افزایش صادرات شمش و رکوردزنی میلگرد
گروه بورس‌کالا- آخرین گزارش گمرک ایران حاکی از افزایش محسوس صادرات انواع کالاهای فولادی در اردیبهشت ماه سال جاری بوده به طوری که در این میان صادرات شمش و میلگرد رکورد زده است. این گزارش را در زیر می‌خوانیم:

افزایش 100درصدی صادرات شمش
صادرات شمش در اردیبهشت‌ماه سال جاری از نظر وزن و ارزش با رشد ۱۰۰درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بود. در این مدت ۱۹هزار و ۹۰۰تن شمش صادر شد که این میزان صادرات ۷میلیون و ۷۰۰هزار دلار ارزش داشت. متوسط قیمت هر کیلو شمش صادراتی نیز در این مدت ۴۰ سنت بود. شمش در میان اقلام عمده صادراتی ایران در اردیبهشت‌ماه رتبه ۴۰ را به خود اختصاص داد.
صادرات 30هزار تنی چدن
صادرات چدن نیز در اردیبهشت‌ماه رشد ۱۰۰درصدی را تجربه کرد.
در این مدت 30 هزار تن چدن به خارج از کشور صادر شد که ارزش این میزان صادرات 6میلیون و 900هزار دلار بود.
به طور متوسط چدن به قیمت هر کیلو ۲۰ سنت صادر شده است. چدن در میان اقلام عمده صادرات کشورمان در اردیبهشت‌ماه سال جاری رتبه ۴۵ را به خود اختصاص داد.
رکوردزنی صادرات میلگرد
صادرات میلگرد در اردیبهشت‌ماه با افزایش قابل‌توجهی همراه بود. در مدت یادشده صادرات میلگرد از نظر ارزش ۱۵۲۲۲ درصد و به لحاظ وزن ۹۷۳۳ درصد افزایش یافت و رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند. در این مدت ۴هزار و ۱۰۰تن میلگرد به ارزش ۳میلیون و ۱۰۰هزار دلار صادر شد و متوسط قیمت هر کیلو میلگرد صادراتی کشورمان نیز ۷۰ سنت بود.
رشد 77/78درصدی صادرات مصنوعات آهنی
همچنین یک هزار و ۵۰۰تن مصنوعات آهنی صادر شد که این میزان صادرات ۳ میلیون و ۱۰۰هزار تن ارزش داشت. صادرات این کالاها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز رشد ۳۵/۱۳درصدی از نظر وزن و ۷۷/۷۸درصدی به لحاظ ارزش را تجربه کرده است.
ارتقای رتبه صادراتی سنگ‌آهن
در اردیبهشت ماه سال جاری ۳۰۷هزار و ۷۰۰ تن سنگ‌آهن از ایران صادر شد که این میزان صادرات ۵۷میلیون و ۱۰۰هزار دلار ارزآوری داشت. در مدت یادشده هر کیلو سنگ‌آهن به طور متوسط به قیمت ۲۰ سنت صادر شد. گرچه صادرات این کالا در اردیبهشت ماه به لحاظ وزن با کاهش همراه بود، اما ارزش صادرات سنگ‌آهن در این مدت از نظر ارزش دلاری ۲۲/۴۳۹درصد رشد داشته است.
نکته جالب توجه اینکه سنگ‌آهن رتبه خود را در میان اقلام عمده صادراتی کشورمان ارتقا داده و در جایگاه چهارم قرار گرفته است و پس از پسته و پروپان که عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران را تشکیل می‌دهند، قرار دارد.
رشد صادرات آلومینیوم
صادرات آلومینیوم کار نشده نیز گرچه از نظر ارزش کاهش دارد، اما به لحاظ وزن نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته با افزایش 12/7درصدی مواجه شد. در اردیبهشت امسال 10هزار و 300 تن آلومینیوم صادر شد و در مقابل 12میلیون دلار ارز از محل صادرات این کالا به دست آمد. قیمت متوسط هر کیلو آلومینیوم صادراتی نیز در این مدت یک دلار و 20 سنت بود.
افزایش بی‌سابقه صادرات مس
صادرات مس در اردیبهشت ماه از نظر وزن رشد 61/549درصدی را تجربه کرد که در مقایسه با سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که ارزش صادرات مس ایران تنها 12/10درصد رشد داشت. در اردیبهشت ماه 11هزار و 600 تن مس به ارزش 4میلیون و 700هزار دلار صادر شد. متوسط قیمت هر کیلو مس صادراتی کشورمان نیز در این مدت 40سنت بوده است.