یک فعال بازار زعفران و زیره با بیان اینکه عرضه زعفران از طریق بورس کالای ایران زمینه برندسازی و مرجع قیمتی این محصول را در جهان فراهم می‌کند، گفت: این اقدام موجب کاهش حضور دلالان در این بازار می‌شود.
محمد جواد رضایی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه به‌زودی زعفران در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران عرضه می‌شود، گفت: من به عرضه و معامله زعفران در بورس کالای ایران خوشبینم و امیدوارم که روزی معاملات این محصول براساس قراردادهای آتی نیز صورت گیرد.
وی ادامه داد: ما خواهان این هستیم که هر چه زودتر دفاتر کارگزاران بورس کالای ایران برای خرید و فروش زعفران در مشهد راه‌اندازی شود تا کشاورزان و فعالان بازار این محصول بتوانند به طور مستقیم با تقاضا‌کنندگان واقعی معامله کرده و از حداکثر منافع و سود بهره‌مند شوند.
برندهای غیرایرانی بر زعفران تولید ایران
این فعال بازار زعفران و زیره با بیان اینکه زعفران به عنوان یک کالای ملی در سطح کلان نقش مهمی را تاکنون در بخش اقتصاد کشاورزی کشور بازی کرده است و اشتغالزایی حدود ۴۰۰ هزار نفری داشته است، توضیح داد : حدود ۹۰ درصد از تولید زعفران جهان متعلق به ایران است، اما متاسفانه با اینکه تقریبا تولید زعفران جهان در دست ایران است، فعالان و دست‌اندرکاران صنعت زعفران کشور چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین‌المللی با مشکلاتی مواجهند.
وی در ادامه افزود: در سطح بین‌الملل، به‌رغم حجم بالای زعفران تولید شده ایران، نام و برندهای غیرایرانی، شناسنامه و هویت این محصول ایرانی را تصاحب کرده‌اند و منافع اساسی و نهایی را نصیب خود می‌کنند. وجود بورس کالا به عنوان یک پشتوانه ملی می‌تواند انعکاس‌دهنده مناسبی از میزان تولید زعفران ایران در سطح جهانی باشد.
رضایی در ادامه با بیان اینکه علاوه بر مسائل جهانی پیش روی این بخش از کشاورزی کشور، کشاورزان و فعالان زعفران در داخل کشور نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجهند، اظهار کرد: حضور واسطه‌ها باعث شده است که کشاورزان و فعالان این بازار ارزش واقعی این محصول را دریافت نکنند و بخش زیادی از عایدی این محصول ارزشمند نصیب دلالان شود. رضایی اظهار کرد: من خوشبینم که با عرضه زعفران در بورس کالای ایران، موانع ذکر شده رفع شود.
مدیرعامل شرکت زیره و زعفران ایران همچنین گفت: بورس کالا در حقیقت با مکانیزم کشف قیمت از طریق عرضه و تقاضا، زمینه حضور عرضه‌کنندگان واقعی و
تقاضا کنندگان واقعی را با حداکثر منافع در معاملات نهایی فراهم می‌کند؛ به طور طبیعی، این موضوع موجب کاهش یا حذف حاشیه سود برای دلالان می‌شود و حضور آنها را در این بازار کمرنگ می‌کند.
عرضه استاندارد زعفران از طریق بورس کالا
این فعال بازار زعفران و زیره با تاکید بر اینکه بورس کالا در بازار نظم ایجاد می‌کند، توضیح داد: بورس کالا برنامه دارد که با شناسایی انبارها و آزمایشگاه‌های تایید شده به وسیله استاندارد، زمینه را برای عرضه کالاهای استاندارد ایجاد کند. این موضوع نوید تحول دیگری را برای شناسنامه دار کردن و استاندارد کردن زعفران ایران می‌دهد.
رضایی با اشاره به اینکه، قبض انبار، جای تودیع وثیقه تولیدکنندگان به بورس کالا را خواهد گرفت و تصویب آن می‌تواند پشتوانه معاملات فعالان بورس کالا قرار گیرد، تشریح کرد: یکی از وظایف اصلی بورس‌های کالایی، ارائه کالاهای استاندارد براساس قیمت‌های به روز شده است؛ ابزار تضمین چنین استانداردهایی وجود انبارهای نگهداری و تحویل کالاها تحت نظارت بورس‌ها است. البته این موضوع در عرصه اقتصاد ملی نیز در جهت ایجاد یک نظام تحویل و تدارک کالا نقش اساسی دارد.
این فعال بازار زعفران و زیره اظهار کرد: فروشنده از طریق سیستم قبض انبار، محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کند و خریدار نیز از مجرای مطمئن، شفاف و قانونمند بورس می‌تواند از هر نقطه‌ای در ایران و جهان محصول مورد نیاز خود را با یک قیمت تعادلی و منطقی
دریافت کند.
وی افزود: فروشنده در این حالت دیگر مجبور نیست محصول خود را با قیمت پایین به دلالان بفروشد؛ بلکه از طریق بورس کالا محصول مورد نظر را در بالاترین و منطقی‌ترین قیمت به فروش می‌رساند و خریدار نیز مطمئن است که یک محصول استاندارد و شناسنامه‌دار را با مناسب‌ترین قیمت دریافت کرده است.
رضایی تاکید کرد: در عرصه بین‌المللی، موضوع محصول استاندارد و شناسنامه دار نمود پررنگ‌تری دارد؛ به طور مثال وقتی محصول از طریق بورس کالا در سطح بین‌الملل عرضه شود، دیگر، خریداران خارجی نیز نیاز ندارند به شکل حضوری آن‌هم با شک و تردید در ایران خرید کنند، بلکه با توجه به وجود پشتوانه‌ای به نام بورس، این اطمینان را دارند که می‌توانند در هر نقطه از جهان، زعفران شناسنامه دار و استاندارد شده ایرانی را خریداری کنند.
وی افزود: از سوی دیگر نام ایران و بورس کالای آن، به عنوان مرجع قیمتی این محصول شناخته خواهد شد و می‌تواند بازار جهانی را در دست خود داشته باشد و مدیریت کند. لازم به ذکر است که زمینه برند‌سازی زعفران ایرانی در عرصه بین‌المللی نیز ایجاد می‌شود.