گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از ریزش نسبتا سنگین در ابتدای هفته همچنان در مسیر کاهشی به سر برد.در بازار دیروز معامله‌گران مجددا شاهد کاهش قابل توجهی بودند، به‌طوری که شاخص کل با افت ۳۷۸ واحدی معادل ۵/ ۰ درصد مواجه شد و در مرز سقوط از کانال ۷۷ هزار واحدی قرار گرفت.در بازار دیروز در گروه خودرویی بازار با شایعاتی در مورد نماد ایران خودرو و ایران خودرو دیزل در مورد احتمال انجام یا عدم انجام افزایش سرمایه مواجه بود. در این گروه در ساعات میانی معاملات بازار نماد «سایپا» برای تعدیل مثبت سود بسته شد.این توقف موجب بروز هیجان در گروه خودرویی شد و در آن برخی از نمادها نظیر سرمایه‌گذاری سایپا و رنا به صف خرید نیز رسیدند.در بازار دیروز در گروه چوب و کاغذ عرضه اولیه نماد کاغذ پارس انجام شد که در نرخ یک هزار و ۵۰۰ریال مورد استقبال بازار قرار گرفت.در گروه ساختمانی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب بر اساس عملکرد ۶ ماه نخست سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور‌ماه ۹۵ با تحقق سود ۱۴۳ ریالی موفق به پوشش ۲۸ درصدی سود برآوردی ۵۰۴ ریالی شده است.در گروه بانکی، بانک ملت درخواست افزایش سرمایه ۲۵ درصدی از محل سود انباشته را دیروز منتشر کرد.

براساس این گزارش، این بانک بعد از مصوبه ۲۴ آذر سال گذشته، اقدام به ارسال گزارش حسابرس درباره افزایش سرمایه هزار میلیارد تومانی به سازمان بورس کرد تا در صورت موافقت، سرمایه ۴ هزار میلیارد تومانی را از محل سایر اندوخته‌ها به ۵ هزار میلیارد تومان برساند و صرف کفایت سرمایه کند.«وبملت» با سرمایه ۴ هزار میلیارد تومانی، اولین پیش‌بینی سود سال جاری خود را ۵۰۱ ریال پیش‌بینی کرده است.

در گروه تجهیزات نیز ماشین‌سازی اراک از ثبت پالایشگاهی در استان کردستان خبر داد. براساس اعلام این شرکت حسب استعلام انجام شده از وزارت نفت و هماهنگی صورت گرفته با استانداری استان کردستان و با مشارکت شرکت‌های مهندسی و ساختمان ماشین‌سازی اراک و پایساز اقدام به ثبت پالایشگاهی در استان کردستان کرده که ۹۸ درصد سهام آن متعلق به این شرکت و ۲ درصد مابقی متعلق به شرکت‌های مذکور(هرکدام به میزان یک درصد) است. مدت احداث پالایشگاه مذکور ۵/ ۲ سال، ظرفیت تولید روزانه۲۰ هزار بشکه بنزین یورو ۴ و یورو ۵ و هزینه‌های برآوردی ساخت آن ۱۴۵ میلیون یورو است. توافقات لازم با طرف عراقی درخصوص تامین خوراک پالایشگاه مذکور برای مدت ۵ سال صورت گرفته است.

درحال حاضر آثار مالی اطلاعات افشا شده فوق مشخص نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد. بنابراین به محض روشن شدن، موضوع در اسرع وقت اطلاع‌رسانی می‌شود.در گروه حمل‌ونقل‌ شرکت توسعه حمل‌ونقل‌ ریلی پارسیان که یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ نفت و گاز پارسیان به‌شمار می‌رود در بازار دوم فرابورس درج شد و در نوبت عرضه اولیه سهام قرار گرفت.این شرکت که از مرداد سال گذشته پذیرش شده بود، با نماد معاملاتی «حپارسا» به‌عنوان هفتاد و یکمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس و در گروه حمل‌ونقل‌، انبار‌داری و ارتباطات درج شده است.بررسی‌های اطلاعات این شرکت حکایت از آن دارد که بیش از ۸/ ۹۱ درصد سهام توسعه حمل‌ونقل‌ ریلی پارسیان متعلق به هلدینگ نفت و گاز پارسیان بوده و ۷/ ۷ درصد هم در اختیار سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل‌ تامین است.سرمایه اسمی «حپارسا» هم ۱۰ میلیارد تومان و سال مالی آن ۳۱ شهریور است و به جز این موارد، فعلا اطلاعات دیگری در دسترس نیست. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۲۷۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۵۵میلیارد تومان بالغ شد.