گروه بورس کالا - سیر نزولی قیمت‌ها در بازار آتی در حالی ادامه دارد که نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی مهم‌ترین دلیل تغییر وضعیت فعلی است.

مبادلات سکه دیروز همانند روزهای گذشته با تداوم کاهش قیمت‌ها همراه شد. البته از دلایل این کاهش، علاوه بر پارامترهای سیاسی و تصمیمات مربوط به مرکز مبادلات ارزی می‌توان به کاهش سطح تقاضاهای خرید برای ارز و به تبع بازار سکه نیز اشاره کرد. روز گذشته در بازار نقدی شایعات پیرامون اخبار و گزارش‌های غیراقتصادی ادامه داشت و این نشان می‌دهد بازارها همچنان وابسته به عوامل برون‌زای سیاسی هستند.
بازار قراردادهای آتی اگر چه نزدیک چند هفته‌ای است که با تغییرات قابل توجهی همراه است، اما در مجموع بیشتر تغییرات از بازار نقدی و تصمیمات دولت در این خصوص نشات می‌گیرد.
تحلیلگران بر این باورند روند دادوستدها در بازار قراردادهای آتی همچنان متاثر از بازار نقدی است و به نظر می‌رسد در سررسیدهای بلندمدت همچون بهمن ماه تصمیم معامله‌گران مبتنی بر اصلاح قیمت‌ها باشد، زیرا فاصله قیمتی بازار نقدی و بازار آتی بسیار بیشتر از سطح واقعی است. البته برای بازار آتی علاوه بر پارامترهای برون‌زا دلایل متعدد دیگری در خصوص رونق بازار مطرح می‌شود که مهم‌ترین آنها بازگشایی کدهای جدید معاملاتی است.
پدرام زاد‌نو عزیزی، مدیر قرارداد مشتق کالایی شرکت بورس کالای ایران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر علت کاهش حجم معاملات آتی در بورس کالا بخشی به صادر‌نشدن کد معاملاتی مربوط است که در این راستا می‌خواهیم فرآیند‌ها را اصلاح کرده و مجددا کد معاملاتی آتی برای افراد جدیدی که می‌خواهند به این بازار بیایند صادر کنیم.
وی افزود: همچنین بخشی از کاهش حجم معاملات آتی مرتبط با افزایش وجه تضمین می‌شود، اما این امر موجب از رونق افتادن معاملات آتی نشده است و شرایط حاضر بازار رونق مطلوبی دارد و بین ۱۰ تا ۱۲ هزار قرار‌داد معامله می‌شود.
مدیر قرارداد مشتق کالایی شرکت بورس کالای ایران خاطر نشان کرد: از نظر حجمی در مدت مشابه 9 ماهه سال 91 نسبت به سال 90، حجم معاملات آتی 130 درصد رشد داشته است و از نظر ارزشی نیز 250 درصد افزایش داشته‌ایم که این خود نشان‌دهنده رونق بازار معاملات آتی است.
وی با بیان اینکه بازار آتی از بازار نقدی تبعیت می‌کند، گفت: کسانی که وارد این بازار می‌شوند باید دانش و تخصص کامل داشته باشند، چرا که این بازار همان‌طور که می‌تواند سود سرشاری داشته باشد با ضرر‌های زیادی می‌تواند همراه باشد؛ بنابراین مشتری‌ها باید با دانش کافی وارد این عرصه شوند و سعی کنند ریسک خود را پوشش دهند.
همه این صحبت‌ها در حالی ارائه می‌شود که کارشناسان همچنان بر انتظارات خود از بازار پافشاری می‌کنند؛ آنان بر این باور هستند در شرایط کنونی به دلیل فضای روانی مثبت در خصوص مذاکرات ایران و گروه 1+5 و تصمیمات دولت پیرامون وضعیت ارز به نظر می‌رسد همه چیز در روزهای آینده بیشتر به سمت کاهش قیمت‌ها سوق پیدا کند البته برای صعودی شدن قیمت فاکتورهای متعددی لازم است که در وضعیت کنونی این پارامترها وجود ندارد و در صورتی که بدون تغییر، عوامل موجود باقی بمانند آنگاه دادوستدها به صورت نوسان اندکی در محدوده اندک رو به پایینی ادامه خواهد یافت. تحلیلگران تمامی این تحلیل‌ها را در کوتاه‌مدت منوط به رکود قیمت طلا در بازارهای جهانی طی دو هفته باقیمانده به پایان سال میلادی می‌دانند و عنوان می‌کنند اگر آنچه که راجع به طلا برای سال آینده پیش‌بینی شده تحقق یابد آنگاه دورنمای صعودی قیمت‌ها در بلندمدت برای بازارهای داخلی طلا و سکه را نباید دور از ذهن دانست.
در حالی از امروز معاملات سررسیدهای اسفندماه آغاز می‌شود که تحویل سکه آذرماه از دیروز آغاز شده است؛ به طوری که ۲هزار و ۹۴۰ سکه آذرماه تحویل خریداران شد.
این در شرایطی است که مبادلات با روند کاهشی همراه شد؛ سکه سررسید دی‌ماه با افزایش 54/0 درصدی در مبادلات صبح و کاهش 59/0 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و 235 هزار تومان تا یک میلیون و 249 هزار تومان و سررسید بهمن‌ماه با کاهش 19/1 درصدی در محدوده یک میلیون و 289 هزار تومان تا یک میلیون و 305 هزار تومان قرار گرفت.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال‌جاری میلادی
طلا، طلا باقی می‌ماند؟
فاندامنتال‌ها: رکود تا اواسط سال 2013
تکنیکال‌ها: صعود در صورت عدم تغییر پارامترهای موجود
گروه بورس کالا - دادوستدهای بازار جهانی طلا در شرایطی از بامداد امروز در کمتر از دو هفته باقیمانده به پایان سال‌جاری میلادی آغاز می‌شود که آهنگ مبادلات در بسیاری از بازارهای کالایی همچون فلزات گرانبها با روند کندتری انجام می‌شود. البته روایت‌ها از آینده متفاوت است؛ در حالی که برخی از رکود تا اواسط سال 2013 خبر می‌دهند که برخی دیگر اوج گیری بازارها را به اواسط ماه ژانویه موکول می‌کنند.
تحلیل فاندامنتال طلا
به گزارش سایت طلا به نقل از Commdity Online، کارشناسان بانک دویچه آلمان پیش‌بینی کرده‌اند بهای طلا در محدوده 1690 تا 1750 دلار در نوسان خواهد بود. کارشناسان این بانک معتقدند رکود قیمت جهانی طلا در حالی صورت خواهد گرفت که بانک مرکزی آمریکا اخیرا از اجرای سیاست انبساطی پولی بیشتر در قالب خریداری 45 میلیارد دلار اوراق قرضه در هر ماه خبر داده است. البته علت سیر نزولی اونس جهانی طلا دو دلیل بوده است:
۱- در پی اجرای سیاست انبساطی پولی جدید توسط بانک مرکزی آمریکا نگرانی‌ها نسبت به بهبود رشد اقتصاد این کشور موجب کناره‌گیری سرمایه‌گذاران از معاملات و روند نزولی قیمت‌ها خواهد شد.
2- اجرای سیاست انبساطی پولی آمریکا که با چاپ پول بیشتر همراه است، عرضه پول را افزایش داده، تقاضا برای خرید ارز بیشتر از طلا شده و در نتیجه بهای این فلز گرانبها با کاهش مواجه خواهد شد.
این در شرایطی است که مذاکرات مالی آمریکا بین اوباما و بوهنر همچنان بی‌نتیجه باقی مانده است. با توجه به حل نشدن بن بست مالی آمریکا تا ژانویه سال آینده، بازار طلا تحت فشار خواهد بود. به گزارش سایت شرکت کارگزاری سی ولکس کالا، انتشار آمار منفی مربوط به نرخ بیکاری کشور یونان مبنی بر افزایش نرخ بیکاری در سه ماهه سوم به رقم‌های بالای ۸/۲۴ درصد، چشم‌اندازی منفی در بین معامله‌گران جهانی نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی حوزه یورو به وجود آورد، از این رو ارزش نرخ برابری دلار در برابر یورو در هفته گذشته با افزایش همراه شد و در نتیجه با رویکرد سرمایه‌گذاران به دلار به عنوان ارزی مطمئن، تقاضا برای کالاهای سرمایه‌ای پر‌ریسک‌تر مانند طلا در بازارهای جهانی در هفته گذشته با کاهش و به دنبال آن بهای طلا با نزول همراه شد.
همچنین انتشار گزارش اخیر گروه زمین شناسی آمریکا مبنی بر افزایش میزان تولید طلا طی ماه سپتامبر در این کشور موجب شد به دنبال ترس از افزایش میزان عرضه طلا در بازارهای بین‌المللی، قیمت طلا در جهان در هفته قبل با کاهشی اندک همراه شد. این در حالی است که مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آینده، تحولات سیاسی کشور مصر، تداوم سیاست‌های انبساطی پولی توسط فدرال رزرو آمریکا و گزارش اشتغال و بیکاری اداره کار آمریکا، سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی، نحوه اقدام اتحادیه اروپا در مقابله با بحران بدهی به وجود آمده در یونان، سیاست‌های پولی کشور ژاپن به منظور رونق دادن به اقتصاد این کشور، فستیوال‌های کشور چین و هند، شروع سال جدید میلادی، بروز بلایای طبیعی در کشورهای جهان، بهای نفت در بازارهای جهانی و همچنین بروز تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان و خصوصا منطقه خاورمیانه خواهد بود.
تحلیل تکنیکال طلا
با تمام این اوصاف برای هفته معاملاتی آتی، این پیش‌بینی برای طلا وجود دارد که روندی صعودی داشته باشد؛ در این صورت اگر طلا بخواهد روندی افزایشی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح مقاومتی تاریخی که 1720 دلار است به محدوده مقاومتی 1730 تا 1750 دلار به ازای هر اونس رشد پیدا خواهد کرد، در غیر این صورت چنانچه طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور کردن از ساپورت قیمتی 1680 دلار، احتمال اینکه قیمت آن به سطح حمایت 1660 دلار نزول پیدا کند، وجود دارد.