در این راستا سازمان خصوصی‌سازی اقدام به برگزاری نشست خبری به منظور تشریح جزئیات و میزان دقیق رقم پرداختی سود «سهام عدالت» کرد. پوری‌حسینی رقم سود سهام عدالت سال ۹۵ را برای مشمولانی که از یک میلیون تومان سهم برخوردار هستند، معادل ۱۵۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: پرداخت بخش اول این سود یعنی ۵۰ هزار تومان از روز گذشته آغاز شده که به تدریج به حساب آنها واریز می‌شود. وی در ادامه از تلاش برای پرداخت مابقی سود در دو نوبت دیگر تا پایان سال خبر داد و درخصوص تعیین تکلیف سهام متوفیان به وراث نیز توضیحاتی ارائه کرد. نحوه آزادسازی سهام عدالت و بررسی لایحه مزبور در مجلس، امکان خرید و فروش سهام مزبور پس از تصویب این لایحه و ارزش روز ۴/ ۲ میلیون تومانی هر برگه سهام عدالت از دیگر اظهارات روز گذشته رئیس سازمان خصوصی‌سازی بود.

پرداخت ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود در سه نوبت

میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری روز گذشته به بررسی جزئیات پرداخت سود سهام عدالت پرداخت و گفت: درحالی ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر موجود در پرتفوی سهام عدالت برای سال ۹۵ شناسایی شده که تاکنون ۱۲۰۰ میلیارد تومان از این رقم دریافت شده است. به این ترتیب سود دریافتی برای افرادی که سهمشان تا سقف یک میلیون تومان است، رقمی بالغ بر ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود.  وی ادامه داد: بر این اساس مشمولانی که میزان سهام عدالت آنها یک‌میلیون تومان است (شامل مشمولان مددجوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی و نیز افرادی که از محل آورده نقدی خود اقدام به تسویه مانده بدهی اقساط سهام خود کرده‌اند) مشمول دریافت حداکثر سود هستند.

 به این ترتیب در مرحله نخست که از روز گذشته آغاز شد تنها یک‌سوم از این سود یعنی معادل ۵۰ هزار تومان به افراد تعلق گرفت. پوری‌حسینی گفت: افرادی هم که سهام عدالت آنها کمتر از یک‌میلیون تومان ارزش دارد، به‌نسبت ارزش سهام خود سود دریافت خواهند کرد. وی در ادامه توضیح داد: به‌طور مثال کسانی که میزان سهم آنها ۵۳۲ هزار تومان بوده، در مجموع ۲/ ۵۳ درصد از کل سود ۱۵۰ هزار تومانی، یعنی ۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان برخوردار خواهند بود و در مرحله نخست معادل ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان سود به حساب آنها واریز می‌شود. پوری‌حسینی در ادامه با اظهار این مطلب که در مرحله فعلی، یک‌سوم سود مزبور به حساب مشمولان واریز می‌شود و مابقی سود سهام تا پایان اسفندماه به حساب مشمولان واریز خواهد شد، گفت: برای پرداخت تمامی سود مزبور لازم است کل مبالغ از شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت شود که در حال حاضر فقط یک‌سوم از آن دریافت شده است. اما از آنجا که سازمان خصوصی‌سازی تمایلی به بلوکه کردن این پول نداشت، تصمیم به تقسیم آن گرفت.

وی در ادامه توضیح داد: هر شرکتی طبق قانون بازار سرمایه تا ۸ ماه بعد از برگزاری مجمع و تصویب سود، برای پرداخت این سود مهلت دارد. این امر سبب شده تا هنوز به‌طور‌ کامل تمامی سودها دریافت نشود. به گفته پوری‌حسینی، تلاش می‌شود این سود به‌طور کامل تا پایان سال دریافت و به حساب مشمولان واریز شود، اما در غیر این‌صورت حتما یک پرداخت در مرحله دوم تا پایان سال خواهیم داشت و مابقی در سال ۹۷ پرداخت خواهد شد. رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه با بیان اینکه در مجموع سود تقسیمی سال مالی ۹۵ شرکت‌های سرمایه‌پذیر ۴۲۰۰ میلیارد تومان است، گفت: از این مقدار حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بابت افزایش سرمایه این شرکت‌ها اختصاص یافته است و در مجموع باید ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود تقسیمی سال مالی ۹۵ شرکت‌های سرمایه‌پذیر میان مشمولان سهام عدالت تقسیم شود. وی درخصوص واریزی که در دولت نهم و دهم به‌عنوان سود سهام عدالت انجام شده است، نیز گفت: این سودهای پرداختی در صورتحساب مشتریان لحاظ شده و برای رعایت عدالت، آن موارد از صورتحساب افرادی که سود دریافت کرده‌اند، کسر شده است.

دریافت مجوز قانونی و عملیاتی برای پرداخت سود

پوری‌حسینی در ادامه با اظهار این مطلب که رئیس‌جمهوری در جلسه روز دوشنبه خود با وزیر و معاونان وزارت اقتصاد، دستور به پرداخت سود «عدالت» را صادر کرد، گفت: در اسفندماه سال ۱۳۹۵ مجوز حقوقی توزیع سود سهام عدالت از سوی شورای عالی اصل ۴۴ دریافت شد. به این ترتیب در حالی از ماه‌های گذشته تصمیم به پرداخت این سود داشتیم که این موضوع با مقداری تاخیر مواجه شد. وی ادامه داد: اما در جلسه مزبور با حضور رئیس‌جمهوری، مجوز عملیاتی توزیع سود نیز صادر شد و بر این اساس رسما پرداخت سود مزبور از روز گذشته استارت خورد. وی درباره‌ زمان پرداخت کل سود سهام عدالت مربوط به سال مالی سال ۱۳۹۵ گفت: احتمالا تا چهار ماه طول بکشد که کل آن مبالغ را بین مشمولان توزیع کنیم. این اولین بار پس از ۱۱ سال از طرح سهام عدالت است که سود این سهام قانونا به مشمولان داده می‌شود.

امکان اعلام کد شبا همچنان وجود دارد

پوری‌حسینی ادامه داد: با توجه به اعلام سازمان خصوصی‌سازی به مشمولان مبنی بر اعلام کد شبای حساب خود به سامانه، این کد از افراد دریافت و در سیستم بانکی راستی آزمایی شده است. بر این اساس آن دسته از مشمولانی که کد شبای اشتباه ارائه داده بودند نیز مطلع و آن را اصلاح کردند. اکنون بیش از ۳۲ میلیون نفر کد شبای خود را به سازمان اعلام کرده‌اند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره افرادی که کد شبا به سیستم سهام عدالت وارد نکرده‌اند، گفت: کسانی که کد شبا ندارند می‌توانند این کد را در داخل سامانه سهام عدالت وارد کنند. یک هفته طول می‌کشد سیستم بانکی کد آنها را چک کند اگر تایید شد آن فرد در لیست افرادی قرار می‌گیرد که سود به حساب او واریز خواهد شد.  وی در ادامه تاکید کرد: افرادی که از امروز شماره شبای بانکی را وارد سایت سازمان خصوصی‌سازی کنند، پس از راستی‌آزمایی سودشان را دریافت خواهند کرد. پوری‌حسینی درباره مشمولانی که تاکنون به سامانه سهام عدالت مراجعه نکرده‌اند نیز گفت: عده‌ای هستند که تاکنون به سامانه سهام عدالت مراجعه نکرده‌اند. برداشت ما این است که شاید اینها خود را جزو طبقات کم درآمد جامعه به حساب نمی‌آورند در مورد این افراد در آینده اقداماتی صورت خواهد پذیرفت.

سهام عدالت دومی خواهیم داشت؟

پوری‌حسینی در ادامه درخصوص جا مانده‌ها از سهام عدالت و چگونگی امکان ثبت نام این گروه گفت: ما هیچ تکلیفی نداریم که سهام عدالت دومی را شروع کنیم. البته علاقه‌ای هم به این کار نداریم چون باید مطمئن شویم سود حاصل از این سهام عدالت به خودشان داده شود نه اینکه به جیب عده‌ای واسطه رفته باشد. وی در ادامه تصریح کرد: اگر لایحه صندوق‌های قابل معامله برای انتقال مالکیت سهام به مشمولان شکل گیرد، می‌توان سهام عدالت را به متقاضیان جدید هم ارائه کرد. اما نکته اینجا است که تا زمانی که سهام عدالت کنونی به سرانجام نرسد، پروژه دیگری را برای سهام عدالت آغاز نخواهیم کرد.

ارزش روز سهام عدالت دوبرابر قیمت کنونی آن است

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به ارزش روز سهام عدالت بر اساس قیمت‌ها در تابلوی بورس اشاره کرد و گفت: افرادی که یک میلیون تومان سهام دارند، ارزش روز آن بالغ بر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است چراکه اگر بر اساس تابلوی بورس سهام شرکت‌های سهام عدالت را ارزش‌دار کنیم، بالغ بر این رقم خواهد شد.

سهام عدالت متوفیان چه سرنوشتی دارد؟

پوری‌حسینی درخصوص تعیین تکلیف سود متوفیان نیز گفت: این سود برای متوفیان شارژ و محاسبه شده است اما چون هنوز اقدام به شناسایی وراث قانونی متوفیان نکرده‌ایم، کماکان امکان واریز سود متوفیان نیست.  وی ادامه داد: بر این اساس قرار است به زودی راهکاری در نظر گرفته شود تا کسانی که گواهی حصروراثت داشته باشند با ارسال آن به سازمان خصوصی بتوانند با اعلام شماره شبای جداگانه، این سود را از سازمان خصوصی‌سازی دریافت کنند.

آزادسازی به کجا رسید؟

پوری‌حسینی درخصوص این موضوع که مشمولان سهام عدالت چه زمانی قادر به خرید و فروش سهام در بازار سهام خواهند بود، گفت: ارائه لایحه آزادسازی سهام عدالت پس از پرداخت سود سهامداران در حال پیگیری است. با توجه به اینکه دولت این لایحه را به مجلس ارائه کرده، امید داریم تا نمایندگان سریع‌تر آن را تصویب کنند و تکلیف مالکیت روشن و برای انتقال این اوراق به نام مشمولان اقدام شود.  وی افزود: برای نحوه آزادسازی نیز پیشنهاد برای تاسیس صندوق قابل معامله در بورس مطرح‌شده است؛ شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی به دلیل عدم ظرفیت مناسب و همچنین شائبه‌های مطرح شده، نمی‌توانند این مکانیزم را به درستی هدایت کنند. بر این اساس موضوع تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بورسی (ETF) مطرح شده است. به نظر می‌رسد، مجلس با این موضوع موافق بوده و یونیت‌های (واحد) صندوق‌های قابل معامله بورسی به مشمولان ارائه شود. پوری‌حسینی تصریح کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس طی دو ماه آینده اصلاحات مربوط به قانون سهام عدالت را انجام دهند و آزادسازی و انتقال مالکیت با سرعت بیشتری صورت گیرد.