دلالی در بازار جوش‌شیرین و سود شدت گرفت

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: جوش‌شیرین داخلی بار دیگر در معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی با افزایش نرخ پایه روبه‌رو شد. این اتفاق در حالی رخ داد که هفته گذشته برای جوش‌شیرین و سودکاستیک داخلی در بورس کالا حداکثر نرخ تعیین شده بود و کارگزاران ملزم به پذیرفتن نرخ از سوی بورس کالا شدند.

یکی از فعالان اقتصادی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: یک نفر پیش از عید در رینگ پتروشیمی اقدام به خرید ۱۸۰۰ تن جوش‌شیرین داخلی کرد و هم‌اکنون بار جوش‌شیرین در دست یکی از تاجران بازار است و او می‌کوشد تا در سیستم، تقاضای کاذب ایجاد کرده و از کاهش نرخ این کالا جلوگیری کند.

وی در ادامه می‌افزاید: تناژ پایین این کالا در عرضه‌های هفته‌های گذشته و هفته جاری نیز سبب شد تا کارگزاران برای خرید این کالا رقابت کنند.

با این حال، برخی دیگر از فعالان بازار، بازرگانی پتروشیمی را مقصر افزایش نرخ جوش‌شیرین داخلی می‌دانند و معتقدند بازرگانی پتروشیمی به بهانه‌های مختلف از جمله عدم مراجعه خریداران برای تحویل کالاهای فروخته شده در سال گذشته، اقدام به عرضه این کالا با تناژ اندک کرده است تا بتواند نرخ آن را افزایش داده و از افت نرخ آن جلوگیری کند.

بسیاری از فعالان رینگ پتروشیمی بر این باورند که اگر تناژ محصولات پتروشیمی در هفته‌های آینده افزایش پیدا نکند، نرخ اکثر کالاها با رشد مواجه خواهد شد.

رشد ۵۵ تومانی نرخ پایه جوش‌شیرین طی یک هفته

در معاملات این روز جوش‌شیرین پتروشیمی شیراز با نرخ ۵۳۲ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۶۰۰ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. این کالا هفته گذشته با نرخ ۴۷۷ تومان عرضه شده بود.

به گفته فعالان اقتصادی، بازرگانی پتروشیمی با بازارسازی می‌کوشد تا با وجود کاهش نرخ جوش‌شیرین در بازار به دلیل واردات بی‌رویه این کالا، از افت نرخ این کالا جلوگیری کند.

سودکاستیک داخلی ۱۰ تومان در رقابت رشد داشت

در این روز، همچنین سودکاستیک داخلی با نرخ هفته گذشته عرضه شد، اما در رقابت با افزایش نرخ روبه‌رو شد.

سودکاستیک پتروشیمی با نرخ ۹۰ تومان و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت با نرخ ۲۴۱ تومان، ۱۰۰۰ تن از آن خریداری شد. این کالا هفته گذشته ۱۰ تومان ارزان‌تر در رقابت خریداری شده بود.

برخی از کارگزاران در این روز معتقد بودند ناظر تالار نباید نرخ پایانی سودکاستیک در رقابت را می‌پذیرفت؛ چرا که به گفته آنها ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن از این کالا را یک نفر خریداری کرده بود.

به گفته فعالان بازار، در این روز برای خرید سودکاستیک ده هزار تن تقاضا در سیستم ثبت شده بود و این موضوع نشان می‌دهد که عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی برای این محصول بسیار کم است و بازار نیازمند واردات سودکاستیک است، حتی نماینده بازرگانی پتروشیمی روز گذشته در صحبت با ناظر تالار به واردات سودکاستیک طی هفته‌های آینده اشاره کرد.

برخی از فعالان اقتصادی معتقدند اگر واردات این کالا طی هفته‌های آینده رخ ندهد، احتمال افزایش نرخ این کالا وجود خواهد داشت.

رشد نرخ آف‌گریدها در رقابت

در این روز همچنین نرخ انواع محصولات آف‌گرید پتروشیمی مارون و لاله در رقابت با رشد همراه شدند.

به گفته فعالان بازار، محصولات آف‌گرید پتروشیمی لاله، همسطح محصولات on است، به همین دلیل کارگزاران برای خرید این محصولات رقابت می‌کنند. برخی از کارگزاران نیز عرضه اندک محصولات آف‌گرید را در افزایش نرخ آنها موثر می‌دانند.