حضور 95شرکت داخلی و خارجی در بورس کالا

گروه بورس‌ کالا- زهرا مسافر: با تشکیل بورس کالا ۹۵شرکت داخلی و خارجی به عنوان عرضه‌کننده محصولات فلزی و کشاورزی پذیرش شدند و یا در قالب کارگزاری اجازه انجام معاملات را دارند که این تعداد بعد از تشکیل بورس کالا به این بورس منتقل خواهند شد. علی اکبر هاشمیان مدیرعامل شرکت بورس کالا دیروز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ضمن بیان این مطلب افزود: از ۹۵شرکت داخلی و خارجی پذیرش شده، ۲۸شرکت خارجی بوده که از این تعداد ۶شرکت عرضه‌کننده آلومینیوم، مابقی فولادی هستند.

به گفته وی، از ۶۷شرکت داخلی پذیرش شده محصولات فلزی و کشاورزی ۳۰شرکت فولادی که از این تعداد ۱۲ شرکت دولتی یا نیمه‌دولتی بوده، ۶ شرکت آلومینیومی هستند و ۵ شرکت عرضه‌کننده مس و ۱۲شرکت، نیز عرضه‌کننده روی می‌باشند.

مدیرعامل شرکت بورس کالا تصریح کرد: از ۶۷شرکت داخلی پذیرش شده برای عرضه محصولات فلزی و کشاورزی در بورس کالا ۱۴شرکت کارگزاری معاملات مربوط به محصولات کشاورزی را انجام می‌دهند.

وی در خصوص انتقال وظایف بورس فلزات به شرکت بورس کالا افزود: این انتقال به شرط ابلاغ مجوزهای لازم از جمله هزینه‌های نظارت‌بر حسن اجرای معاملات از سوی سازمان بورس اوراق‌بهادار و تعیین کارمزد کارگزاران صورت خواهد گرفت که نرخ سهم سازمان بورس به تایید شورای بورس رسیده اما منتظر امضای وزیر دارایی هستیم.

هاشمیان تصریح کرد: پس از ابلاغ این نرخ از سوی سازمان بورس آمادگی لازم برای انتقال وظایف بورس فلزات به بورس کالا وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: از مجموع هزینه‌هایی که برای معاملات در بورس از خریدار و فروشنده اخذ می‌شود برای شرکت بورس کالا ۶/۰ در هزار از طرفین است که در مجموع ۲/۱ در هزار از کل یک معامله دریافت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بورس کالا با اشاره به اینکه میزان کارمزد کارگزاران در بورس کالا تعیین شده است، گفت: ۸/۱ در هزار از طرفین معامله به عنوان کارمزد کارگزار تعیین شده که به عبارتی این میزان تا سقف ۱۰میلیون تومان می‌باشد این در حالی است که سابق بر این برای کارگزاران بخش فولاد ۲ در هزار و غیرها ۴ در هزار بود. وی افزود: میزان کارمزد معاملات برای کارگزاران کالای کشاورزی ۲۵/۲ در هزار و تا سقف ۱۰میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

هاشمیان تصریح کرد: هزینه‌ای که بابت نظارت بر حسن اجرای معاملات از سوی سازمان بورس اوراق‌بهادار اخذ می‌شود یک در هزار تعیین شده است که باید به امضای وزیر دارایی برسد و سپس ابلاغ شود.

به گفته وی، از مبلغ یادشده هزینه نظارت بر حسن اجرای معاملات که از سوی سازمان بورس اوراق بهادار اخذ می‌شود ۴دهم در هزار از سوی خریدار و ۶دهم در هزار از سوی فروشنده پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بورس کالا در خصوص اینکه آیا پس از ادغام اخلالی در معاملات فلزات و کالای کشاورزی ایجاد نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این ادغام به صورت پذیرش کالای جدید کشاورزی که از حجم قابل‌توجهی برخوردار باشند

خواهد بود. وی گفت: پس از ادغام بورس‌فلزات و بورس کالای کشاورزی علاوه بر پذیرش کالاهای جدید کشاورزی با حجم مناسب، تعداد کارگزاران جدید نیز در شرکت بورس کالا پذیرش خواهند شد.

هاشمیان افزود: هیات‌مدیره شرکت بورس کالا روز دوشنبه جاری وظایف بورس فلزات و کشاورزی را به شرکت بورس کالا منتقل و فعالیت این شرکت عملا از اول مهرماه آغاز خواهد شد. وی با اشاره به پیش‌بینی قیمت تیرآهن طی روزهای آینده تصریح کرد: هم‌اکنون بازار در حالت رکود و ثبات قرار دارد. به گفته وی، قیمت تیرآهن در بازار طی روزهای آینده از ثبات برخوردار خواهد بود.