گروه بورس کالا- سحر نمایشی: قیمت مس در بورس کالای ایران 90 تومان افزایش یافت.
بر اساس این گزارش در این روز مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۲۲ هزار و ۵۵۸ تومان برای هر کیلو معامله شد که نسبت به هفته گذشته ۹۱ تومان رشد داشت.

کل عرضه برای این محصول یک هزار و 200 تن بوده که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.
همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با ۹۱ تومان افزایش نسبت به هفته قبل با قیمت ۲۳ هزار و ۳۰۹ تومان در هر کیلو معامله شد. کل عرضه برای این محصول ۱۰۰۰ تن بوده که نسبت به یکشنبه گذشته افزایش ۲۲۰ تنی را تجربه کرده است.
مفتول مس شرکت دنیای مس نیز در این روز با قیمت 23 هزار و 136 تومان در هر کیلو عرضه شد که رشد 91 تومانی را نسبت به معامله قبلی نشان می‌دهد. کل عرضه برای این محصول 260 تن بوده که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.
به گفته فعالان بازار این رشد قیمت طبیعی به نظر می‌رسد؛ چرا که نرخ مس در بورس شانگهای همسو با قیمت این کالا در بورس لندن، افزایش یافته است البته نمی‌توان گفت که نرخ ارز در تغییر قیمت‌ها بی‌تاثیر بوده است . به گفته معامله‌گران درست است که قیمت ارز بعد از مدت‌ها آرام شده اما همین نوسانات اندک نیز قیمت‌ها را به بازی گرفته است. آگاهان اقتصادی معتقدند که قیمت‌های داخلی تحت تاثیر قیمت‌های جهانی قرار دارد و از آنجا که اخبار منتشر شده جهانی حاکی از آن است که نرخ فلزات در دنیا در حال افزایش است، در نتیجه شنیدن این خبر جو روانی زیادی در بازار داخل ایجاد می‌کند.
همچنین تمامی ‌تحلیلگران و موسسات مطالعاتی در جهان سال آینده را سالی برای افزایش تقاضای موثر در بازار فلزات پایه لقب داده‌اند.
این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود افزایش تقاضا از افزایش عرضه پیشی گرفته و این مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت برخی فلزات پایه در سال آینده خواهد بود. از طرف دیگر برخی کارشناسان این پیش‌بینی‌ها را تکذیب می‌کنند و معتقدند با توجه به شرایط اقتصادی عوامل تاثیرگذار زیادی وجود دارد که سبب شود تا شاهد عکس این قضیه باشیم. از سوی دیگر یکی از کارشناس حوزه فلزات معتقد است که افزایش پله‌ای قیمت مس در بورس کالا نشان‌دهنده این است که نمی‌شود قیمت‌ها را به اجبار پایین نگه داشت؛ چرا که این افت ناگهانی قیمت تنها جنبه ظاهری داشته است.
همچنین این فعال بازار به ناپایداری قیمت‌ها اشاره کرد و گفت واسطه‌های بی‌نام و نشان دست از دلالی‌های خود بر نخواهند داشت و این فشارها تنها سبب ایجاد فساد خواهد شد.
از سوی دیگر در هفته گذشته شایعاتی مبنی بر تغییر فرمول جدید قیمت و معاملات مس در بورس لندن در شانگهای در بازار پیچیده بود که باعث بی‌اعتمادی تجار شده و این موضوع به طور کلی پیش‌بینی را در بازار مس سخت‌تر کرده است.