قراردادهای اختیار معامله دارای مزایا‌ و معایبی است که از جمله مزایای آن به نبود محدودیت دامنه‌نوسان، وجود اهرم مالی، کارمزد اندک، امکان سرمایه‌گذاری با مبلغ اندک و کسب بازدهی از روند نزولی بازار و برخورداری از معافیت مالی و پوشش‌ریسک می‌توان اشاره کرد. از معایب قراردادهای اختیار معامله سهام، زیان‌های هنگفتی است که به سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران تحمیل می‌شود، پس تاکید می‌‌شود سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران حتما با آموزش کامل وارد این بازار شوند تا چه‌بسا با استراتژی‌های متنوع حتی در حالت ریزش بازار هم به سود‌دهی برسند.  طی هفته‌ای که گذشت با توجه به اصلاحاتی که در بازار صورت‌گرفت، موجب ‌شده قیمت‌های فعلی بازار ارزنده و جذاب باشد برای سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران چه از لحاظ تکنیکالی و چه از نظر بنیادی و اکثر سهم‌‌‌‌‌‌ها به نقطه حمایتی رسیده‌اند و برای رشد نیاز به تاییدیه ابزارهای تکنیکالی دارند اما به‌طور کل در شرایط فعلی محرک قوی برای روند صعودی بازار نداریم که یکی از این محرک‌‌‌‌‌‌ها ارزش معاملات است.

مادامی‌که ارزش معاملات به حدنصاب معمول خود نرسد، نمی‌توانیم بیان کنیم که بازار روند صعودی خود را شروع کرده است. اصلاح بازار هم در این شرایط بی‌تاثیر از روند دلار نبوده و با توجه به قرارگرفتن نرخ ارز در محدوده ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان؛ بازار همچنان می‌تواند نوسانی و ساید به روند خود ادامه دهد.

 همان‌طورکه گفته شد با توجه به ارزنده‌بودن سهم‌ها و قرارگرفتن در نقطه حمایتی خود به‌تدریج از اوایل هفته گذشته قراردادهای اختیار معامله سهام با استقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شد به‌طوری‌که حجم و ارزش معاملات قراردادهای اختیار معامله افزایش پیدا کرد. سرمایه‌گذاران و فعالان بازار این نقطه از بازار را بسیار جذاب و ارزنده می‌دانند، با این تفاوت که فعالان بازار قراردادهای اختیار معامله با توجه به اصلاح زمانی شاخص و تاریخ سررسیدهای قراردادهای اختیار معامله ریسک‌های خود را کنترل کنند.

همچنین بیشترین ‌درصد فعالیت در بازار قراردادهای اختیار معامله را حقیقی‌ها توانستند رقم بزنند؛ به‌طوری‌که ۸۶درصد سرمایه‌گذاران حقیقی و ۱۴درصد را حقوقی ثبت کردند.

در حال‌حاضر ۴۷ نماد بورسی و فرابورسی در قراردادهای اختیارمعامله وجود دارد که برترین این نماد‌ها‌ از نظر حجم و ارزش معاملات را می‌توان نمادهای پایه خساپا، خودرو، شستا، اهرم و دی نام برد. با توجه به جذابیت بازار قراردادهای اختیار معامله و دو‌طرفه‌بودن بازارمشتقه و امکان تعریف استراتژی‌های متنوع در قراردادهای اختیار معامله جهت پوشش‌ریسک سرمایه‌گذاران، آینده بسیار خوبی در انتظار این بازار خواهد بود.