چشم‌انداز بورس تا انتهای  زمستان

همچنین با توجه به پایان فصل پاییز، سهامداران چشم به راه گزارش‌های آذر هستند تا عملکرد شرکت‌ها را در دوره‌ای که گذشت مورد بررسی قرار دهند و انتظار می‌رود گزارش‌های خوبی از صنایع مختلف در راه باشد، اما با توجه به تاثیر مستقیم اخبار بر بورس ایران، تنها نمی‌توان به‌عملکرد شرکت‌ها در آینده اکتفا کرد، بلکه باید تمامی جوانب برای سرمایه‌گذاری سنجیده شود. همچنین با توجه به اینکه بازار سرمایه با تصمیم‌گیری و سیاست‌های دولت ارتباط مستقیمی دارد، هر نوع تصمیم مالی و اقتصادی، می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر بازار بگذارد.

در حال‌حاضر با توجه به دلایل زیر می‌توان چشم‌انداز مثبتی را تا انتهای سال‌جاری برای بازار سرمایه متصور بود.

با توجه به تصمیم‌گیری اخیر دولت مبنی‌بر تاکید بر اجرای تجدید ارزیابی هلدینگ‌های بورسی و همچنین بانک‌ها، می‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای شرکت‌های مشمول ایجاد کرد و با توجه به درنظرگرفتن ارزش واقعی دارایی‌ها و ارزندگی قیمت سهام بعد از تجدید، می‌توان گزینه‌های خوبی را پیدا کرد و مورد بررسی قرار داد و در آینده بازدهی خوبی از آنها کسب کرد که البته همین عامل در روزهای اخیر یکی از دلایل رونق بازار بوده‌است.

مساله مهم دیگر رشد نرخ ارز در آینده است. با وجود تلاش دولت برای کنترل نرخ ارز، با توجه به‌وجود تورم بالا در کشور، مهار ارز در بلندمدت توجیه مناسبی ندارد و این عامل ادامه‌دار نخواهد بود که همین موضوع چشم‌انداز مثبتی مبنی‌بر رشد قیمت ارز در آینده نزدیک را ایجاد می‌کند و موجب چشم‌انداز مثبتی برای سهم‌های دلاری بازار خواهد شد.

 از دیگر مسائل مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد، تاثیر سیاست‌های پولی و مالی فدرال‌رزرو بر بازارهای جهانی و داخلی است. با توجه به صحبت‌های فدرال‌رزرو در هفته اخیر و به‌طور کلی انتطارات اقتصاددانان، پیش‌بینی‌ها مبنی‌بر کاهش نرخ بهره، در سال‌میلادی پیش‌رو خواهد بود و با توجه به رابطه معکوس قیمت کامودیتی‌ها با نرخ بهره، می‌توان به رشد بازار کامودیتی‌ها در آینده امیدوار بود و همین عامل می‌تواند چشم‌انداز مثبتی برای بورس ایران و سهم‌های کامودیتی‌محور ایجاد کند.

در کنار عواملی که ممکن است تا انتهای سال‌موجب رشد بازار شود، این نکته نیز حائزاهمیت است که همان‌طور که اشاره شد با توجه به ارتباط تنگاتنگ تصمیمات دولت و بورس ایران، این موضوع می‌تواند تاثیرات منفی نیز به‌همراه داشته‌باشد که از جمله آن کسری‌بودجه دولت و سیاست‌های مرتبط با بهبود آن و تاثیر آن بر بازار سرمایه یا تصمیم‌گیری‌های مکرر در ارتباط با نرخ انرژی در صنایع مهمی از جمله فلزات اساسی و پتروشیمی و دیگر مسائل است که می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

به‌طور کلی با شناخت بازار و تصمیم‌گیری اصولی و اجرای استراتژی معاملاتی کارآ می‌توان انتظار بازدهی معقولی را تا انتهای سال ‌برای سهامداران متصور بود.