رشد قیمت‌ها متوقف شد
در هفته گذشته بازار فلزات غیرآهنی تحت‌تاثیر دو عامل متضاد قرار داشت. عامل اول ضعف دلار، نوسانات بالای بازار سهام و زیان‌های سنگین معامله‌گران در بازار اوراق قرضه بوده است که سرمایه‌گذاری در فلزات را تقویت کرده است. عامل دوم احتمال کاهش مصرف فلزات به دلیل انتظار کاهش رشد اقتصادی جهان است.

در هفته قبل به طور معمول انتشار آمار‌های اقتصادی ضعیف قیمت فلزات را با نوسانات منفی مواجه کرده و ضعف دلار به افزایش قیمت کمک کرد. در اوایل هفته (هفته اول ۳ ماه دوم سال میلادی ۲۰۰۸) صندوق‌های سرمایه‌گذاری که بر مبنای شاخص‌ها، سرمایه‌گذاری می‌کنند، اقدام به متوازن کردن دارایی‌های خود کردند و دارایی‌هایی را که در سه‌ماه اول رشد بالا‌تر از متوسط داشتند، فروختند و اقدام به خرید دارایی‌هایی نمودند که در سه‌ماه اول رشد کم یا زیان داشتند.
بنابراین بازار سهام و دلار در اوایل هفته با رونق مواجه بود و بازار کالا و فلزات با کاهش قیمت همراه بود.در اواخر هفته همراه با ضعف دلار، بازار فلزات وضعیت بهتری پیدا کرد و قیمت مس با افزایش قیمت قابل توجه همراه بود. اما آلومینیوم، روی و مخصوصا نیکل با کاهش قیمت مواجه بودند.

مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با افزایش ۲/۱‌درصدی به ۸۶۴۵ دلار رسید. موجودی‌های لندن با ۱/۰‌درصد کاهش به ۱۱۵۲۰۰ تن و موجودی‌های شانگهای با ۲۵۸۸ تن افزایش به ۵۸۱۹۵ تن رسیدند. دامنه نوسان قیمت مس در حال حاضر در سطح ۸۲۰۰ تا ۸۸۰۰ دلار برای هر تن قرار دارد. با وجود کاهش موجودی های لندن، بازار در مورد افزایش موجودی‌ها در چین تا حدی نگران است و تفاضل قیمت LME و قیمت در چین چندان قابل توجه نیست (قابلیت arbitrage پایین) و بنابراین انتظار می‌رود که تقاضا از سوی چین فعلا در حد کنونی باقی بماند. همچنین انتظار می‌رود که تولید مس در شیلی در سال ۲۰۰۹ با ۵‌درصد افزایش از ۷/۵‌میلیون تن در سال ۲۰۰۸ به ۶‌میلیون تن برسد. تولید شیلی در سال ۲۰۰۷، ۵/۵‌میلیون تن بود. تولید شیلی در ماه فوریه ۴۲۳۲۰۱ تن بوده است که ۸‌درصد بیشتر از تولید سال قبل است.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با ۲/۳‌درصد کاهش به ۵/۲۸۴۶ دلار رسید. موجودی‌های لندن با ۲/۰‌درصد کاهش به ۰۳/۱‌میلیون تن و موجودی‌های شانگهای با ۴۰۹۳ تن افزایش به ۱۷۷۴۴۷ تن رسیدند. فعلا دامنه نوسان قیمت آلومینیوم در سطح ۲۸۰۰ تا ۳۰۵۰ دلار قرار دارد. مدیرعامل شرکت Norsk Hydro اظهار داشت که پایداری قیمت در سطح ۳۰۰۰ دلار واقع‌بینانه می‌باشد. به گفته او، مصرف چین مهم‌ترین عامل پایداری قیمت در سطح بالا می‌باشد و بدون چین تصویر قیمت بسیار متفاوت می‌بود. یکی از عواملی که در هفته گذشته قیمت آلومینیوم را با کاهش مواجه کرد، خبر منتشر شده توسط شرکت برق آفریقای جنوبی در مورد عدم کاهش بیشتر تولید کارخانجات آلومینیوم به دلیل کمبود برق بود. بنابراین کاهش تولید کارخانجات ذوب این کشور ممکن است در سطح ۱۲۰۰۰۰ تن باشد که بسیار کمتر از تخمین‌های قبلی است.

روی و سرب
در هفته گذشته قیمت روی با 9/1‌درصد کاهش به 2282 دلار رسید. موجودی‌های لندن نیز با 8/1‌درصد افزایش به 126800 هزار تن رسیدند. موجودی‌های روی در شانگهای با 1452 تن کاهش به 71099 تن رسید. دامنه نوسان قیمت روی فعلا در سطح 2250 تا 2600 قرار دارد. همان‌طور که در گزارش‌های قبلی توضیح دادیم به دلیل موجودی‌های نسبتا بالای کنسانتره ، انتظار می‌رود که روی در مقایسه با مس و آلومینیوم از روند قیمت ضعیف‌تری برخوردار باشد. قیمت سرب با 2/1‌درصد افزایش به 2906 دلار افزایش یافت. موجودی‌های لندن نیز با 9/3‌درصد افزایش به 50200 تن رسید. دامنه نوسان قیمت سرب فعلا در سطح 2500 تا 3000 دلار قرار دارد. وضع مالیات 10‌درصدی بر صادرات سرب چین به کاهش صادرات چین و افزایش قیمت جهانی سرب کمک کرده است. کیفیت و میزان تولید کنسانتره سرب در چین چندان مناسب نبوده است و به دلیل نوسانات بالای قیمت، تولید‌کنندگان کوچک تمایل چندانی برای واردات کنسانتره سرب به چین ندارند.
منبع: کارگزاری فلزات مفید