دنیای اقتصاد: شاخص کل فرابورس روز شنبه با رشد ۰۶/ ۰ درصدی (معادل ۶/ ۰ واحد) در رقم ۱/ ۹۵۴ واحدی قرار گرفت. با بازگشایی معاملات روز گذشته فرابورس، نماگر این بازار تا سطوح ۹۶۰ واحد نیز افزایش یافت اما در ادامه با فروکش‌کردن تب‌وتاب اولیه میان معامله‌گران و حرکت نماگر در مسیری نزولی در واپسین ساعات معاملاتی با قرارگرفتن در سطح ۹۵۴ واحد به کار خود پایان داد. دیروز، در دومین شنبه شهریور، معامله‌گران فرابورس شاهد دست‌به‌دست شدن بیش از ۲۲۰ میلیون سهم به ارزش معاملاتی ۸۹ میلیارد تومان در ۳۵ هزار و ۸۹۵ نوبت معاملاتی بودند. از این میزان معاملات، خریدوفروش حدود ۱۲۰ میلیون سهم در ۱۸ هزار و ۳۷ نوبت معاملاتی در بازار اول و دوم فرابورس صورت گرفت. ارزش معاملات بازار اول و دوم فرابورس نیز بیش از ۳۵ میلیارد تومان رقم خورد.

ترین‌های فرابورس

نگاهی کوتاه به معاملات روز شنبه نشان می‌دهد نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی مارون که از نمادهای تاثیرگذار در فرابورس است وضعیت مساعدی را تجربه نکرده است. دیروز برای چندمین روز متوالی، قیمت این نماد معاملاتی بیش از یک درصد افت کرد. معاملات منفی در این نماد معاملاتی با بیشترین تاثیرگذاری بر شاخص کل فرابورس، سبب کاهش بیش از ۲ واحدی در این نماگر شد. پس از نماد «مارون»، نماد معاملاتی شرکت تولید نیروی برق دماوند با تاثیر کاهنده ۸۸/ ۰ واحدی، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص به جا نهاد. از سوی دیگر، معاملات مثبت در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان و فولاد هرمزگان جنوب در مجموع، با حمایت ۷/ ۳ واحدی بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را رقم زدند. همچنین نماد شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان غول فلزی فرابورس در صدر پربیننده‌ترین نماد فرابورس قرار گرفت. نماد معاملاتی شرکت مبین وان کیش پس از شرکت سرمایه‌گذاری کرمان با رشد قیمت متوالی ۵ درصدی همچنان روزهای سبزی را پس از عرضه اولیه پشت سر می‌گذارد. شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود نیز با افت حدود ۵ درصدی، در قعر جدول تغییرات قیمتی نشست. خریدوفروش بیش از ۳ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری کرمان به ارزش ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، این نماد را در صدر جدول بیشترین ارزش معاملاتی شرکت‌های فرابورس قرار داد. همچنین با جابه‌جایی ۵۰ میلیون سهمی در نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، بیشترین حجم معاملاتی فرابورس به نام «ذوب» به ثبت رسید.

نخستین هتل در بازار سرمایه

هفته گذشته اطلاعیه‌ای از سوی فرابورس ایران، از عرضه سهام شرکت هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان برای نخستین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس خبر داد. در این اطلاعیه آورده شد که ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم این شرکت با نماد «گکوثر» روز یکشنبه برای معامله در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. بنابراین پس از عرضه نماد معاملاتی شرکت مبین وان کیش، معامله‌گران فرابورس روز یکشنبه شاهد دومین عرضه اولیه این بازار در سال جاری خواهند بود.

بازگشت توفانی «کرمان»

روز شنبه نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری کرمان با قیمت دو هزار و ۵۱ تومان به میدان معاملات بازگشت. این نماد که از نخستین روز تابستان امسال به علت دریافت اطلاعات مبتنی بر تغییر با اهمیت در گزارش پیش‌بینی متوقف شده بود، روز گذشته از سوی ناظر بازار بازگشایی شد. به این ترتیب، با این حجم معاملات در نماد سرمایه‌گذاری کرمان، بیشترین افزایش قیمت را به نام خود به ثبت رساند و سودی بالغ بر ۱۹ درصد را نصیب سهامدارانش کرد. دیروز، همچنین نماد معاملاتی شرکت بانک حکمت ایرانیان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد آماده معامله شد. در مقابل، نماد معاملاتی شرکت داروسازی سبحان انکولوژی با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر دریافت اطلاعات پیش‌بینی درآمد هر سهم در سال مالی ۱۳۹۶ بر اساس عملکرد سه‌ماهه، متوقف شد.

بازار بدهی، چشم به راه «سخاب»‌ها

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت بیش از ۲۴۵ هزار ورقه بهادار در ۵۲۴ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد که ارزش این معاملات حدود ۲۴ میلیارد تومان رقم خورد. در میان این معاملات، جابه‌جایی ۸۷ هزار ورقه بهادار در ۲۴۸ نوبت معاملاتی به اسناد خزانه اسلامی اختصاص یافت. ارزش معاملات اسناد خزانه بیش ۵/ ۸ میلیارد تومان رقم خورد. از دو نماد باقی‌مانده در بازار اسناد خزانه اسلامی، نماد «اخزا۱۰» رشد قیمتی ۱۵/ ۰ درصدی را تجربه کرد. همچنین اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم با قیمت روز گذشته نرخ سود موثر ۸/ ۲۰ درصد را به دست داده است. بازار اوراق با درآمد ثابت در این روزها در تب‌وتاب عرضه اوراق خزانه با نماد «سخاب» است. این اوراق از هفته گذشته به دستور سازمان بورس در فرابورس پذیرش شد. به نظر می‌رسد که با گشایش نمادهای «سخاب» در فرابورس شاهد عمق‌بخشی بیشتری در این بازار باشیم. همچنین با عرضه این اوراق، با ارزشی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان، حدود ۶۴ درصد ارزش بازار بدهی افزایش می‌یابد و زمینه برای تقویت بازار بدهی و رشد بیشتر معاملات فراهم می‌شود.

معاملات کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز در بازار تسهیلات مسکن حدود ۱۰۲ هزار ورقه بهادار به ارزش حدود ۸ میلیارد تومان در ۴ هزار و ۸۱۱ نوبت معاملاتی خریدوفروش شد. بررسی معاملات این بازار در روز گذشته نشان می‌دهد اوراق تسهیلات مسکن تیر ۹۵ با رشد قیمت بیش از ۲ درصدی، صدرنشین جدول تغییرات قیمتی این بازار شد. از سوی دیگر اوراق تسهیلات با تاریخ سررسید اسفند ۹۳ با ۵/ ۲ درصد افت، بیشترین کاهش قیمتی این بازار را به نام خود به ثبت رساند. به این ترتیب، پس از روند کم‌نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن در محدوده ۸۰ هزار تومان در هفته‌های پایانی مرداد، شاهد بازگشت قیمت این اوراق به کانال ۷۶ هزار تومان هستیم. گزارش اخیر تحولات بانک مسکن نشان می‌دهد تعداد معاملات مسکن در مرداد نسبت به تیر ۷/ ۲۲ درصد رشد کرده است. اما تنوع در ارائه تسهیلات از جمله وام به خانه‌اولی‌ها از سوی بانک مسکن، سبب کاهش حدود ۱۰ واحد درصدی نرخ رشد این اوراق در تابستان سال جاری نسبت به تیر و مرداد سال گذشته شده است. بنابراین با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود اوراق تسهیلات، به نظر می‌رسد کاهش نرخ سود سپرده بانک‌ها، فشار بر قیمت این اوراق را بیشتر کند.