دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در نخستین روز از اعلام کاهش سود بانکی شاهد رشد شاخص کل تحت تاثیر معاملات مثبت در نماد «فارس» بود. در این شرایط بازار دیروز سهام شاهد شرایط کم نوسان و توام با احتیاط بود. شاخص سهام در نهایت رشد ۱۵۵واحدی(معادل ۲/ ۰ درصد) را تجربه کرد و به رقم ۸۳هزار و ۴۲۸واحد رسید.

براساس اعلام بانک مرکزی، بانک‌ها از دیروز ‌شنبه باید سود حساب‌های کوتاه‌مدت خود را به ۱۰درصد و یکساله را به ۱۵درصد کاهش دهند موضوعی که می‌تواند در صورت تحقق به خروج اقتصاد و همچنین بازار سرمایه از رکود منجر شود. اکثر کارشناسان در حال حاضر نرخ سود بدون ریسک نظام بانکی را به‌عنوان عاملی اساسی در رکود فعالیت‌های اقتصادی ارزیابی می‌کنند و امیدوارند با کاهش نرخ سود در دسترس سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری در بازارهای با ریسک بیشتر افزایش یابد. با این حال این امیدواری با توجه به تجربه گذشته معامله‌گران و عدم نظارت بر نحوه رعایت سودها با تردیدهایی مواجه است. در تحولات کلان بازار دیروز نگاه‌ها به سوی بانک مرکزی و نحوه نظارت آن بر کاهش نرخ سود بانکی بودو در همین رابطه قائم‌مقام بانک مرکزی از اتمام حجت بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها خبر داد و افزود: بانک مرکزی برای رعایت نرخ سودهای جدید، در چارچوب قانون و اختیارات این بانک اقدام به تنبیه بانک‌های متخلف خواهد کرد. وی افزود: اهداف این بخشنامه همان ساماندهی نرخ سود بانکی، سپرده و تسهیلات است.

قائم‌مقام بانک مرکزی ادامه داد: قرار است با اجرای این سیاست، نرخ سود تسهیلات و هزینه‌های مالی بنگاه‌ها به‌حدی کاهش یابد که این ارقام در یک میزان و جایگاه منطقی قرار بگیرد. کمیجانی افزود: همچنین در اینکه نرخ سود تسهیلات به‌عنوان یک شاخص مهم در تولید کشور قرار دارد، شکی نیست اما دسترسی به منابع تامین مالی نیز از موضوعات بسیار مهم در موضوع تولید است. وی ادامه داد: برهمین اساس تمام تلاش ما بر این است که کنار ساماندهی نرخ سودها، منابع مالی کافی در اختیار تولیدکنندگان و در جهت حمایت از رونق تولید و افزایش اشتغال قرار گیرد. قائم‌مقام بانک مرکزی درباره اقدامات بانک مرکزی در مقابل بانک‌های متخلف، گفت: قول و قرارهایی میان بانک مرکزی و بانک‌ها گذاشته شد تا این بانک، در جهت حفظ این نرخ‌ها و افزایش نظارت بر اجرای صحیح این بخشنامه اقدام کند.

وی با توضیح اینکه اقدامات تنبیهی برای بانک‌های متخلف در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: طبق صحبت‌های انجام‌شده، سیاست‌های تنبیهی و محدودیت‌هایی در فعالیت‌های بانک‌های متخلف در نظر گرفته شده است. قائم‌مقام بانک مرکزی توضیح داد: این پیش‌بینی‌ها انجام شد تا در صورت تخطی هریک از بانک‌ها، بخش نظارت بانک مرکزی بدون هیچ ملاحظه‌ای اقدامات تنبیهی خود را اجرایی کند. در گروه تجهیزات دیروز مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی از مبادله قرارداد ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با مپنا در هفته جاری خبر داد و گفت: مجوز انعقاد قرارداد از کمیسیون تَرک تشریفات دریافت شد. محسن طرزطلب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال‌ که آیا مجوز انعقاد قرارداد ۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی صادر شد، گفت: مجوز انعقاد قرارداد از کمیسیون تَرک تشریفات اخذ شد و شرکت در حال تنظیم اسناد و مدارک برای تبادل قرارداد با مپنا برای ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی است. طرز‌طلب ادامه داد:‌ به دلیل نیاز واحدهای گازی به برق چند ساختگاه قبل از تبادل این قرارداد در شهرهای بندرعباس، تبریز، اندیمشک و خرم‌آباد آغاز شده است. وی خاطرنشان کرد: طی مدت اجرای این طرح و پس از حدود حداکثر ۳ سال از زمان شروع قرارداد، تکنولوژی ساخت توربین‌های گاز کلاس F، به‌صورت کامل به داخل کشور منتقل خواهد شد.

در گروه بانکی در پی توافق ۸ میلیارد یورویی ایران و کره جنوبی، بانک تجارت هم با اگزیم بانک کره قرارداد امضا کرد. درحالی ۱۲ بانک ایرانی در توافق ۸ میلیارد یورویی ایران و کره جنوبی برای تامین منابع مالی طرح‌های زیرساختی شرکت‌های داخلی حضور دارند که بانک تجارت هم با اگزیم بانک کره‌جنوبی قرارداد امضا کرد. در گروه خودرویی دیروز ایران خودرو در اطلاعیه‌ای از قصد خود برای واگذاری ۲۶درصد از سهام شرکت توسعه صنایع خودرو خبر داد. گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو نیز دیروز در اطلاعیه‌ای از قصد خود برای واگذاری ۱۱درصد مجموعه‌های پرسی ایران‌خودرو با احتمال شناسایی ۱۴میلیارد تومان سود خبر داد. در گروه گردشگری امروز برای نخستین بار سهام هتل کوثر اصفهان در فرابورس عرضه می‌شود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۳۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۰میلیارد تومان بالغ شد.