بر همین اساس، وجود نااطمینانی‌های موجود در بازار سهام باعث شده دادوستدها در شرایط مطلوبی دنبال نشود. اما چرا با وجود آنکه به گفته کارشناسان بنیادی اغلب سهام موجود در بورس تهران در سطوح ارزنده قیمتی قرار دارند، روند فرسایشی و ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار خروج نقدینگی از بازار وجود دارد و سرمایه جدیدی جذب بازار نمی‌شود؟ رفتار معاملاتی سرمایه‌گذاران حاکی از این است که اکنون آنها به دلیل وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه، تالار شیشه‌ای را فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نمی‌‌‌‌‌‌‌دانند و با احتیاطی مضاعف به ‌دنبال بستری جدید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌برای سرمایه‌گذاری می‌گردند تا با کاهش ریسک کمتری، سرمایه خود را وارد بازار کنند.

 ترس آمیخته‌شده با داد‌و‌ستدها در حالی روز‌‌به‌روز بیشتر می‌شود که بورس تهران از ابتدای سال تا میانه اردیبهشت در مسیری رویایی حرکت می‌کرد، به طوری که حتی گمان می‌رفت شاخص کل بتواند سقف‌های تاریخی بیشتری را لمس کند. اما با عبور از این مرحله هیجان‌انگیز و با توجه به اینکه اکنون شرکت‌ها از منظر بنیادی در شرایط قابل‌قبولی برای کسب بازدهی قرار دارند، اما باز ‌هم معامله‌گران درهای خروج را ترجیح می‌دهند.

به هر ترتیب در روزی که شاخص‌‌‌‌‌‌‌کل بورس برای چهارمین روز پیاپی ریزش قیمتی را تجربه کرد، سایر بازار‌‌‌‌‌‌‌های مالی اعم از دلار و سکه نیز به‌طور مجدد پا در مسیر نزولی گذاشتند. به همین دلیل این وضعیت موید آن است که رکود معاملاتی در بازارها انگیزه کسب بازدهی از این بازارها را به حداقل رسانده است. برخی از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که در کوتاه‌مدت بازارها صعودی نخواهند شد، اما این اتفاق ممکن است در ماه‌های آینده و با سرعتی اندک آغاز شود. با قوت‌گرفتن این احتمال به نظر می‌رسد حداقل در آینده نزدیک بخشی از پول‌های خارج‌شده از بازار سرمایه بتواند مجددا به بازار بازگردد.

فعالان بورسی این روزها چشم به سامانه کدال دوخته و حالا پس از مرور فعالیت شرکت‌ها در آخرین ماه پاییز، در انتظار دریافت گزارش کامل ۹ماهه و فصلی بنگاه‌های بورسی هستند؛ گزارش‌هایی که می‌تواند تصویری مشخص‌تر از شرایط بنیادی و سود و زیان شرکت‌ها به سرمایه‌گذاران ارائه دهد. تا اینجای کار برخی کارشناسان وضعیت ۹ماهه صنایع بورسی را بررسی کرده‌اند و معتقدند برخی از صنایع عملکرد قابل‌قبولی را ارائه کرده‌اند، بااین‌حال باید دید این گزارش‌ها تا چه میزان سبب ورود پول به بازار شود.