آغاز معاملات محصولات کشاورزی در بورس فلزات

گروه بورس کالا - بیتا احمدی: روز گذشته بورس کالای کشاورزی در حالی معاملات خود را به انجام رساند که سه روز بیشتر از تعطیل شدن این بورس و تخلیه اسباب و اثاثیه آن نمی‌گذرد. در واقع علی‌اکبر هاشمیان مدیرعامل بورس کالا در یک اقدام غیرمنتظره (بی‌سابقه) زمینه‌های انجام مبادلات بورس کشاورزی را در تالار کارگزاری بورس فلزات فراهم کرد تا میهمانان این بورس بتوانند در چارچوب آئین‌نامه بورس کالای کشاورزی و با استفاده از نرم‌افزار این بورس معاملات خود را در جایگاه کارگزاران بورس فلزات به انجام برسانند.

دیروز کادر اداری بورس کالای کشاورزی با نصب نرم‌افزار مبادلاتی خود در جایگاه کارگزاران بورس فلزات معاملات بورس کشاورزی را ساماندهی کردند.

هیات مدیره بورس کالا در این اقدام از به وقفه افتادن مبادلات بورس کالای کشاورزی و سردرگمی کارگزاران این بورس جلوگیری کردند.

این کار در شرایطی انجام شد که هنوز ادغام این دو بورس کالایی انجام نگرفته است. معاملات بورس کشاورزی به طور مستقل در جایگاه کارگزاران بورس فلزات انجام گرفت.

فروش بیش از یک هزار تن کالا در تالار معاملات

معاملات روزانه بورس کشاورزی به طور مستقل روز گذشته (شنبه ۱۷ شهریور) در تالار معاملات بورس فلزات بطور جدی آغاز شد.

معاملات روزانه بورس کشاورزی مطابق دستورالعمل و آیین‌نامه‌‌های معاملات بورس کشاورزی بدون وقفه و به طور مستقل هر روز از ساعت ۹ الی ۵/۱۰ صبح در تالار بورس فلزات تا پایان شهریور ماه امسال انجام خواهد شد.

بنابراین گزارش، دیروز ۴هزار و ۳۲۰ تن کالا در سه رینگ معاملاتی جو، ذرت و کنجاله بر روی تابلوی عرضه رفت. در این روز، یک هزار و ۲۱۰ تن کالا شامل ۷۶۰ تن ذرت، ۳۸۰ تن کنجاله و ۷۰ تن جو، به ارزش ۳میلیارد و ۴۱۸میلیون و ۳۵۰هزار ریال در تالار به فروش رفت.

کارگزاران بورس کالای کشاورزی در رینگ جو، ۷۰ تن جو دامی داخلی عرضه کردند که کل آن شامل ۱۰ تن جو دامی گرگان و ۶۰ تن جو دامی ورامین به ارزش ۱۸۳میلیون و ۶۰۰هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. هر کیلو جو دامی ورامین و جو دامی گرگان به قیمت ۲۶۵۰ و ۲۴۶۰ ریال در این رینگ به فروش رفت.

در رینگ ذرت، ۲هزار و ۵۶۵ تن ذرت دانه‌ای برزیل عرضه شد که ۷۶۰ تن آن به ارزش یک میلیارد و ۸۲۳میلیون ریال دادوستد شد. قیمت فروش هر کیلو از این کالا بالغ بر ۲۳۷۰ و ۲۴۱۰ ریال بود.

در رینگ کنجاله نیز یک هزار و ۶۸۵ تن کنجاله سویای داخلی و وارداتی بر روی تابلوی عرضه رفت که ۳۸۰ تن آن به ارزش یک میلیارد و ۴۱۱میلیون و ۷۵۰هزار ریال خریداری شد. هر کیلو کنجاله سویا پرک بهشهر به قیمت ۳۸۵۰ ریال و کنجاله سویا پلیت برزیل به قیمت ۳۷۰۰ ریال معامله شد.

معاملات محصولات کشاورزی نباید متوقف می‌شد

بهزاد محمودی وایقان، مدیرعامل شرکت کارگزاری توسعه کشاورزی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، اظهار داشت: بورس‌ها در تمامی دنیا از جایگاه مردمی برخوردارند و به‌دلیل اینکه متعلق به مردم هستند حمایت‌های خاصی از آن می‌شود.

وی افزود: بورس کالای کشاورزی طی این سال‌ها خیلی مظلوم واقع شده بود و وزارتخانه متبوعش (جهاد کشاورزی) حمایت‌های لازم را از آن نکرد و یکی از دلایل مهم به ورطه تعطیلی کشاندن آن نیز عدم حمایت مسوولان بود.

به گفته وی بورس کشاندن یک چیزی میان بازار سنتی محصولات کشاورزی و بازار مدرن بود که نیازمند حمایت و توانمندسازی بود تا حجم معاملات در آن ارتقا پیدا کند که متاسفانه نه تنها این کار انجام نگرفت بلکه وسایلی فراهم شد تا این بورس تعطیل شود این کارگزار بورس کشاورزی همچنین تصریح کرد: تالار کشاورزی سرمایه ملی بود باید از آن اتفاق بزرگ جلوگیری می‌کردند که این امر اتفاق نیافتاد.

محمودی که در تالار سازمان کارگزاران بورس فلزات با خبرنگار ما سخن می‌گفت اضافه کرد: معاملات کالاهای کشاورزی در حال حاضر در این مکان در حال انجام است و ما از مدیر عامل بورس کالا آقای مهندس هاشمیان تشکر می‌کنیم که بدون هیچ وقفه‌ای این امکان را برای کارگزاران کالای کشاورزی فراهم کرد تا معاملات را انجام دهند.

وی در خصوص حجم معاملات کالای کشاورزی گفت: امروز یکی از بهترین روزها برای مبادله کالاهای کشاورزی است و حجم معاملات رضایت‌بخش است.

وی خاطرنشان کرد: تا ۳۱ شهریور ماه امسال قرار است بدین شکل در تالار معاملات بورس فلزات معاملات را انجام دهیم تا از یکم مهرماه مدیرعامل بورس کالا تصمیم‌گیری کنند که نحوه معاملات و مکان آن کجا خواهد بود.