دکتر حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به نقش و اهمیت بورس کالای ایران در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه خروج از رکود دولت اظهار کرد: با زیر‌ساخت فراهم شده در بورس کالای ایران درخصوص معاملات انواع کالاهای مهم و اساسی در کشور، کل تقاضا در برابر کل عرضه قرار گرفته و با استفاده از زیرساخت‌های قانونی و نرم افزاری، چند کارکرد اساسی از جمله کشف قیمت عادلانه و شفافیت در این بورس تحقق یافته و به همین دلیل است که در سیاست اقتصاد مقاومتی و بسته خروج از رکود درخصوص عرضه کالاهای بادوام، شفاف‌سازی اقتصادی و همچنین کشف قیمت واقعی محصولات در بورس کالا با استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا تاکید شده است.

به گزارش بورس کالای ایران، وی با اشاره به انتظارات فعالان بازار درخصوص تامین مالی از طریق بازارهای مالی گفت: بورس کالا به‌عنوان یک بازار مالی و با استفاده از زیر‌ساخت‌های مالی موجود در این بورس با استفاده از معاملات سلف و سلف موازی در تامین مالی تولیدکنندگان نقش مهمی را بر عهده گرفته است. وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای اساسی بورس کالا فراهم کردن ارتباط میان بخش واقعی اقتصاد و بخش مالی اقتصاد است، خاطر‌نشان کرد: فراهم کردن زمینه ارتباط میان بخش واقعی اقتصاد و بخش مالی اقتصاد تنها در صورتی محقق می‌شود که کلیه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم که نوسانات قیمت آنها در کل زندگی مردم اثر‌گذار است در یک مکانیسم با نظارت آگاهانه و بی‌طرف همانند بورس کالا عرضه شود. چرا‌که بورس کالا، ویترین فضای واقعی اقتصاد کشور است و از اطلاعات آماری این بورس می‌توان به‌عنوان مثال به کمبود عرضه یک کالا پی برد و نسبت به اتخاذ سیاست اقتصادی یا وضع تعرفه از سوی سیاست‌گذار اقدام کرد. مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه بورس کالا برای پذیرش خوراک پتروشیمی‌ها آمادگی کامل دارد، گفت: بورس طیفی از خدمات را در بازارهای اصلی و فرعی خود به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عرضه می‌کند که حداقل آن شفافیت است و در این بورس خدمات دیگری همانند تامین مالی و پوشش ریسک برای عموم فراهم است و همان‌طور که در بازار رسمی این بورس کالاهای اساسی و مواد اولیه‌ای که نرخ آنها در تعیین نرخ کالاهای مهم دیگر تاثیر‌گذار است با خدماتی چون تامین مالی و پوشش ریسک و کشف قیمت واقعی عرضه می‌شود، در بازار فرعی این بورس نیز عرضه کالاهایی که نیاز به شفافیت دارند فراهم است.


وی با اشاره به تامین مالی صنعت پتروشیمی کشور در این بورس گفت: عرضه و معامله ۲۵۰ میلیارد ریال اوراق سلف استاندارد پی‌وی‌سی شرکت پتروشیمی آبادان در یک ثانیه در بورس کالا نشان از آمادگی این بورس برای تامین مالی تولیدکنندگان طبق منویات مجلس شورای اسلامی و دولت است. مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به نقش بورس کالا در پساتحریم گفت: پس از برجام و تحقق آن و آزاد‌سازی مراودات تجاری با اقتصاد‌های بزرگ دنیا، بازارهای مالی در ایران همانند بورس کالا مهم‌ترین‌ بخش‌هایی هستند که به دلیل ساختار نظام‌مند خود محل توجه سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای مالی بین‌المللی قرار می‌گیرند چرا که امکان ارتباط با تک تک تولیدکنندگان برای سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد، ضمن آنکه با توجه به ضمانت معاملات در بورس، ساختار این دسته از بازارهای مالی مورد اقبال معامله‌گران بین‌المللی است. وی با اشاره به اینکه بورس‌ها و بازارهای مالی زمانی می‌توانند نقش اساسی خود را در این دوران ایفا کنند که از بازیگران بین‌المللی استفاده کنند، خاطر نشان کرد: بازارهای مالی زمانی می‌توانند منابع مالی ارزان قیمت را در اختیار تولید‌کننده قرار دهند که از منابع مالی بین‌المللی استفاده کنند و سرمایه‌گذاران خارجی نیز که منابع مالی بین‌المللی را در اختیار دارند، برای این کار به دنبال ساختار و بازار مطمئنی هستند که بورس کالا از جمله آنها به شمار می‌رود. وی تاکید کرد: در آینده نزدیک امکان حضور فعالان بین‌المللی در بورس کالا و همچنین زمینه‌سازی حضور فعالان بازار مالی ایران در بازارهای بین‌المللی از طریق بورس کالا فراهم می‌شود. مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که چرا مدتی است بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا مطرح می‌شود در حالی که در این بازار هم شفافیت هست و هم نوعی ضمانت برای خریدار و فروشنده اظهار کرد: عبور فرد به‌عنوان یک راننده از خطوط ویژه اتوبوسرانی تنها برای همان فرد منفعت دارد و قطعا نفعی برای سایر افراد جامعه ندارد این مثال درخصوص عرضه محصولات پتروشیمی در بورس هم مصداق دارد. خروج این محصولات از بورس برای اقتصاد کشور و در نهایت عموم جامعه منفعت ندارد. وی افزود: در سال‌های گذشته که محصولات پتروشیمی از سوی افراد و شرکت‌ها مورد معامله قرار می‌گرفتند، نهادهای نظارتی فعال بودند لیکن پس از اینکه همه سیاست‌گذاران مثل دولت و مجلس به این تفاهم رسیدند که بورس کالا می‌تواند یک زیر‌ساخت نظارتی برای عرضه محصولات پتروشیمی فراهم کند، بر این نکته تاکید کردند که عرضه محصولات در سیستم قبلی یا سیستم رانتی وارد بازار شفاف و قابل پیگیری بورس کالا با اخذ تضامین از سوی عرضه‌کنندگان به‌خاطر ممانعت از نکول شود.


وی با بیان اینکه محصولات تولیدی شرکت‌ها، ثروت عموم مردم جامعه است و اینکه این محصولات با قیمت‌های مناسب خوراک در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد از مزیت‌های مملکت ما است، گفت: شفافیت معاملات در بورس کالا، مشخص بودن ساعات معامله، احراز هویت خریدار و فروشنده، اخذ تضامین و خدماتی از این دست باعث شده است تا از نظر قانونگذار و دولت محترم بورس کالا به‌عنوان بهترین مکان برای عرضه محصولات پتروشیمی تعیین شود. وی با اشاره به طراحی و ایجاد سامانه الکترونیکی برای دسترسی همه فعالان بازار به معاملات کالاها در اقصی نقاط کشور گفت: علاوه بر تالارهای داخلی و صادراتی بورس کالا، با طراحی سامانه الکترونیکی، فعالان بازار می‌توانند از هر نقطه از کشور با مراجعه به دفاتر کارگزاران نسبت به معامله در بورس اقدام کنند. ضمن آنکه امکان معاملات برخط قراردادهای آتی سکه طلا که از پرطرفدارترین محصولات بورس کالا است، برای عموم مردم در سراسر کشور فراهم شده است.