گروه بورس- در حالی که بیش از ۵ ماه از اعلام موجودیت سومین تامین سرمایه فعال در کشور می‌گذرد، مدیرعامل این investment bank جدید در بین نمایندگان رسانه‌های گروهی حاضر شد تا درباره آخرین تحولات این شرکت سخن بگوید. علی قاسمی ارمکی در ابتدای این گفت‌وگو از برگزاری همایش تامین مالی از طریق صکوک خبر داد و افزود: همایش تامین مالی از طریق صکوک و نحوه انتشار آن روز دوشنبه سوم مرداد ماه سال جاری با حضور وزیر اقتصاد در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

به گفته وی، همایش با همکاری بانک ملت، تامین سرمایه بانک ملت و گروه مالی و سرمایه گذاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

محورهای این همایش که با حضور مدیران و کارشناسان حوزه اقتصادی برگزار می‌شود، جایگاه شرکت تامین سرمایه در توسعه بازار اوراق صکوک، انواع صکوک و کاربرد آن، نحوه عرضه بین‌المللی صکوک، مقایسه صکوک و سایر ابزارهای مالی، نقش بانک‌ها در انتشار اوراق صکوک، نقش صکوک در تامین مالی طرح‌های زیر ساختی، نقش صکوک در تامین مالی طرح‌های اقتصادی بخش خصوصی، نقش و تبیین بازار ثانویه معاملات اوراق صکوک، اثر تامین مالی از طریق صکوک بر صورت‌های مالی شرکت‌ها، حسابداری و رویه‌های موجود اوراق صکوک و مدیریت ریسک اوراق صکوک است.

همچنین رییس همایش علی دیواندری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک ملت، دبیر همایش علی قاسمی ارمکی مدیر عامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت و دبیر اجرایی همایش ابوالحسن شمسی مدیر گروه مالی و سرمایه‌گذاری مرکز مطالعات دانشگاه صنعتی شریف است.

مدیر عامل این شرکت تامین سرمایه با اشاره به فعالیت‌های شرکت تحت مدیریت خود گفت: شرکت تامین سرمایه بانک ملت ارزشگذاری شرکت اصل چهل و چهاری ذوب آهن اصفهان را اخیرا به اتمام رساند و با موفقیت به سازمان خصوصی سازی تحویل داد. افزون بر این، این شرکت در حال انجام دومین پرونده ارزشگذاری به سفارش ساتا است که طی آن هلدینگ بزرگی متشکل از ۱۰ شرکت بزرگ پتروشیمی تابعه سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح ارزشگذاری خواهد شد.

وی در ادامه اظهاراتش از ظرفیت ۷ هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت در بازار سرمایه طی سال جاری سخن گفت و افزود: تامین سرمایه بانک ملت تا این لحظه قرارداد انتشار ۲۷ هزار میلیارد ریال اوراق صکوک با بنگاه‌های مختلف اقتصادی را منعقد کرده است که سهم بخش بانکداری از این نوع روش مالی ۱۵ هزار میلیارد ریال و بخش‌های پتروشیمی، معدن و فولاد و خودروسازی هر یک ۴هزار میلیارد ریال است.

به گفته قاسمی، شرکت تامین سرمایه ملت در راستای تامین مالی پروژه‌های صنعتی، در دو مناقصه بزرگ نفتی و معدنی شرکت کرده است که امیدواریم بتوانیم برنده این مناقصه‌ها شویم تا برنامه‌های خود را در زمینه تامین مالی پروژه‌های صنعتی آغاز کنیم.

مدیرعامل تامین سرمایه ملت با بیان اینکه این شرکت سال گذشته تعهد پذیره نویسی ۲۵۰ میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی شرکت نفت و گاز پارس جنوبی را برعهده گرفت، افزود: تامین سرمایه ملت اردیبهشت ماه امسال، بازارگردانی ۲۰۰ میلیارد تمان اوراق ارزی شرکت نفت و گاز پارس جنوبی را با موفقیت انجام داد.

وی ادامه داد: شرکت تامین سرمایه ملت هم‌اکنون در حال انجام فر‌آیند پذیرش اوراق مشارکت ارزی شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در فرابورس است تا معاملات ثانویه ۲/۱ میلیارد یورو از این اوراق امسال در این بازار انجام شود و پذیرش اوراق مشارکت ارزی پس از تدوین آیین نامه‌های مربوطه انجام خواهد شد.

یک صندوق ۲۵ هزار نفره

قاسمی با بیان اینکه پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری آتیه ملت فردا (یکشنبه) به پایان می‌رسد، افزود: تاکنون ۲۵ هزار نفر واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق را خریداری کرده‌اند تا این صندوق، بیشترین تعداد سرمایه‌گذاران را به خود اختصاص دهد. وی اظهار داشت: تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال نیز جذب صندوق سرمایه‌گذاری آتیه ملت شده است که امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر مجوز فعالیت این صندوق را از سازمان بورس دریافت کنیم.

مدیرعامل تامین سرمایه ملت گفت: صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت «اندوخته ملت» با تضمین سود ۵/۱۶ درصد به زودی مجوز پذیره نویسی خود را از سازمان بورس دریافت خواهد کرد تا دومین صندوق این شرکت راه‌اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت تامین سرمایه ملت قصد دارد تا با مشارکت دو بانک دیگر صندوق ارزی تنزیل اعتبارات اسنادی راه اندازی و بازارگردانی اوراق مشارکت ارزی را با ایجاد یک کنسرسیوم مشترک انجام دهد که رایزنی‌ها برای تشکیل این کنسرسیوم آغاز شده است.

بانک اختصاصی در راه است

قاسمی از مذاکره با یک شرکت خارجی برای راه‌اندازی نخستین بانکداری اختصاصی در ایران خبر داد و گفت: در این بانک تمامی خدمات مالی، مشاوره ای و سرمایه‌گذاری برای مشتریان ارائه خواهد شد. وی ادامه داد: قرار است، ظرف ۱۲ ماه زیر ساخت‌های لازم برای راه اندازی نخستین بانکداری اختصاصی در ایران فراهم شود تا این بانک بتواند خدمات متنوعی را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

مدیرعامل تامین سرمایه ملت انتشار دو کتاب مدل سازی مالی و بانکداری سرمایه‌گذاری را از برنامه‌های آموزشی این شرکت در سال ۹۰ اعلام کرد.