با‌این‌حال این روزها شاهد شکل‌گیری اظهارات متفاوتی نسبت به روند کوتاه‌مدت بورس هستیم، اما اکثر اظهارات کارشناسی با محور قرار دادن روند متغیرها، عوامل بنیادی را نادیده گرفته‌اند. از این‌رو ریسک‌های غیراقتصادی عمدتا مانع از جذب پول به بازار سهام به‌عنوان بهینه‌ترین گزینه کسب سود در فضایی که بازارهای دیگر مشغول درجازدن‌های پی‌درپی هستند و خبری از شکل‌گیری انتظارات تورمی در اقتصاد کشور نیست، شده است.

بر همین اساس می‌توان گفت اکنون آخرین محرکی که در برخی اوقات توانسته بورس را از مسیر نزولی منحرف کند، برخی اخبار مثبت و اثرگذار بر بورس بوده است. به این ترتیب گزینه مذکور با توجه به اینکه به‌طور معمول اثرات کوتاه‌مدت بر جای می‌گذارد، به صورت مستمر نمی‌تواند بازگشت توجه به سهام را رقم بزند. در واقع انتشار خبرهای مثبت مرتبط با بازار می‌تواند به‌عنوان حامی قیمت سهام و ایجاد موج‌های کوتاه عمل کند. اهمیت این مهم آنجا مشخص می‌شود که بعد از فروکش کردن تب اخبار مثبت، نقش آنها به عنوان یک متغیر کم‌رنگ شده و شاخص کل مجددا در مدار نزولی قرار گرفته است؛ شرایطی که بارها سمت‌و‌سوی بازار را با تغییرات شگرف همراه کرده است.

به همین دلیل است که اهالی خبره بازار سهام بر این باورند که اخبار ناگهانی مثبت در کنار عمده مسائل منفی نمی‌تواند انتطارات تورمی در بورس ایجاد کند. بورس هم نشان داده همواره نسبت به مسائل منفی‌تر واکنش بیشتری نشان می‌دهد تا موضوعات مثبت. بنابراین فضای حاکم بر بورس به گونه‌ای است که بازار را از مسیر صعودی نهی می‌کند؛ به خصوص آنکه با توجه به فضای اقتصادی که در حال مبارزه با انتظارات تورمی است، ورود نقدینگی که در ابتدای سال به بورس شتاب گرفته بود اکنون با ملاحظه و احتیاط بیشتری درگیر باشد.

اما به طور یقین این قاعده‌ همیشگی نخواهد بود و سرمایه‌گذار بعد از عبور از این دوران، شاهد بازگشت رونق به بورس خواهد بود. شواهد امر نیز حاکی از آن است که سهامداران با حفظ سهم در میان‌مدت، وضعیت مناسب‌تری را تجربه ‌کنند. رفتار سهامداران حرفه‌‌ای‌تر بازار نیز این موضوع را تایید می‌کند. در هفته‌های گذشته به‌کرات شاهد خروج پول سهامداران خرد و حقیقی از بازار بوده‌ایم. از سوی دیگر آنچه قابل ملاحظه است این است که معامله‌گران فعلی همان سرمایه‌گذاران قدیمی بازار هستند که در بازار مانده‌اند و تمایل کمتری به فروش دارند. این مهم در مواجهه با اخبار مثبت و منفی سیاسی نیز بیشتر نمایان می‌شود و در چنین مواقعی سهامداران خرد به‌سرعت عزم خود را برای خروج از بازار جزم می‌کنند. به هر روی باید دید که این وضعیت تا چه زمانی ادامه می‌یابد. در این شرایط دلار یک محرک موثر و حساس محسوب می‌شود و به‌نوعی بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.