دنیای اقتصاد، همایون دارابی: بورس تهران معاملات هفته گذشته را با ثبت رشد یک درصدی شاخص کل به پایان رساند. با نزدیک شدن به پایان تیرماه و آخرین زمان برگزاری مجامع شرکت‌های دارای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه، بازار سهام با ترافیک برگزاری مجامع شرکت‌های بزرگ مواجه خواهد بود. بزرگ‌ترین نمادهای بانکی شامل سه بانک ملت، تجارت و صادرات و همچنین بانک‌های خصوصی، دو خودروساز بزرگ و شرکت‌های مهم دیگر بازار سرمایه در خلال روزهای آتی شاهد برگزاری مجامع خواهند بود. توقف این نمادها و درگیری سهامداران در برگزاری جلسه مجامع موجب می‌شود بازار از تب و تاب معاملات خارج شود. بورس تهران به‌صورت سنتی شاهد رکود نسبی در این زمان خواهد بود. در همین حال بازار سهام همچنان درگیر برخی از مسائل کلان نیز هست که نامشخص بودن ترکیب دولت آینده به‌ویژه در حوزه اقتصادی یکی از آنها است.هفته گذشته در حوزه بازار جهانی معامله‌گران شاهد تداوم بقای نفت برنت در کانال ۴۸-۴۷ دلار به ازای هر بشکه هستند. بازار جهانی فلزات پایه در روزهای نخستین بازگشایی بازار‌ها رشد‌های نسبتا چشمگیری را تجربه کردند. همزمان با تقویت قیمت‌ها در بازار‌های جهانی از روز دوشنبه، نمادهای فلزی در صدر بازار قرار گرفتند. در پایان هفته اما بازار جهانی فلزات پایه شاهد اصلاح نسبی قیمت‌ها بود. در بازار جهانی فلزات بهای هر تن مس به ۵ هزار و ۸۸۰ دلار در هرتن رسیده است.بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب ۲ هزار و ۷۸۵ دلار و ۲ هزار و ۲۸۵ دلار در هر تن گزارش شده است (قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ذکر شده‌اند).

در بازار روز چهارشنبه چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری آرام و دور از نوسان‌های شدید بود که در آن شاخص کل نیز رشد محدود ۱۹ واحدی را تجربه کرد و به رقم ۷۹ هزار و ۵۰۹ واحد رسید. این رشد شاخص به مدد نوسان نمادهایی نظیر ملی مس ایران، پترول، فولاد خوزستان، بانک ملت و فولاد مبارکه به‌دست آمد. در بازار روز چهارشنبه ترافیک بازگشایی و توقف نمادها به‌شدت به چشم می‌خورد.در این شرایط نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه پارسیان پس از کاهش سود از ۳۶۴ ریال به ۲۱۰ ریال، حق تقدم خرید سهام نفت ایرانول، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی پس از تقسیم سود ۱۱۰ ریالی، داروسازی کوثر پس از تقسیم سود ۱۰ ریالی، صنایع کاشی و سرامیک سیناپس از تقسیم سود ۲۲۰ ریالی، لعاب‌ایران پس از تقسیم سود ۴۶ ریالی، تولیدی شیشه دارویی رازی پس از تقسیم سود ۲۰۰ ریالی، ایران‌دارو پس از افزایش سرمایه از ۲۴ میلیارد تومان به ۳۰ میلیارد تومان، لبنیات کالبر پس از کاهش سوداز ۱۵۲ ریال به ۱۰۷ ریال، بهنوش ایران پس از افزایش سود از ۲۳۱ ریال به ۲۴۹ ریال، تولید برق عسلویه مپنا پس از تقسیم سود ۹۰۰ ریالی و صکوک اجاره صامیا از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند. در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های کود شیمیایی اوره لردگان، اوراق مشارکت میدکو، بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار و اقتصادی و خودکفایی آزادگان، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، دامداری تلیسه نمونه، داروسازی تهران دارو، داروسازی تولید دارو، آذریت، مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن، اوراق مشارکت لیزینگ امید، بورس اوراق بهادار تهران، تولیدی لنت ترمز ایران، زامیاد، گروه کارخانه‌های نورد آلومینیوم، سیمان داراب، شهد ایران، معدنی و صنعتی گل‌گهر، معادن بافق، نفت پاسارگاد و حق تقدم خرید سهام آن متوقف شدند.

در گروه تصفیه نفت رئیس کمیسیون شوراهای مجلس نتیجه تفحص از واگذاری بلوک ۶۰ درصدی پالایشگاه کرمانشاه را اعلام کرد. محمدجواد کولیوند سرانجام درحالی‌که پیگیری‌های برخی از نمایندگان مجلس برای اثبات تخلفات صورت گرفته در راستای واگذاری بلوک ۶۰ درصدی پالایش نفت کرمانشاه ادامه داشت، اعلام کرد: پس از تحقیق و تفحص صورت گرفته از واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی مشخص شد، در این راستا هیچ‌گونه تخلفی صورت نگرفته و واگذاری برابر با اصل ۴۴ و رعایت کلیه مفاد قانونی انجام شده است.وی افزود: تحقیق و تفحص در این خصوص دو بحث دارد. اول نوع واگذاری و دوم عملکرد بخش خصوصی پس از واگذاری. از این رو درخصوص تحقیق و تفحص از نوع واگذاری پالایشگاه کرمانشاه، بررسی‌های انجام شده و گزارش‌های سازمان بازرسی و دیگر نهادهای مربوطه نشان می‌دهد هیچ‌گونه تخلفی نبوده و مزایده برابر با قوانین و مقررات اصل ۴۴ صورت گرفته است. همچنین دولت در امر این واگذاری تمام شرایط موجود پالایشگاه اعم از زمین و املاک، نیروی انسانی، تجهیزات، بدهی‌ها و درآمدها و... را در نظر گرفته و قیمت کارشناسی را اعلام کرده و آن را به مزایده گذاشته که در نهایت به بالاترین قیمت ارائه شده نیز واگذار شده است.

در گروه پتروشیمی روز چهارشنبه همچنین آگهی عرضه ۷/ ۳۱ درصدی سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت صنایع پتروشیمی زنجان به ارزش کمتر از ۵۳ میلیارد تومان برای عرضه در روز شنبه آگهی شد. در بازار روز چهارشنبه با توجه به موافقت هیات‌پذیرش بورس اوراق بهادار در جلسه مورخ ۵ بهمن ۹۵ با پذیرش سهام شرکت بین‌الملل ساختمان و صنعت ملی در بورس اوراق بهادار تهران و با توجه به احراز موارد تعیین شده در مصوبه مزبور از سوی آن شرکت، از تاریخ ۲۱ تیر ۹۶ شرکت بین‌المللی ساختمان و صنعت ملی به‌عنوان پانصد و چهاردهمین شرکت پذیرفته‌شده در بخش «فعالیت‌های مربوط به املاک و مستغلات»، گروه و طبقه «فعالیت‌های مربوط به املاک و مستغلات با مالکیت شخصی و اجاره‌ای» با کد «۷۰۱۰» و نماد «ثملی» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.در گروه خودرویی خردادماه امسال تولید انواع کامیون به‌طور میانگین ۳/ ۴ درصد افزایش یافت. به گزارش «ایسنا» در این مدت تولید انواع کامیون از ۹۴۵ دستگاه در خردادماه سال گذشته به ۹۸۶ دستگاه افزایش یافت. تولید این محصول در زامیاد افزایش یافته و از صفر دستگاه در خردادماه ۱۳۹۵ به ۱۶ دستگاه رسید.

در گروه بانکی، بانک صادرات که رکورد توقف نماد را به یک سال رسانده است، زمان مجمع سالانه را اعلام کرد. بر این اساس سهامداران بانک صادرات ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۳۱ تیر باید به مجموعه فرهنگی بانک‌صادرات واقع در اتوبان شهید صیاد شیرازی، میدان حسین‌آباد، خیابان وفامنش، خیابان مفتوحی شرقی، پلاک ۳۸ بروند. همچنین بانک‌های تجارت ایران زمین، قوامین و مهر اقتصاد نیز سهامداران خود را به مجمع فراخوانده‌اند.در گروه برقی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه ملی و نیرو ترانس درباره برنده شدن در مزایده و پیش‌بینی سود ۹۶ شفاف‌سازی کردند. «وتوسم» با اعلام برنده شدن در مزایده فروش سهام شرکت کارآفرینان سبز خلیج فارس، اعلام کرد: پیرو آگهی منتشر شده مورخ ۴ تیر ۹۶ در روزنامه‌های «دنیای‌اقتصاد» و اطلاعات مزایده عمومی فروش سهام شرکت کارآفرینان سبز خلیج فارس انجام و شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با قیمت پیشنهادی خرید کل سهام برابر قیمت پایه فروش به ازای هر سهم ۲۱ هزار و ۵۰۴ ریال (کلا برابر ۲۱ میلیارد و ۵۰۳ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۹۹۲ ریال) برنده مزایده شد. این شرکت درخصوص پیامد مالی این رویداد نیز اعلام کرد: در حال حاضر آثار مالی اطلاعات افشا شده فوق مشخص نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد. بنابراین به محض روشن شدن، موضوع در اسرع وقت اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین اکبر گزین، مدیرعامل شرکت نیرو ترانس با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس درخصوص عدم تغییر پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۶ اعلام کرد: تا تاریخ تنظیم این نامه هیچ‌گونه رویداد موثر بر فعالیت وضعیت مالی و نتایج عملکرد شرکت که تاثیر عمده‌ای بر سود هر سهم در سال مالی ۹۶ داشته باشد، رخ نداده است. در صورت وقوع هر گونه رویداد موثر و تغییر در موارد فوق، مراتب سریعا از طریق سامانه کدال به اطلاع سازمان بورس و سهامداران خواهد رسید.

در گروه انفورماتیک مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان با اعلام خرید ۱۵۰ هزار دستگاه پایانه فروشگاهی از صدور کارت اعتباری بین‌المللی با امکان برداشت از عابربانک ۱۷۰ کشور و از طریق قرارداد بانک پارسیان با شرکت خارجی خبر داد. عبدالعظیم قنبریان از برنامه صدور کارت اعتباری بین‌المللی تجارت الکترونیک پارسیان از ماه آتی خبر داد و در این‌باره گفت: این کارت‌ها با نام و برای دارندگان، امکان افزایش موجودی و مانده‌گیری از حساب و تمام امکانات دیگر کارت‌ها فراهم است.وی ادامه داد: به این منظور بانک پارسیان به‌صورت رسمی با یک شرکت خارجی معتبر در صدور کارت‌های اعتباری بین‌المللی قرارداد منعقد کرده و هیچ نهاد یا فردی در این بین به‌عنوان واسطه قرار نگرفته است.این مقام مسوول افزود: در مرحله اول این کارت اعتباری بین‌المللی به‌منظور خرید از پایانه‌های فروشگاهی و برداشت پول از دستگاه عابر بانک در ۱۷۰ کشور دنیا که این شرکت با آنها قرارداد دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مرحله بعدی نیز امکان بهره‌برداری از خدمات اینترنتی نیز برای کاربران فراهم می‌شود.

قنبریان با اعلام خرید۱۵۰ هزار دستگاه پایانه فروشگاهی گفت: حدود ۷۰ درصد این دستگاه‌ها جایگزین و ۳۰ درصد مابقی نیز به‌منظور نوسازی شبکه پایانه‌های فروشگاهی تجارت الکترونیک پارسیان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. وی با اشاره به راه‌اندازی سرویس کارت به کارت در اپلیکیشن تاپ این شرکت، اظهار کرد: سرویس کارت به کارت در نرم‌افزار تاپ به‌زودی راه‌اندازی می‌شود و با چند بانک در این خصوص توافق شده است.قنبریان گفت: پرداخت کارت به کارت، کیف‌پول الکترونیکی و قابلیت پرداخت با فناوری NFC نیز به‌زودی به‌منظور تسهیل فرآیندهای مالی به این اپلیکیشن افزوده می‌شود.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل اما مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۳۴ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۴ میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات به یک هزار و ۱۸۲میلیارد تومان بالغ شد. شاخص بورس نیز در کل هفته با ۸۱۰ واحد رشد معادل یک درصد توانست بازدهی بازار در سال‌جاری را مجددا به سه درصد برساند.