Untitled-2 copy

این در حالی ‌اســــت که قانون‌گذاران بورسی هشدارهای زیادی درخصوص احتمال وجود حباب در بازار داده‌اند. ‌شروع نزول این شاخص در روز 27ام فوریه به این دلیل بود که سازمان بورس و اوراق بهادار هند دقیقا در همین تاریخ به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دستور داد تا اقداماتی برای محافظت از سرمایه‌گذاران دربرابر معاملات سوداگرانه در سهام‌های متوسط و کوچک انجام دهند.

 اصلاحات متعدد در مسیر صعودی

نزول اخیر سهام خرد به دنبال عملکرد طولانی درخشان این سهام‌هاست. سهام‌ خرد بورس هند توانستند از ابتدای مارس 2023 بیش ‌از 230میلیارد دلار سرمایه جذب کنند. با وجود اینکه حتی پس ‌از ریزش این سهام‌ همچنان قیمت بالایی دارند، خریداران با تحلیل سیر تاریخی آنها به این نتیجه رسیده‌اند که دوره‌های پرنوسانی مانند دوره کنونی در جریان صعود این سهام‌ عادی است. به گفته مایکل سل، رئیس بخش بازارهای نوظهور شرکت سرمایه‌گذاری AIquity، بی‌شک شرایط حاضر فرصت مناسبی برای خرید سهام شرکت‌های ارزشی با قیمت‌هایی جذاب است.

به گزارش بلومبرگ، شرایط بازار سهام و رشد اقتصادی کنونی هند شبیه دوران شکوفایی این کشور در اواسط دهه 2000 است. در آن دوران نیز رشد اقتصادی هند به‌طور میانگین بالاتر از 8درصد بود و شاخص سهام‌های خرد بورس این کشور افزایشی 1200درصدی داشت؛ صعودی که شاهد چندین دوره اصلاحات کوتاه‌مدت بود. طی چندساله اخیر نیز اقتصاد هند رشد ثابت 8درصدی را تجربه می‌کند و از شروع دوران صعودی بورس هند در مارس 2020 تاکنون، شاخص سهام‌های خرد دو اصلاح 27 و 14درصدی داشت. این شاخص پس از هر بار اصلاح نیز توانسته بازگشت درخشانی داشته‌ باشد. این اصلاحات پیاپی و نوسانات ناشی از آنها توسط سرمایه‌گذاران کاملا پذیرفته ‌شده‌اند و نه تنها موجب نگرانی آنها نمی‌شوند که به آنها اطمینان بیشتری درخصوص عملکرد صحیح بازار می‌دهند.

 سهام‌ گران اما جذاب

نکته قابل‌توجه این است که این سهام‌ با وجود اصلاح‌های متعدد همچنان گران هستند. درحالی‌که میانگین پنج‌ساله نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر سهام‌ خرد حدود 18 بوده، در حال حاضر این نسبت حدود 21 است. این مساله موجب شده بسیاری از کارشناسان به سرمایه‌گذاران توصیه کنند که به جای خرید سهام خرد، به خرید سهام شرکت‌های بزرگ روی بیاورند. به گفته بانک آمریکا (the US bank)، به‌نظر می‌رسد سهام خرد در بالاترین سطح چندین‌ساله خود باشند و ترجیح این بانک همچنان ادامه خرید سهام شرکت‌های بزرگ خواهد بود. با این وجود، بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان معتقدند اصلاحات بازار فرصت بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری فراهم

 کرده است.  برای مثال، اندریو استتسنکو، شریک و مدیر پورتفولیو صندوق Farley Capital، اعلام کرد این صندوق طی روزهای آینده خریدار خالص سهام شرکت‌های کوچک و متوسط بورس هند خواهد بود. به گفته او این صندوق تنها صندوق سرمایه‌گذاری خارجی نخواهد بود که به خرید خالص روی خواهد آورد و این سهام‌ سرمایه زیادی را جذب خواهند کرد. بسیاری از سرمایه‌گذارانی که معتقدند بازار به صعود خود ادامه خواهد داد، معتقدند بازدهی جهشی شرکت‌های کوچک‌تر ناشی‌ از رشد قوی سود این شرکت‌ها در سال‌ها  اخیر است.

داده‌ها نیز نشان می‌دهند درآمد شرکت‌های شاخص NSE بورس هند از سال 2022 بیش ‌از دو برابر شده‌ و از جهش 40درصدی این شاخص طی همین مدت زمان، پیشی گرفته است.  با افزایش روند نزولی بازار سهام طی هفته گذشته، ورود سرمایه داخلی و خارجی به بورس هند نیز کاهش یافت. در چهارشنبه گذشته و دقیقا زمانی که شاخص سهام‌ کوچک و متوسط شدیدترین کاهش را در بیش ‌از دو سال گذشته ثبت کردند، صندوق‌های محلی سرمایه‌ای 1.1میلیارد دلاری به بازار تزریق کردند.