اشخاصی باید به‌طور مستقیم در این بازار سرمایه‌گذاری کنند که علاوه‌بر برخورداری از دانش مالی، فرصت کافی برای تحلیل داشته باشند و ضمنا تیمی فعالیت کنند، بنابراین بهترین ابزار برای سرمایه‌گذاری اشخاصی که دانش مالی و زمان کافی برای تحلیل و فعالیت در این بازار را ندارند، استفاده از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است تا منابع سرمایه‌گذاران توسط متخصصان و حرفه‌‌‌‌ای‌‌‌‌های بازار، مدیریت شود.

مزیت سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری مستقیم برای مردم هیچ مزیتی نسبت به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم ندارد، گفت: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی از سوی سازمان بورس و اوراق‌بهادار در راستای تنوع‌‌‌‌بخشی و توسعه کمی و کیفی ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم صورت‌گرفته‌است. با توجه به وضعیت حضور مردم و نقدینگی موجود در بازار سرمایه، تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کافی‌‌‌‌است اما در مقایسه با بازار سرمایه کشورهای توسعه‌یافته، هنوز به لحاظ کمی، کیفی و تنوع‌‌‌‌بخشی در حوزه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، جای کار بسیار است، بنابراین به موازات ورود نقدینگی سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه باید در راستای توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم  هم گام برداشت.

فرهنگ‌سازی برای آشنایی با صندوق‌ها

هاشمی اظهار کرد: در حال‌حاضر، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، مختلط، سهامی، صندوق در صندوق، صندوق‌های بخشی و... در بازار سرمایه وجود دارد که مردم و سرمایه‌گذاران به‌طور غیر‌مستقیم می‌توانند از آنها بهره ببرند، اما به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران خرد آشنایی کافی با همین ابزارهای موجود در بازار سرمایه را هم ندارند و بهتر است در حال‌حاضر بیشتر در زمینه فرهنگ‌سازی و آموزش مردم برای آشنایی با انواع صندوق‌های موجود در این بازار تلاش شود. بسیاری از مردم هنوز هیچ شناختی از صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های مختلط، صندوق‌های سهامی و... ندارند. معاون سرمایه‌گذاری مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در خاتمه گفت: همچنین می‌توان در راستای توسعه صندوق‌های هج‌‌‌‌فاند که بر روی ابزارهای مشتقه کار کرده و در شرایط روندهای نزولی و صعودی منابع سرمایه‌گذاران را مدیریت می‌کنند، کار کرد. همچنین محمد خبری‌‌‌‌زاد، کارشناس بازار سرمایه گفت: با طراحی و راه‌اندازی سامانه پنل بدهی روند اجرایی و مدت زمان تحقق تامین مالی از طریق بازار سرمایه شفاف و تسریع می‌شود. خبری‌‌‌‌زاد در رابطه با سامانه پنل بدهی، اظهار کرد: اکنون در حوزه تامین مالی یکی از مشکلاتی که شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و مشاوران پذیرش با آن مواجه هستند این است که وقتی به‌منظور فرآیند تامین مالی فرم‌‌‌‌ها و مدارک لازم را تهیه و در اختیار سازمان بورس و اوراق‌بهادار قرار می‌دهند، نسبت به بازه زمان تحقق این امر دیگر اطلاعی ندارند. وی افزود: با طراحی و راه‌اندازی سامانه پنل بدهی روند اجرایی و مدت زمان تحقق تامین مالی از طریق بازار سرمایه شفاف و تسریع می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و مشاوران پذیرش می‌توانند از طریق سامانه پنل بدهی ضمن آگاهی از آخرین وضعیت روند تامین مالی، نسبت به نقص مدارک ارائه‌شده نیز آگاه شوند. خبری‌‌‌‌زاد در پایان گفت: راه‌اندازی سامانه پنل بدهی موجب رفع مشکلات شرکت‌های مشاور پذیرش از جمله «سبدگردان، تامین‌‌‌‌سرمایه، مشاور سرمایه‌گذاری و کار‌‌گزاری» می‌شود.