مرکز خدمات فولاد ایران - با افزایش قیمت در بازار نقدی، قیمت توافقی سوآپ سنگ‌آهن نیز هفته گذشته افزایش یافت.

با این حال، قیمت‌ها تا پایان روز دوشنبه با توجه به اثرات منفی خبر کاهش تولید کارخانه‌ها، نسبتا ثابت بود. افزایش قیمت فولاد در بازار فیوچرز چین که در نتیجه خبر کاهش تولید‌ها بود موجب شد تا در روز دوشنبه در بازار سوآپ سنگ‌آهن چین پیشنهادات خرید افزایش یابد.
لازم به ذکر است که بازار فیوچرز چین تا میزان بالایی نشانگر جو حاکم بر بازار داخلی و از طرفی میزان تقاضای سنگ‌آهن و تاثیرگذار بر بازار سنگ‌آهن است. از طرف دیگر، کاهش تولید کارخانه‌ها میزان تقاضای سنگ‌آهن را کاهش خواهد داد.
ظاهرا برخی دولت‌های محلی کارخانه‌ها را وادار به کاهش تولید کرده‌اند تا به اهداف امسال دولت برای کاهش آلایندگی صنعت فولاد دست یابند. اگر این روند به دیگر استان‌های چین نیز گسترش یابد، صنعت فولاد این کشور باید در انتظار دوران سختی در فصل چهارم باشد.
قیمت توافقی ثبت شده قرارداد سوآپ سپتامبر در بورس سنگاپور جمعه گذشته 140 دلار و 37 سنت بوده که نسبت به 132 دلار و 67 سنت هفته قبل رشد داشته است. در این بین قیمت سوآپ اکتبر، 9 دلار افزایش یافته به 137 دلار و 87 سنت رسید. تا پایان روز دوشنبه 6 آگوست هر دو قیمت رشد متوسطی داشتند؛ ولی ظاهرا پس از آن روندی نزولی آغاز شد. همچنین هفته گذشته شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استیل ایندکس سی‌اف‌آر چین، 8/0 درصد رشد کرد.