گروه بورس‌کالا- منیژه حیاتی: نوسان‌های قیمت ارز و عدم قطعیت تصمیم مدیران اقتصادی کشور در تعیین قیمت ارز مرجع، بازار محصولات آهنی را نیز همانند بسیاری از بازارهای کالایی دیگر، طی هفته گذشته تحت‌تاثیر قرار داد.

از آنجا که با در نظر گرفتن اولویت‌های تخصیص ارز مرجع، تمامی واردکنندگان محصولات فولادی و به خصوص شمش فولاد باید از این پس واردات این کالاها را از طریق ارز آزاد انجام دهند، افزایش نرخ ارز مرجع و به دنبال آن رشد قیمت ارز آزاد، علی‌القاعده این انتظار را ایجاد کرد که میانگین نرخ شمش وارداتی نیز با احتساب این ارقام جدید بیشتر خواهد شد.
در نتیجه فروشنده‌های محصولات فولادی- چه تجار و چه تولیدکننده - اقدام به توقف فروش کالا یا بالا بردن قیمت محصولات خود کردند. این امر موجب شده تا میانگین قیمت میلگرد در بازار آزاد زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به عدد 2 هزار تومان برسد، اما حتی تغییر دوباره در تعیین نرخ ارز مرجع در پایان هفته و تعیین مجدد قیمت 1226 تومانی برای آن هم تاثیری در کاهش التهاب بازار آهن‌آلات به خصوص شمش فولاد نداشت، به طوری که قیمت شمش فولاد خوزستان در روز چهارشنبه و با وجود روند نزولی قیمت ارز و تاثیر این موضوع بر بسیاری از بازارهای کالایی، پس از رقابت شدید فولادسازان در بورس کالا به یک هزارو 474 تومان رسید که 200 تومان رشد داشت و با احتساب هزینه‌های جانبی و در نظر گرفتن زمان تحویل که 30 مهر ماه است در حدود یک هزارو 600 تومان برای خریداران هزینه بر خواهد بود. از این رو اگرچه در معاملات بازار آزاد میانگین قیمت میلگرد روند نزولی داشت و از مرز 2000 تومان برگشت؛ اما با در نظر گرفتن میانگین نرخ شمشی که دیروز در بورس فروخته شد و با در نظر گرفتن این موضوع که همچنان محدودیت‌های زیادی در واردات این کالا وجود دارد بعید است که قیمت میلگرد به مرز قیمت‌های قبل از اوج‌گیری ارز برگردد. البته شایعاتی وجود دارد که در هفته اخیر و به دنبال رشد قیمت مقاطع در بازار آزاد، تا حدودی تعداد بازیگران بازار شمش بیشتر شده و محموله‌هایی نیز در راه ورود به بازار داخلی است البته این در زمانی اتفاق افتاد که میانگین نرخ میلگرد از 1800 تومان گذشت و واردات با ارز 1900 تومانی توجیه پیدا کرد از این رو برخی از تجار معتقدند در صورتی که قیمت ارز بالای 2 هزار تومان باقی بماند بعید است که انگیزه واردات شمش همچنان در بین واردکننده‌ها زیاد باشد. از این رو تنها در صورتی که میانگین نرخ ارز در حدی باشد که واردات شمش را با در نظر گرفتن میانگین قیمت مقاطع در بازار داخلی توجیه کند، با افزایش واردات شمش مواجه خواهیم شد.
به طور کلی به نظر می‌رسد خرید و فروش در حال حاضر در بازار فولاد شرایط خاصی دارد و در هر صورت، خرید کردن و خرید نکردن به یک اندازه برای مصرف‌کننده نهایی ریسک دارد. به دلیل بالا بودن ریسک بازار است که در روزهای اخیر بازار فولاد شدیدا با سردرگمی مواجه شده؛ به طوری که در این مدت خرید و فروش در بازار به شدت کاهش داشته و معامله‌گران ترجیح می‌دهند محصولات بیشتری خرید کرده و در مقابل کالایی را به فروش نرسانند. در نتیجه به نظر می‌رسد باید دید آیا با توجه به نوسان نرخ ارز واردات شمش فولادی که در آخرین معامله بورسی ۱۴۰۰ تومان معامله شده، با ارز آزاد توجیه‌پذیر خواهد بود یا خیر. ضمن اینکه در تازه‌ترین آمار منتشر شده، واردات شمش در ۴ ‏ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه ‏سال گذشته در بخش شمش ۲۴‌درصد کاهش داشته. ‏بر اساس این گزارش در بخش میله‌ها ۶۵ درصد کاهش ‏واردات دیده می‌شود البته گمانه‌‏زنی‌های دیگری وجود دارد که این ‏رقم بیشتر از مقدار اعلام شده است و به حدود ۸۰ ‏درصد هم رسیده. در همین حال تنها ‏رشد واردات در بخش شیت گرم بوده ‏که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ‏بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته ‏است. در مجموع طی ۴ ماه ابتدایی ‏سال‌جاری دو میلیون و ۲۴۱ هزار و ‏‏۵۶۱ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ‏‏۸۷۰ میلیون و ۶۹۸ هزارو ۵۷۱ دلار ‏وارد شده است که از نظر حجم ۲۲ ‏درصد و از نظر ارزش ۱۹ درصد ‏کاهش نشان می‌دهد.‏

افزایش قیمت شمش بورسی به ۱۴۷۴ تومان
طی روز گذشته، 26 هزار تن شمش شرکت فولاد خوزستان در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران عرضه شد که پس از رقابت با قیمت یک هزار و 474 تومان در هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت.
در این تالار همچنین یک هزار و ۲۵۰ تن تیرآهن شرکت جهان فولاد غرب به قیمت ۱۴ هزار ریال در هر کیلو گرم معامله شد. علاوه بر آن ۲۰۰ تن کک متالوژی شرکت کک سازی زرند به قیمت یک هزار و ۳۵۰ ریال در هر کیلوگرم دادوستد شد.
در مجموع 27 هزار و 200 تن کالا به ارزش بیش از 364 میلیارد ریال در تالار محصولات صنعتی و معدنی معامله شد.