نوسان قیمت آهن - ۱۴ اسفند ۸۹

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: هفته گذشته قیمت آهن در بازار ایران نوسان زیادتری را نسبت به هفته‌های قبل داشت؛ چرا که از روز شنبه تا سه شنبه قیمت‌ها افزایش یافت، اما در روز چهارشنبه همراه با افت تقاضا و رسیدن به پایان هفته‌، قیمت‌ها مجددا به سطح قیمت‌های اول هفته بازگشت‌.

گفته می‌شود به دلیل انبارگردانی آخر سال و بسته شدن حساب‌های تجار‌، تعداد فروشندگان کالا در بازار رو به کاهش گذاشته و این امر باعث شد تا در حجم تقاضا و عرضه تغییراتی رخ داده و در نهایت نرخ‌ها روند رو به رشد به خود بگیرد‌. اما از آنجا که موج‌هایی که وارد بازار می‌شود به لحاظ پایین بودن تقاضای بالقوه‌، در طی ماه‌های اخیر مقطعی بوده‌، رشد قیمت‌ها در هفته گذشته نیز موقت بود چنانکه با رسیدن به روز چهارشنبه‌، شاهد آن بودیم که نرخ‌ها مجددا نزولی شد‌.

این نوسانات در حالی در بازار آزاد رخ داد که انتظار معامله‌گران در بورس کاملا متفاوت بود و اکثرا پیش‌بینی می‌کردند نرخ‌ها کاهش پیدا کند که البته در روز یکشنبه و با کاهش قیمت سبد میلگرد و تیرآهن کوتاه ذوب آهن به ۷۰۰ تومان این پیش‌بینی به حقیقت پیوست، اما نرخ دیگر محصولات عرضه شده در بورس همچنان ثابت است؛ ضمن اینکه خصوصی‌ها ایام خوبی را طی هفته گذشته در بورس نداشتند.

هفته گذشته میانگین قیمت میلگرد سایز۱۴ تا ۱۸ از ۸۱۰ تومان در ابتدای هفته به ۸۲۰ تومان در اواسط هفته رسید که در روز چهارشنبه نرخ آن مجددا برگشت و به ۸۱۵ تومان رسید‌.

میانگین تیرآهن در این هفته بیشتر از میلگرد افزایش نرخ داشت؛ چرا که با وجود افت نرخ آن در روز سه شنبه میانگین قیمت آن همچنان در پایان هفته بالا بود‌. بر این اساس هر شاخه تیرآهن سایز ۱۸ از یک میلیون و ۸۳۰ هزار ریال به یک میلیون و ۸۹۰ هزار ریال رسید اما این کالا به همراه سایز‌های ۱۴ و ۱۶ در روز سه‌شنبه ارزان شد و یه یک میلیون و ۸۵۵ هزار ریال رسید‌. البته درروز چهارشنبه نرخ آن مجددا به یک میلیون و ۸۷۰ هزار ریال رسید و مجددا رشد کرد‌. با توجه به اینکه معاملات بازار آهن تا روز ۲۰ اسفند انجام می‌شود و تا پایان تعطیلات نوروز حساب‌ها همچنان بسته است‌، برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها در این هفته در همین سطح قرار گیرد‌.

فولادسازان خصوصی نیز در این هفته همپای بازار آزاد در برخی روزها افزایش قیمت دادند، اما به دلیل تشدید رقابت کارخانه‌ها در پایان سال و ضرورتی که برای تبدیل کالا به پول و پرداخت هزینه‌های آخر سال دارند‌، این رشد قیمت بسیار آرام و نامحسوس بود‌.

در روز شنبه میلگرد در بازار تهران ثبات داشت، اما تیرآهن ۱۶ و ۲۷ با کاهش و تیرآهن شاخه ۱۸ تا ۲۴ با رشد همراه شد‌.

در روز یکشنبه نرخ تیرآهن مجددا رشد کرد و از ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان نوسان داشت‌. در روز دوشنبه مجددا نرخ تیرآهن ۲ هزارو ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان رشد کرد و میلگرد نیز در هر کیلو به ۸۱۵ تا ۸۲۰ رسید‌.

در روز سه‌شنبه نرخ میلگرد یک درصد رشد کرد و تیرآهن ریز با افت ۲۵۰۰ تومانی همراه شد، اما تیرآهن ۲۴ و ۲۷ از کاهش ۲ هزار تومانی برخوردار شد‌.

در آخرین روز کاری بازار (چهارشنبه) میلگرد یک تا ۶ درصد ارزان شد و تیرآهن نیز یک تا ۴ هزار تومان ارزان شد‌.