گروه بورس کالا - طی هفته گذشته بازار داخلی شمش فولاد نوسان مثبت و سپس نوسان منفی را پشت سر گذاشت به طوری که قیمت آن در پایان هفته به ۱۵۵۰ تومان رسید بازار شمش وارداتی هم روند نزولی داشت هم از نظر کاهش قیمت و هم از نظر حجم واردات. اما یک مساله مهم که بازار هفته قبل شاهد آن بود عرضه میلگرد چینی در بندر امام بود. این کالا در پایه قیمت پایین‌تر از ۱۷۰۰ تومان عرضه می‌شد که در مقایسه با قیمت خرید از بورس حداقل ۳۵ تومان ارزان‌تر تمام می‌شد. فروشنده‌ها هم در حمل کالا موفق بودند البته مقدار عرضه زیاد نبود ولی در رکود فعلی این کالاها رقیب محصول داخلی هستند. در شرایطی که تقاضا نیست و عرضه محصول داخلی بالا رفته، این پیشنهادهای وارداتی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و امکان بهبود بازار را ضعیف می‌کند.سایت مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی تحولات هفته اخیر بازار پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

بازار بیلت

بر اساس این گزارش اگرچه در ابتدای هفته گذشته به علت افزایش نرخ ارز در روزهای شنبه و یکشنبه قیمت بیلت در بازار آزاد روند صعودی داشت و سایز ۱۵۰ میلیمتر این کالا در بندر انزلی تا ۱۵۹۰ تومان روی تریلی پیشنهاد شد ولی از روز دوشنبه تا پنج‌شنبه قیمت‌ها برگشت و به ۱۵۵۰ تومان رسید، البته قیمت ۱۵۴۰تومان هم در معاملات دیده شد ولی حجم این معاملات پایین بود. بیلت وارداتی از طرف فروشنده‌ها ۵۲۰ دلار هر تن تحویل بندر انزلی پیشنهاد می‌شود که پس از پرداخت حقوق گمرکی قیمت تمام شده آن برای واردکننده هرکیلو ۱۴۷۰ تا ۱۵۰۰ تومان تمام می‌شود هر چند که برخی منابع از احتمال بالا رفتن قیمت‌های جهانی بعد از تعطیلات ژانویه خبر می‌دهند.

آمار واردات بیلت نشان می‌دهد که روند نزولی واردات از آبان ماه ادامه داشته است، به طوری که در ۲۰ روز اول آذر ۱۶۸ هزار تن بیلت وارد شده در حالی که در آبان ماه نزدیک به ۳۸۰ هزار تن بیلت به کشور رسیده است. یک دلیل دیگر برای عدم تمایل واردکننده‌ها برای خرید بیلت روند نزولی قیمت آن در خارج از ایران است، با ادامه روند کاهشی قراضه، بیلت هم رو به سقوط است در حالی که عرضه‌کننده‌های سی‌آی‌اس حاضر به فروش در قیمت ۵۲۰ دلار در هر تن هستند. تعطیلات ژانویه هم تقاضا را محدود به خاورمیانه و شمال آفریقا کرده و به همین دلیل بعضی از واردکننده‌ها امیدوارند بتوانند بیلت را در قیمت ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار در هر تن بخرند تا دامنه ریسک خود را به حداقل برسانند. یک نگرانی آنها این است که موفق به کسب ارز از اتاق مبادله ارز نشوند و مجوز باشند از ارز صادراتی با نرخ آزاد استفاده کنند. بنابراین انتظار آنها هم غیرمنطقی نیست.

بازار مقاطع

روز شنبه هفته گذشته بازار انتظارات مثبتی داشت به همین دلیل قیمت مقاطع تا ۵۰ تومان هر کیلو بالا رفت. از روز یکشنبه تا چهارشنبه قیمت‌ها نزول کرد که ناشی از افت قیمت دلار و امیدواری به مذاکرات هسته‌ای بود. با اتمام عرضه ذوب آهن در بورس همه به این نتیجه رسیدند که نباید به امید افزایش قیمت باشند؛ چرا که تقاضا محدود است و عرضه همچنان ادامه دارد.رکود عرضه سبد میلگرد مخلوط مربوط به خرداد ماه است که ۱۱۶ هزار تن بوده و روند عرضه از تیر ماه به بعد رو به کاهش بوده تا آبان ماه که به ۷ هزار تن رسید. با خالی شدن انبارها و رسیدن قیمت به کف خود، تجار خرید خود را شروع کردند و در ۲۰ روز نخست آذر ماه جمع خریدها به بیش از ۱۰۴ هزار تن رسیده احتمالا تا پایان آذر به رکورد خرداد ماه نزدیک خواهد شد. این در حالی است که عملا ۶۰ روز کاری تا پایان سال باقی است و تقاضا بسیار ضعیف است. این روند در مورد تیرآهن هم دیده می‌شود. حجم فروش تیرآهن در بورس بیش از ۱۹۶ هزار تن بوده پس از آن روند نزولی ادامه داشته تا آذر ماه که دوباره حجم خریدها به بیش از ۱۰۳ هزار تن رسید. با این اعداد به نظر نمی‌رسد بازار در ماه‌های آینده چشم‌انداز رونق را ببیند مگر آن که تقاضا تغییر کند.طی هفته گذشته ورق گرم (ضخامت ۲ میلیمتر رول و عرض یک متر) روز شنبه ۱۹۹۰ تومان عرضه می‌شد ولی از روز سه‌شنبه بازار افت کرد. پنج‌شنبه قیمت‌ها تا ۱۹۲۰ تومان هم پیشنهاد شد. ورق‌های مبارکه نوسان محدودی داشت ولی با تقاضای بسیار ضعیف روبه‌رو بود. ضخامت‌های ۵/۲ و ۳ میلیمتر به‌رغم بحران در بخش لوله و پروفیل با محدودیت عرضه روبه‌رو است ولی ضخامت‌های ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر از موجودی کافی در بازار برخوردار است. ورق‌های اکسین یک هفته ملتهب را پشت سر گذاشت چرا که عرضه‌کنندگان ورق‌های اکسین سعی در فروش کالای خود داشتند و رقابت آنها باعث شد تا جو روانی بازار نسبت به این محصول منفی شود. بسیاری از دست‌اندرکاران انتظار داشتند قیمت به ۱۵۵۰ تا ۱۵۷۰ تومان در هر کیلو در اهواز برسد ولی تحویل آرام و نامنظم کارخانه باعث شد که دیدگاه آنها تغییر کند. اگر این کارخانه نظم منطقی را در تحویل اعمال کند در شرایطی که کاویان عملا در بازار نیست و واردات هم روند نزولی دارد می‌تواند بازار را مدیریت کند.

سیاست صبر و انتظار خریداران، نوسان بازار فولاد را منفی کرد

کاهش قیمت میلگرد به ۱۷۴۰ تومان

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: روند نزولی قیمت ارز و تاثیر آن بر بازار فولاد باعث شد تا بسیاری از خریداران ، دیروز از بازار عقب‌نشینی کرده و فعلا معاملات خود را به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها به تعویق انداختند. در نتیجه میانگین قیمت میلگرد به ۱۷۴۰ تومان رسید و فروشنده‌های شمش در بنادر هم به دلیل نبود خریدار تغییر خاصی در قیمت‌های خود ندادند.بر این اساس روز گذشته شمش در بنادر شمالی۱۵۷۰ تومان و در بنادرجنوبی ۱۵۲۰ تومان فروخته شد اما به طور کلی درخواست‌های خرید بسیار محدود بود و دلیلی برای افزایش قیمت از سوی فروشنده‌ها وجود نداشت.اگرچه توقف ساخت و سازها به دلیل بارندگی از دلایل واضح کاهش تقاضا در بازار و افت قیمت‌ها محسوب می‌شود اما به نظر می‌رسد همه معامله‌گران سیاست فعلی خود را سیاست صبر و انتظار در نظر گرفته‌اند و ترجیح می‌دهند فعلا وارد بازار نشوند. در این میان نوسان‌های بازار که اخیرا به تغییرات لحظه‌ای تبدیل شده و اصولا پیش‌بینی را برای معامله‌گران سخت‌تر کرده باعث شده تا بسیاری از معامله‌گران این بازار فعلا به طور کلی از دایره معاملات به دلیل ریسک بالایی که به همراه دارد خارج شوند. در نتیجه هم تعداد بازیگران بازار کم و هم نقدینگی در گردش بازار بسیار محدود شود. این موضوع اگرچه در حال حاضر منجر به کاهش قیمت شده اما به نظر برخی از تجار و دست‌اندرکاران بازار ادامه این وضعیت اثراتی خواهد داشت که ادامه این شرایط در بلند مدت نتایج منفی خود را نشان خواهد داد که از جمله آنها می‌توان به انحصاری شدن بیشتر بازار هم اشاره کرد.در این میان روز گذشته عرضه‌های ذوب آهن برای این هفته در حالی اعلام شد که قیمت سبد میلگرد آن در مقایسه با هفته قبل ثابت و نرخ سبد مخلوط میلگرد و تیرآهن هم ۱۵۰۰ بود. این سبد از این جهت قیمت پایین‌تری در مقایسه با آخرین فروش ذوب آهن عرضه شد چون دارای سایزهای طول کوتاه است و بازار قاعدتا با نرخ بالاتری موافقت نخواهد کرد.البته شنیده‌ها حاکی از آن است که روز گذشته برای این کالا تقاضای زیادی وارد سیستم بورس کالا شده و احتمال رقابتی شدن این معامله مطرح شد.علاوه بر ذوب آهن، محصولات چند شرکت دیگر هم برای عرضه در معاملات امروز بورس اعلام شده که میلگرد فولاد آلیاژی ایران ۱۶۴۰ تومان، تیرآهن جهان فولاد غرب ۱۷۰۰ تومان، میلگرد فولاد ایوان غرب ۱۶۳۰ تومان، میلگرد فولاد آذربایجان ۱۶۵۰ تومان و میلگرد فولاد نطنز ۱۶۲۰ تومان از جمله این کالا‌ها است.