گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: با افزایش نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا در پی برخی آمار منتشر شده در پایان هفته گذشته، قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی باز هم افزایش یافت تا با رسیدن به 1330 دلار، بالاترین رقم در بیش از سه ماه و نیم گذشته را ثبت کند. قیمت طلا در هفته گذشته نیز 4 درصد افزایش یافت که بیشترین رشد هفتگی از ماه آگوست بود. در این میان برخی پیش بینی‌ها حکایت از تداوم روند افزایش قیمت این فلز و بازگشت طلا به قیمت 1417 دلار که در آگوست 2013 به ثبت رسانده بود دارد. به این ترتیب یک بار دیگر وضعیت نا به‌سامان اقتصادی آمریکا به نفع طلا تمام شد.
در همین حال از ابتدای هفته جاری، حتی زمانی که بازارهای جهانی طلا در تعطیلات به سر می‌بردند سکه‌های نقدی و آتی به‌طور مداوم افزایش قیمت گرفته‌اند، اما روز گذشته با آغاز مجدد معاملات طلا در بازارهای جهانی، قیمت طلا به‌طور مداوم در بالای سطح ثبت شده در پایان دادوستدهای روز جمعه (۱۳۱۸ دلار) نوسان می‌کرد و در کمترین و بیشترین قیمت - تا ساعت ۱۵:۳۰ این روز به وقت تهران - به ترتیب ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ دلار بود و این باعث شد تا سکه دوباره صعود کرده حباب مثبت بگیرد، در حالی که قیمت دلار تقریبا ثابت بود و در ساعت‌هایی کمی ریزش را هم تجربه کرد.
آتی سکه در این روز به تبع اونس طلا بر قیمت‌ها افزود و این افزایش به بیش از ۲۰ هزار تومان تا میانه معاملات رسید. با اعلام قیمت سکه نقدی، شاهد افزایش ۶ هزار تومانی آن بودیم. به این ترتیب بهای سررسید اسفند آتی ۲۴ هزار تومان بالاتر از قیمت نقدی بود.
روز گذشته بهای سکه نقدی بیش از ۱۲ هزار تومان بالا رفت و قیمت این سکه را به ۹۴۲ هزار تومان رساند. در این زمان سررسیدهای آتی هم کمی بر شدت افزایش قیمت‌ها افزودند. به این ترتیب سکه تمام بهار آزادی بازار نقدی روز گذشته به قیمت ۱۶ آبان امسال نزدیک شد؛ قیمتی که از آن زمان تا این روز نتوانسته بود به آن بازگردد. سکه‌های آتی هم از این افزایش قیمت‌ها جان گرفتند و بازگشت معامله گران به این بازار موجب شد تا حجم معاملات روزانه این بازار در روز یکشنبه (بیش از ۱۵ هزار قرارداد معامله شده) در مقایسه با
۲۷ دی ماه امسال (بازه یک ماهه) ۵/۱۱ برابر رشد کند. در این روز البته بسیاری از فروشندگان آتی به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها کال مارجین شدند.
به اعتقاد برخی کارگزاران این بازار، روند کال مارجین شدن فروشندگان آغاز شده و بر اختلاف میان سررسیدها هم افزوده شده است؛ به همین دلیل پیش بینی می‌شد روز گذشته هم این اتفاق تکرار شود. در پی تداوم افزایش قیمت‌ها میانگین قیمت تسویه روزانه سررسیدهای آتی برای پنج روز متوالی، در حال نزدیک شدن به یک میلیون تومان است به همین دلیل روز گذشته پیش بینی می‌شد که بورس کالا باز هم بر میزان وجه تضمین اولیه بیفزاید.
زمانی که بازار شاهد افزایش قیمت‌ها است، پول از حساب فروشنده به حساب خریدار واریز می‌شود و حساب فروشنده را تحت فشار قرار می‌دهد تا جایی که موجودی او از میزان وجه تضمین اولیه کمتر می‌شود. حال در چنین شرایطی که بورس کالا بر میزان وجه تضمین مورد نیاز افزوده، بالا رفتن قیمت ها، هرچه بیشتر فروشندگان را تحت تاثیر قرار داده و آنها را کال مارجین می‌کند. در نهایت این روند افزودن بر وجه تضمین در مواقع صعود قیمت، مکانیزم طبیعی این بازار است اما در مواقعی به صعود بیشتر می‌انجامد که به ضرر فروشندگان است. بستن موقعیت فروش به معنی ایجاد موقعیت خرید بیشتر است و این یعنی افزایش قیمت که در نتیجه آن دوباره عده‌ای دیگر از فروشندگان کال مارجین می‌شوند. از طرفی سود آربیتراژ آتی که تا دو هفته گذشته ۶ درصد بود، حالا به ۱۵ درصد در سال افزایش یافته است.
به هر ترتیب آنچه مسلم است این است که سکه توجهی به نوسانات محدود دلار ندارد و حتی بیش از تحرکات اونس طلا بر قیمت‌ها می‌افزاید. در حالی که صعود قیمت سکه ادامه‌دار شده، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر می‌گوید: این قیمت‌ها ناپایدار است و در آینده نزدیک بهای طلا به قیمت روزهای گذشته باز خواهد گشت.
به گفته کشتی‌آرای اکنون حجم تقاضا برای سکه‌های کوچک بیشتر است و در روزهای پایانی سال افرادی که سکه را برای افزایش قیمت نگهداری کرده‌اند در بازار عرضه خواهند کرد. در چنین شرایطی که شاخص بورس اوراق هم بهبود یافته، آیا نگاه‌ها معطوف به سکه خواهد ماند یا خیر و در این میان تقاضای شب عید هم نمی‌تواند از نظر دور بماند، هرچند این تقاضا بیشتر برای سکه‌های ربع و گرمی است.

فروشندگان کال مارجین شدند

فروشندگان کال مارجین شدند