مرکز خدمات فولاد ایران- انتظار می‌رود که ترکیه در سال جاری تولید اسلب خود را بیش از 50 درصد نسبت به سال قبل افزایش داده به 11 میلیون و 500 هزار تن برساند. در حالی که سال 2010 این رقم 7 میلیون و 300 هزار تن بود.

تولید بیلت این کشور نیز اندکی ‌نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش خواهد یافت.
همچنین برآورد شده که مصرف قراضه ترکیه به 29 میلیون تن افزایش یابد در حالی که سال قبل 25 میلیون و 300 هزار تن بوده است. صنعت فولاد ترکیه در حال تغییر است و راه‌هایی برای سهولت سرمایه‌گذاری در بخش تولید ورق صورت گرفته، این تغییرات ساختار صنعت فولاد را تغییر می‌دهد و فشار‌های حاصل از صادرات بر فولادسازان ترک کاهش می‌یابد.
همیشه بازار خاورمیانه و شمال آفریقا برای صادرکنندگان ترکیه اهمیت زیادی داشته، ولی با کاهش تقاضای این مناطق به دلیل بحران سیاسی، ترکیه مقاصد صادراتی جدید از جمله آمریکای جنوبی و خاور دور را پیدا کرده است. اما با این وجود منطقه منا همچنان اهمیت زیادی برای ترکیه دارد.
همچنین پیش‌بینی شده که واردات ورق به ترکیه کاهش می‌یابد ولی کاملا حذف نمی‌شود. به خریداران ورق در ترکیه فرصت انتخاب از بین تولیدات داخل و بازار واردات داده می‌شود.
لزوم مقابله با واردات در خاورمیانه
تنها تولید کننده ورق سرد و گالوانیزه امارات، کارخانه الغریر بر این باور است که تولیدکنندگان فولاد کشورهای حوزه خلیج‌فارس و خاورمیانه نیاز به راهکارهایی برای مقابله با واردات دارند. کشورهایی که به حوزه خلیج‌فارس صادر می‌کنند مثل چین و هند از معافیت مالیاتی صادرات و مزایای دیگری برخوردارند در حالی که کشور‌های عربی منطقه برای صادرات به این کشورها با هزینه‌های اضافی مواجه‌اند.
حجم ورق گالوانیزه وارداتی به این منطقه تا سال ۲۰۱۳ به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن می‌رسد در حالی که تولید منطقه با این روند افزایش نمی‌یابد. در حوزه خلیج فارس پروژه‌هایی به ارزش بیش از ۲ هزار میلیارد دلار در حال برنامه‌ریزی و اجرا است البته به جز پروژه‌های آماده سازی قطر برای جام‌جهانی. در دراز مدت مصرف فولاد خاور میانه و شمال آفریقا بالا خواهد رفت. به‌رغم افت قیمت نفت و رکود بازار ساخت و ساز، وضعیت منطقه منا در سال ۲۰۰۹ با ثبات بود. زیرا که برنامه‌های توسعه حوزه خلیج فارس و همچنین مصر و ایران این کمبود را جبران کرد. مصرف فولاد منطقه در سال ۲۰۰۹ رشد ۴/۰ درصدی داشت و این رقم برای سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به ترتیب ۹/۵ و ۳/۵ درصد خواهد بود.