منیـره نظامیوند: دیروز بازار آتی هماهنگ با بازارهای ارز و طلا ریزش را تجربه کرد. در این رابطه نشانه‌های مهمی در بازار آتی در حال نمایان شدن است، به طوری‌که به عقیده کارشناسان این بازار با توجه به اینکه ۲۳ اردیبهشت‌ماه مذاکرات هسته‌ای در سطح کارشناسی آغاز خواهد شد و تا ۲۷ این ماه نیز ادامه خواهد داشت؛ سررسیدهای مختلف بازار آتی نیز به تدریج در حال کم کردن اختلاف‌های قیمتی خود هستند. این مساله نشان‌دهنده خوش‌بینی فعالان بازار به روند مذاکرات و احتمالا کاهش حضور در سررسیدهای نزدیک‌تر است. در این میان دیروز کماکان سررسید اردیبهشت روی قیمت نقدی معامله می‌شد و نوسان‌گیری در این سررسید با توجه به اینکه این سررسید هفته آینده تسویه خواهد شد، ناچیز است. اختلاف قیمتی سررسید اردیبهشت با تیر حدود ۳۰ هزار تومان؛ تیر با شهریور تقریبا ۴۰ هزار تومان بود همین‌طور این عدد برای اختلاف شهریور با آبان حدود ۵۷ هزار تومان محاسبه شد. در حال حاضر خریداران بازار در حال آفست موقعیت‌های خرید خود (بستن موقعیت‌های باز بازار) هستند؛ چراکه احساس می‌کنند به زودی قیمت‌ها نزول خواهند کرد و آنها می‌توانند از سرمایه خود، محافظت کنند.

از سوی دیگر روز پنج‌شنبه گذشته، اطلاعیه راه اندازی قرارداد آتی سکه طلا تحویل دی ماه ۹۳ منتشر شد. بر اساس این اطلاعیه از روز دوشنبه سررسید دی ماه راه‌اندازی شده و قابل معامله خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود بر‌اساس رویه کنونی بازار آتی که در آن سررسیدهای دور از موقعیت بهتری برخوردار هستند، این سررسید عنوان نقدشونده‌ترین و خوش‌اقبال‌ترین سررسید را به خود اختصاص خواهد داد. دیروز همچنین تعداد موقعیت‌های باز بازار آتی تغییر خاصی را تجربه نکرد. از آنجا که عملا شنبه هفته آینده، آخرین روز معاملاتی سررسید اردیبهشت است؛ تعداد موقعیت‌های باز این سررسید مرتبا در حال

کم شدن است؛ به طوری که دیروز به اعداد نزدیک به ۸۰۰ نیز رسید.

دیروز صبح، حباب منفی سکه بیشتر هم شد، در حالی که کارشناسان این روند حبابی در بازار را کم سابقه می‌دانند و معتقدند با توجه به قیمت جهانی طلا و وضعیت دلار انتظار می‌رفت قیمت با حباب کمتری مواجه باشد. دیروز با دلار ۳۲۹۰ تومان و اونس ۱۲۸۷ دلاری، سکه در حدود یک درصد حباب منفی داشت. این موضوع جزو اتفاقات نادر در بازار سکه است؛ شاید بتوان گفت طی سه سال گذشته، دفعات تکرار این اتفاق، انگشت‌شمار بوده است. این حباب منفی به دو دلیل رخ داده و در حال بالا رفتن است؛ اول، کاهش تقاضا از سوی مردم عادی است، چراکه مردم در حال حاضر و با توجه به روند بازار نسبت به سکه، دید منفی دارند. دومین دلیل این است که بزرگان بازار که حجم‌های معاملاتی سنگین انجام می‌دهند؛ به نوعی موجودی خود را از بازار بیرون کشیده‌اند و برای ورود مجدد به بازار و سرمایه‌گذاری در انتظار نتیجه مذاکرات هستند.

در بازار ارز اما؛ دیروز دلار وارد کانال ۳۲۰۰ تومان شد و تا نرخ ۳۲۶۰ تومان نیز کاهش یافت. در آخرین روز هفته گذشته، انتشار صحبت‌های محمدباقر نوبخت در خصوص تلاش بانک مرکزی برای تثبیت نرخ دلار روی ۲۶۵۰ تومان؛ چندان موجب ریزش قیمتی این ارز نشده است به طوری‌که نوسانات قیمتی بازار ارز را شاهدیم، اما انتظار می‌رود بازار نسبت به اخبار ورود ارز پتروشیمی‌ها واکنش بهتری نشان دهد. پتروشیمی‌ها همچنان درصدد تزریق ارزهای خود به بازار آزاد هستند. مشکلات این گروه که در زمستان سال گذشته باعث کاهش سطح تولید آنها شد، مرتفع شده و ارز آوری آنها به روال گذشته بر‌می‌گردد و تامین ارز برای این شرکت‌ها تسهیل خواهد شد.

خروج آتی از محدوده تکنیکی

رسا اردوبادی، کارشناس بازار آتی در این رابطه معتقد است: نرخ ارز در چند هفته گذشته به صورت سینوسی در یک محدوده ثابت بین ۳۲۵۰ تومان و ۳۳۳۰ تومان معامله شده است و سخنان دکتر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت، طیب‌نیا وزیر اقتصاد و سیف به عنوان رئیس بانک مرکزی همه موید این مساله است که برنامه دولت برای ارز، تک‌نرخی کردن آن است و نرخ مطلوب برای این ارز چیزی پایین‌تر از نرخ‌های حال حاضر بازار آزاد است. البته به نظر می‌رسد که بازار نسبت به مساله ارز عرضه شده توسط پتروشیمی‌ها نیز فعلا بی‌تفاوت است و از قرار معلوم منتظر اقدامات عملی در این زمینه است.

از منظر تکنیکی هم بالاخره بازار آتی سکه از محدوده‌ای که برای زمانی در حدود ۳ هفته درون آن نوسان می‌کرد، خارج شده و توانست محدوده‌ای را که در دام نوسانی آن افتاده بود رو به پایین بشکند. اونس در روز جمعه هفته گذشته یعنی دوازدهم اردیبهشت ماه توانسته بود تا محدوده ۱۲۷۳ دلار کاهش یابد، ولی تنش‌های اوکراین به یکباره همه چیز را عوض کرد و باعث صعود اونس تا ۱۳۱۵ دلار شد؛ البته از منظر نموداری واکنش به محدوده ۱۳۱۵ دلار طبیعی بود، زیرا در بازه زمانی روزانه، در این محدوده یک روند نزولی بلندمدت وجود دارد که از حدود ۱۲۹۵ دلار شروع شده است و یکبار قبل از عید و در ماه اسفند توانسته از این روند نزولی خارج شود و تا محدوده ۱۳۸۰ دلار به ازای هر اونس بالا برود، ولی سریعا به پایین بازگشت و در حال حاضر اونس در محدوده‌ای بسیار مبهم قرار دارد و نمی‌توان به راحتی در رابطه با مسیر آن نظر داد اما آمارها و داده‌های اقتصادی منتشر شده از ایالات متحده به عنوان یک راهنما بیانگر این است که شرایط اقتصادی آمریکا رو به بهبود است و این به منزله تقویت شاخص دلار و تضعیف طلا می‌تواند باشد.

بازار متناسب با اخبار حرکت می‌کند

به گفته سلیمانی، یکی دیگر از کارشناسان بازار؛ به نظر می‌رسد دلار روی نرخ‌های فعلی به تعادل رسیده و جو خوش‌بینی بر آن حاکم است. در حال حاضر بازار به شدت اخبار مذاکرات ایران و ۱+۵ را دنبال می‌کند؛ چرا که روند و نتیجه این مذاکرات، پتانسیل حرکت دادن متناسب بازار به هر سمت و سویی را داراست. در بازارهای جهانی اما؛ دامنه نوسانات اونس طلا از پنج‌شنبه تا جمعه کم و در حدود ۶ دلار بوده است. برخلاف توصیه‌های پوتین، قرار است همه‌پرسی مردم اوکراین دوشنبه برگزار شود.

حواشی و نتیجه این رفراندوم و همچنین عکس‌العمل افراد و سیاستمداران مختلف، در روند افت و خیز بازارهای جهانی تاثیر بسزایی خواهد داشت. علاوه‌بر این؛ طی هفته جاری همچنین

یک سری آمارهای جهانی نیز طبق روال اعلام خواهد شد که انتظار می‌رود، بازارهای جهانی را در اولین روز هفته دستخوش تغییر قرار دهند.

سرمایه‌گذاران بیرون از گود رقابت