گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: پس از ثبت یک عملکرد بسیار بد در سال 2013 که بهای هر اونس طلا را تا 28 درصد کاهش داد، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون قیمت این فلز در بازارهای جهانی حدود 10 درصد افزایش داشته است.
براساس برخی تحقیقات، میزان شاخص تمایل سرمایه‌گذاران آمریکایی از یک به ۶ افزایش پیدا کرده است که کارشناسان اقتصادی بانک UBS دلیل این امر را عدم گمانه‌زنی‌ها به کاهش بیشتر محرک پولی آمریکا، کاهش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی، رشد تقاضای خرید طلا از سوی چین، کاهش عرضه طلا از سوی معادن و خطر افزایش یا کاهش نرخ تورم عنوان کردند. هرچند کارشناسان اقتصادی این بانک معتقدند گرچه اخیرا میزان تمایل سرمایه‌گذاران به خرید طلا افزایش یافته است، اما این امر فقط برای مدت کوتاهی خواهد بود.
البته در این میان مساله خرید ۵۰۰ تن طلا از سوی چین در صدر عوامل موثر بر افزایش قیمت اونس طلا قرار دارد و حتی بیش از برخی آمارهای اقتصادی، جو بازار این فلز را هیجانی کرده است.
پیش از این در زمان انجام معاملات در بازارهای آسیایی (همزمان با صبح به وقت تهران) شاهد نوسانات بسیار اندک اونس طلا بودیم، اما اکنون مدتی است که بر خلاف گذشته، تحرکات قیمت طلا در این ساعات افزایش یافته است که می‌تواند نشان‌دهنده حجم بالای عرضه و تقاضا و انجام معاملات در بازارهای آسیایی باشد. به این ترتیب می‌توان گفت مساله مهم خرید چین در حجم بالا، جهت دهی به بازار طلا را از غرب به شرق منتقل کرده است.
به این ترتیب در بازار جهانی طلا طی یک هفته گذشته شاهد افزایش ۴۲ دلاری بودیم. این روند افزایشی تا پایان معاملات دوشنبه گذشته ادامه داشت تا در نهایت قیمت این فلز رقم ۱۳۳۱ دلار - بیشترین قیمت از سه ماه و نیم گذشته - را ثبت کرد. دیروز اما از همان آغاز دادوستدها در بازارهای جهانی، بهای طلا با کاهش مواجه شد به طوری که تا ۱۳۱۶ دلار هم پایین آمد. گفته می‌شود یکی از دلایل این افت، فروش ذخایر طلای سرمایه‌گذاران برای استفاده از سود افزایش قیمت‌های اخیر در بازار بوده است. در این میان برخی پیش بینی‌ها حکایت از تداوم روند افزایشی طلا برای کوتاه مدت دارند و برخی دیگر معتقدند از آنجا که افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران چینی در خرید طلا تجدید نظر کنند، افت تقاضا از سوی چین بار دیگر موجب کاهش قیمت خواهد شد.
در این بین بر اساس برخی تحلیل‌های تکنیکال، سطح حمایتی قیمت طلا ۱۳۱۷ دلار است و در صورت شکسته شدن این سطح، قیمت طلا به کمتر از ۱۳۰۵ و حتی ۱۲۹۶ دلار خواهد رسید. این اتفاق البته روز گذشته رخ داد و طلا تا میانه معاملات این روز به ۱۳۱۴ دلار هم رسید.
به دنبال ریزش‌های روز گذشته اونس طلا، بازار طلا و سکه تهران هم که چند روزی است روند افزایش قیمت‌های آن ادامه دار شده، از بهای گرم طلا و سکه‌های تمام بهار خود کاست. تا میانه این روز قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید تا ۱۳ هزار تومان هم کاسته شد تا بهای آن را به ۹۳۲ هزار تومان برساند. در همان زمان اما سکه‌های ربع، نیم و گرمی اندکی افزایش قیمت داشتند. از سوی دیگر آتی سکه که کار خود را پیش از بازار نقدی آغاز کرده بود، در ابتدا کمتر از یک درصد در تمام سررسیدها افت قیمت داشت. دلیل این ریزش اندک، کال مارجین‌های دو روز گذشته فروشندگان بود که موجب شد بازار کمی بالا باز شود (به عبارت دیگر ریزش‌ها کمتر از حد انتظار باشد). صعود چند روز گذشته این بازار موجب ترس فروشندگان و جسور شدن خریداران شد تا جایی که به بالا رفتن بیشتر قیمت انجامید.
در ادامه معاملات دیروز آتی سکه در حالی که سکه نقدی هنوز در دامنه منفی نوسان می‌کرد سکه‌های اردیبهشت تا تیر آتی بر قیمت‌ها افزودند. در این زمان البته بر بهای دلار هم کمی افزوده شده بود که در ادامه دوباره با قیمت‌های روز دوشنبه برابری می‌کرد. با گذشت زمان باز هم شاهد نوسان قیمت این سکه‌ها در هر دو محدوده مثبت و منفی بودیم و سکه نقدی هم ریزش‌های شدیدتری را (تا ۱۹ هزار تومان) تجربه کرد؛ چراکه قیمت جهانی طلا دوباره به کف روز گذشته نزدیک شده بود و پس از آن به ۱۳۱۴ دلار هم رسید.
در سوی دیگر اما دیروز مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین آغاز شد. در این رابطه وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ما اکنون در گام نخست مرحله نهایی هستیم لذا توقع نداریم که در گام نخست به توافق برسیم، شاید چند جلسه دیگر طول بکشد تا متنی را تهیه کنیم ضمن اینکه برنامه اقدام مشترک هم می‌تواند برای ۶ ماه دیگر تمدید شود. در همین حال سخنگوی وزارت امورخارجه هم اعلام کرد که دوربعدی مذاکرات در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. به این ترتیب به نظر نمی‌رسد از این دور از گفت گوها انتظار نتایج مشخص و تاثیرگذار وجود داشته باشد، بنابراین انتظاری هم برای واکنش بازارها در قبال اخبار این مذاکرات وجود نخواهد داشت.
اگر ریزش‌های روز گذشته اونس طلا را آغاز روند کاهشی این فلز بدانیم، با توجه به ثبات دلار، باید منتظر بازگشت سکه به قیمت‌های چند هفته گذشته و پیش از صعود ناگهانی آن باشیم.

توقف روند افزایش قیمت سکه

توقف روند افزایش قیمت سکه