مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی ترکیه به کشورهای خاوردور کاهش یافته و به ۶۰۰ تا ۶۰۵ دلار هرتن سی‌اف‌آر سنگاپور رسیده است. از آنجایی که میلگرد صادراتی ترکیه برای تحویل در ماه‌های جولای و آگوست می‌باشد، برخی از تجار بر این باورند که قیمت صادراتی این محصول دراین کشور به دلیل مصادف شدن با ماه رمضان کاهش یافته است.

بحران اقتصادی اخیر در اروپا نیز از دلایل دیگر افت قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی در این کشور می‌باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که یک محموله ۳۰ تا ۴۰ هزار تنی میلگرد ترکیه اخیرا در قیمت ۶۱۰ دلار هر تن سی اف آر سنگاپور معامله شده است.

با توجه به روند نزولی قیمت میلگرد، احتمالا تقاضای این محصول به دلیل جبران خرید میلگرد با قیمت ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر در اوایل ماه مه افزایش یافته است.

میلگرد کره دو هفته گذشته در قیمت ۶۵۰ دلار هر تن سی اف آر سنگاپور معامله شد، اما در حال حاضر خریداران خواستار خرید این محصول در قیمت ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار هر تن سی اف آر هستند.

میلگرد چین نیز دو هفته گذشته در قیمت ۶۲۰ دلار هر تن سی اف آر سنگاپور معامله شد. در حال حاضر بازار هنگ کنگ راکد است و خریداران سیاست انتظار را در پیش گرفته اند. قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی ترکیه در هنگ کنگ ۴ درصد بیشتر از قیمت پیشنهادی همین محصول در سنگاپور است.

بازار آرام مقاطع در ترکیه

بازار صادرات میلگرد ترکیه اوایل هفته جاری بسیار آرام بود و عرضه کارخانه‌ها در این کشور کاهش یافت.

با توجه به بالا بودن تقاضای داخلی، برخی از تولید کننده‌ها در این کشور قیمت پیشنهادی خود را در مقایسه با هفته گذشته ۳۰ دلار هر تن افزایش داده و به ۵۸۰ دلار هر تن فوب رساندند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که کارخانه‌ها در ترکیه خواستار صادرات بیلت به خاور دور در قیمت ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار هر تن سی اف آر که معادل ۵۱۰ تا ۵۲۰ دلار هر تن فوب هستند. این درحالی است که معاملاتی نیز در قیمت ۴۹۰ دلار هر تن فوب در بازار انجام شده است.

با توجه به پایین بودن تقاضا در بازار، قیمت واقعی محصولات مشخص نیست. به نظر می‌رسد که کارخانه‌ها در ترکیه در نظر دارند تا با بالا نگاه داشتن قیمت پیشنهادی خود، زیان ناشی از خرید قراضه با قیمت‌های بالا را جبران کنند.

در این میان برخی از تولید کننده‌های بیلت نیز با پیش بینی افت بیشتر قیمت قراضه، قیمت پیشنهادی خود را کاهش داده‌اند، اما با توجه به بازار آرام قراضه در اوایل هفته جاری، قیمت واقعی این محصول در بازار مشخص نیست. قیمت پیشنهادی تجار این محصول نیز کاهش یافته است.