فولادساز‌ها تا سال 2010 در اوج
گروه بورس کالا- علی غفوری: با توجه به دستاوردهای جدید در زمینه فن‌آوری‌های تولید مواداولیه و فلزات، افزایش هزینه‌های انرژی و مواداولیه، گسترش رقابت جهانی و ادغام در صنایع، صنعت ذوب فلزات وارد دوران تحولات و رشد سریعی شده است.

اگر تولیدکنندگان فلزات بخواهند در این شرایط موفق شوند باید روش‌های بهره‌برداری خود را بهبود بخشیده و نحوه عملکرد تجاری خود را برای پاسخگویی به نیازهای آتی بازاری که روندی جهانی داشتند فوق‌العاده رقابتی بوده و مشتریان آن بسیار مشکل‌پسندند، تغییر دهند. در چنین شرایطی فشارهای رقابت جهانی و کاهش سود می‌تواند شرکت‌ها را مجبور کند که از هزینه تولید خود کاسته و خدمات به مشتریان خود را بهبود بخشیده و در کنار آن باید به تقاضای بیشتر و مخصوص مشتریان خود نیز توجه داشته و سطح خدمات خود را ارتقا بخشند. به عنوان مثال مشتریان شاید بخواهند که در نحوه تحویل به موقع کالا انعطاف‌پذیری وجود داشته باشند یا اینکه فروشنده در موجودی یا ذخایر انبارهای خود مدیریت داشته و یا هرگونه خدمات دیگر مورد نیاز مشتریان را ارائه دهند.
بنابراین برای اجرای پروژه‌های آتی و حفظ توان رقابت‌پذیری در بازار در سال‌های آتی می‌بایستی تمامی عوامل داخلی و خارجی که می‌تواند شدیدا روی وضعیت یا جایگاه ما در بازار تاثیر بگذارد را مورد توجه قرار دهیم.
*آیا تاکنون به روند عرضه و تقاضای فولاد تا سه سال آینده فکر کرده‌اید؟!
شاید بسیاری از فعالان بازار به فکر روند قیمت فولاد تا سال 2010 باشند.
در سال‌های اخیر، شاهد رشد اقتصادی مطلوب و مستمری در جهان خصوصا در آسیا بوده‌ایم. قیمت‌های فلزات شدیدا افزایش یافته است و درنتیجه موجب تقویت بنیه اقتصادی کشورهایی شده است که دارای منابع غنی معدنی هستند.
اما متقابلا موجب افزایش واردات کشورها و مناطقی مانند آمریکای شمالی، اروپا و آسیا شده است. با توجه به رشد اقتصادی در جهان، تقاضا برای فلزات آهنی بالا رفته است و نتیجتا بین سال‌های2007-2001 به قیمت‌ها 200درصد افزوده شده است.
افزایش و بی‌ثباتی قیمت‌های فولاد طی چندین سال گذشته موجب ایجاد فاصله بین خریداران و فروشندگان فولاد شده است. این صنعت را موجی از ادغام فرا گرفته است و دست‌اندرکاران آن معتقدند که هر چه یک شرکت بزرگ‌تر باشد بیشتر در مقابل بی‌ثباتی قیمت‌ها و مشکلات دسترسی به مواداولیه مقاوم بوده، محصولات خود را به قیمت‌های پایین‌تری خواهد فروخت و به مشتریان خود نیز می‌تواند خدمات بهتری را عرضه کند. این صنعت جدیدا توجه بیشتری به ابزار مدیریت ریسک قیمت‌های فولاد همانند قراردادهای سلف می‌کند، مثلا بورس کالای نیویورک (NYMEX)، بورس‌فلزات لندن (LME) و بورس سلف چین (CFE) امیدوارند که به زودی قراردادهای سلف فولاد را راه‌اندازی کنند.
برای اینکه بتوانند در شرایط تجاری بسیار رقابتی آتی با شکوفایی هر چه بهتری به فعالیت خود ادامه دهد این صنعت می‌بایستی پیش‌بینی دقیق و صحیحی از عرضه و تقاضای فولاد در آینده نزدیک داشته باشد. اکثر کارشناسان در این خصوص با یکدیگر توافق دارند.
- در بین سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۰ تقاضا برای فولاد همچنان بالا خواهد بود.
- ظرفیت‌های تولیدی افزایش خواهد یافت.
- بین فولادسازان ادغام بیشتر صورت خواهد پذیرفت.
دو کشور چین و هند از رشد اقتصادی بالایی برخوردار هستند که نیاز به فولاد زیادی برای احداث و توسعه امور زیربنایی و تولیدات صنعتی خواهند داشت.
این عامل موجب بیشترین رشد و توسعه در صنعت فولاد طی چندین سال آینده و پس از آن خواهد شد.
در‌حال‌حاضر هیچ گونه دلیلی برای کاهش این رشد مشهود نیست.
طبق پیش‌بینی‌های کمیته اقتصادی انستیتو بین‌المللی آهن و فولاد، تقاضای جهانی برای فولاد سالانه تا سال ۲۰۱۰ حدود ۵درصد افزایش خواهد داشت و احتمال این رشد تا سال ۲۰۱۲ نیز امکان پذیر است.
طبق پیش‌بینی افزایش تقاضای فولاد چین و هند، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و بعضی از کشورهای آمریکای جنوبی نسبت به سایر مناطق در حد چشمگیری بالاتر خواهد بود.
برای پاسخگویی به رشد فزاینده تقاضای فولاد این کشورها (همانند ایران) می‌بایستی به واردات روی آورند تا خلا یا اختلاف بین عرضه و تقاضای خود را پر کنند.
به عنوان اولین گام برای کاهش مشکلات عرضه یا تولید این کشور می‌بایستی پروژه‌های توسعه ظرفیت‌های خود را اجرا کنند. این طرح‌ها می‌تواند به صورت توسعه ظرفیت‌های کنونی یا بهبود و بهینه سازی واحدهای در دست بهره‌برداری با به‌کارگیری فناوری‌های جدید و مجموعه اقدامات دیگری باشد. از طرف دیگر کشورهای صادر کننده فولاد مانند چین و هند ظرفیت‌های تولیدی خود را باید افزایش دهند تا پاسخگوی افزایش تقاضا برای صادرات باشند.
برای حفظ بازارهای صادراتی خود آنان می‌بایستی با تدوین برنامه‌های بلندمدت، هزینه‌های صادراتی خود را کاهش داده، کیفیت را بهبود بخشیده و نهایتا سطح خدمات به مشتریان خود را ارتقا دهند.
چین شدیدا در فعالیت است تا بازارهای صادراتی خود در ایران و امارات متحده عربی و سوریه را افزایش و گسترش دهد؛ چون کشورهای خلیج‌فارس دلارهای نفتی خود را در امور زیربنایی هزینه می‌کنند.
در هفت ماه اول سال ۲۰۰۷ صادرات فولاد از چین به کشورهای زیر افزایش شدیدی داشته است.
نتیجه‌گیری
به طور خلاصه باید گفت که بازار فولاد تا سال ۲۰۱۰ احتمالا شرایط و عملکرد بسیار متفاوتی داشته باشد.
پیش‌بینی‌ها تا سال 2010 نشان می‌دهد که:
- قیمت‌های فولاد به طور نامنظم نوسان خواهد داشت. قیمت‌ها به اوج جدیدی خواهد رسید. اما در اوج نیز باقی خواهد ماند.
- هند و چین روند را از نظر تولید و مصرف برای فولاد جهانی تعیین خواهند کرد و شاید برای سایر مواد نیز این گونه باشد.
- تقاضا به رشد خود ادامه خواهد داد.
- هیچ گونه نگرانی برای دسترسی و عرضه مواد اولیه وجود نخواهد داشت.
- قیمت‌های جهانی مواد اولیه، احتمالا نسبت به قیمت‌های کنونی آن کاهش پیدا می‌کند. چون با بهره‌گیری از منابع جدید به میزان عرضه افزوده خواهد شد. اما همچنان نامشخص باقی خواهند ماند.
منبع: متال بولتن