گروه بورس کالا- مواداولیه فولادسازی‌ها مانند سنگ‌آهن، زغال کک‌شو و قراضه نسبت به فولاد برای قراردادهای سلف مناسب‌تر است. این بحث توسط آقای مایکل راث، عضو گروه هیات‌مدیره ارسلورمیتال در پنجمین کنفرانس استراتژی‌های موفق فولاد (SSS) در پاریس در هفته گذشته مطرح شد.

نامبرده اضافه کرد که واضح است فولاد به تدریج شباهت خود را به یک کالا از دست می‌دهد و محصولات فولادی بسیار بدیع و تازه می‌شود و از همین دیدگاه است که چندان مناسب برای استفاده در قراردادهای سلف به نظر نمی‌رسد. آقای راث که مسوول تحقیق و توسعه محصولات تخت اروپای ارسلور میتال است، می‌گوید: موادی چون قراضه، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ بسیار مناسب‌تر برای شاخص شدن در بورس هستند. بورس طلا و کالای دبی در روز پنجم دسامبر قیمت نهایی میلگرد ساختمانی برای تحویل در ماه فوریه را هر تن Fca برای حمل با کامیون در بندر جبل‌علی ۶۰/۶۶۵دلار اعلام کرد که تعرفه تحویل آن پرداخت نشده است. این قیمت بالاتر از قیمت افتتاحیه ۵/۶۶۰دلار است. حجم محموله ثابت بوده و طی روز ۷۰واحد (Lots) دادوستد شد که تا ۶۶۸دلار دست به دست شد.

قیمت میلگرد ساختمانی برای تحویل در ماه مارس نیز از۱۰/ ۶۶۲دلار اولیه به ۹۰/۶۶۲دلار نهایی افزایش یافته و بازار شرایطی کاهنده (backwardahon) داشت و این وضع نمایانگر این است که بازار با نوعی سردرگمی مواجه است.