سرمایه‌گذاری80 میلیارد دلاری بی‌.اچ.پی بیلیتون برای تولید فلزات

بی اچ پی بیلیتون میتواند تا ۸۰ میلیارد دلار در طول ده سال آینده برای افزایش تولید فلزات، مواد معدنی و نفت خود سرمایه‌گذاری کند تا به تقاضای جهانی مخصوصا از سوی چین و هند، پاسخ دهد. ماریوس کلوپرز که ماه آینده مسوولیت بی اچ پی را از مدیر عامل کنونی آن، چیپ گودیر پس از بازنشستگی او، تحویل خواهد گرفت، دیروز گفت: این شرکت در صورتی که تحت فشار تقاضا قرار بگیرد میتواند با سه برابر کردن تولید آهن خود و با صرف هزینه‌های برابر با ۲۰ میلیارد دلار، آن را تا سال ۲۰۱۵ به ۳۰۰‌میلیون تن در سال برساند.

وی گفت که این ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در طول ۱۰ سال آینده احتمالا ناممکن نیست اما میتواند مبالغه‌آمیز باشد.

کلوپرز گفت: «ما در مورد چشم‌انداز رشد تقاضای چین اطمینان داریم و به روندی که در هند جریان دارد علاقه‌مندیم.»

او گفت: جهان در دوران جدیدی از رشد تقاضا قرار دارد. اگر چین و هند به نرخ‌های کنونی رشد خود ادامه دهند، با هم میتوانند ۴۰‌درصد از اقتصاد جهانی را تا سال ۲۰۲۵ شکل دهند. در درازمدت، چنانچه تقاضا به رشد خود ادامه دهد، بی اچ پی بیلیتون میتواند معدن المپیک دم(Olympic Dam) خود را بر مبنای تولید سالانه ۷۵۰هزار تن مس، ۲۰هزار تن اورانیوم و بین ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار تن طلا توسعه دهد.

کلوپرز گفت که توسعه برای رسیدن به این سطوح طی ۱۵ سال و با صرف هزینه ۵ میلیارد دلار صورت خواهد پذیرفت.

در حال حاضر، المپیک دم بیش از ۲۰۰هزار تن مس در سال تولید میکند.

این شرکت در دو سال گذشته دارایی‌هایی به ارزش ۶بیلیون دلار را به فروش رسانده است.

کلوپرز گفت که شرکت به فروش دارایی‌های کوچکتر خود ادامه خواهد داد تا بتواند تمرکزش را بر دارایی‌های پردوام و کم‌هزینه افزایش دهد.

او افزود که این گروه در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در زمینههای گوناگون به میزان متوسط ۹‌درصد در سال است. به گفته او، این میزان افزایش تولید غیر از افزایشی‌است که از طریق ادغام‌ها و اکتساب‌های بزرگ حاصل می‌شود.