گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، تعداد محدودی مجوز صادراتی به برخی از مجتمع‌های پتروشیمی اعطا شد. آگاهان بازار می‌گویند: به برخی از مجتمع‌ها مجوزهای صادراتی داده شد و از این رو صادرات 4 تا 5 قلم از محصولات پتروشیمی از روز گذشته آزاد شد.

این گروه به مجوز ۱۰ هزارتنی پی‌وی‌سی و مجوز ۵۰ هزارتنی پلی‌اتیلن اشاره کرده و‌ می‌گویند: این تناژها بین مجتمع‌های تولیدکننده تقسیم خواهد شد. از سوی دیگر با وجود اینکه بیشتر مجتمع‌ها در انتظار تعیین قیمت خوراک براساس ارز مبادله‌ای هستند، هنوز در این باره تصمیمات نهایی گرفته نشده است.
مراحل نهایی تصمیم‌گیری درباره خوراک گاز
در همین حال روز گذشته مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی پتروشیمی از تصمیم‌گیری قیمت خوراک گاز در کارگروه ویژه ریاست‌جمهوری خبر داد.
رمضان اولادی با بیان اینکه در قیمت‌های گازی تنها بحث گاز طبیعی یعنی متان مطرح نیست بلکه اتان و دیگر خوراک‌ها نیز مد نظر است، اضافه کرد: از جهت اتان و تولید پلی‌اتیلن و زنجیره آن وضعیت قابل قبول است، اما درباره گاز طبیعی در دولت و در کارگروه ویژه ریاست‌جمهوری بحث قیمت‌گذاری عادلانه این گاز مطرح و در حال بحث است.
وی در ادامه گفت: وضعیت خوراک‌های مایع و گاز به درستی مشخص نشده است؛ به خاطر این ابهام خوراک‌های مایع تغییر نکرده و به همان شکل باقیمانده اما درباره خوراک‌های گاز کار کارشناسی انجام شده و در مراحل نهایی تصمیم‌گیری قرار دارد.
تحرکات مثبت در بازار پتروشیمی
این در حالی است که روز گذشته باز هم روند بازار پتروشیمی رو به رشد بود. برخی از معامله‌گران می‌گویند: با وجود به کف رسیدن قیمت‌ها متاثر از فشار دولت برای کنترل قیمت‌ها در رینگ پتروشیمی، تحرک در بازار پتروشیمی افزایش یافته است.
از سوی دیگر با توجه به اینکه پیش از این رکود بر بازار حاکم و خریدها بسیار کاهش یافته بود، موجودی انبار بسیاری از فروشندگان بسیار پایین آمده و از این رو خریدها در بازار پتروشیمی افزایش یافته است.
برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی می‌گویند: اگر در رینگ پتروشیمی تناژ عرضه‌ها بر همین منوال باقی بماند، با توجه به اینکه فصل مصرف آغاز شده و پیش‌بینی‌ها از بازار پتروشیمی مثبت است، احتمال دارد که روند قیمت‌ها تا محدوده ۵ درصد در حال نوسان مثبت باشد. این در حالی است که قیمت محصولات پتروشیمی و تقاضا در بازارهای جهانی با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما رو به رشد است.
با این حال برخی از آگاهان اقتصادی، بازار پتروشیمی در روزهای آتی را مثبت ارزیابی کرده و معتقدند: اگر وضعیت قیمت خوراک مجتمع‌ها و تسویه ریالی یا ارزی آنها مشخص شود، بسیاری از ابهامات موجود در بازار پتروشیمی حل خواهد شد.
این در حالی است که روز گذشته مبادلات رینگ پتروشیمی باز هم با ورود بخشی از تناژهای عرضه به زمان مچینگ به پایان رسید. البته مبادلات مچینگ قرار است امروز صبح انجام شود.
قیمت پلی‌اتیلن سبک فیلم به 4500 رسید
البته روز گذشته باز هم نرخ پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۰۹ با افزایش روبه‌‌رو شد، به طوری که نرخ این کالا روز گذشته به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو رسید.
گفته می‌شود ضعف بارگیری، افزایش تقاضا با توجه به فصل مصرف و شروع بارندگی‌ها از دلایل عمده افزایش قیمت این کالا در بازار داخل است. از این رو بیشتر معامله‌گران معتقدند؛ تنها راه چاره به تعادل رسیدن بازار در شرایط فعلی، افزایش عرضه‌ها در بورس و بازار داخل است.