افت قیمت سکه بهمن‌ماه به ۵ درصد رسید

گروه بورس کالا - در اولین روز کاری هفته جاری، قیمت سکه اگر چه در بازار نقدی افت اندکی را شاهد بود اما در بازار قراردادهای آتی در دورترین سررسید بهمن‌ماه، ریزش قیمت‌ها به ۵ درصد نزدیک شد. مبادلات بازار قراردادهای آتی در شرایطی امروز اولین روز کاری هفته جاری را پشت سر گذاشت که میزان وجه تضمین دوباره به مرز ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. البته از روز دوشنبه هفته جاری نماد سکه سررسید اسفندماه روی سیستم معاملاتی قرار خواهد گرفت، این در شرایطی است که با انتشار اخباری پیرامون موافقت ۱+۵ با ارائه بسته تشویقی جدید به ایران و احتمال برگزاری مذاکرات در هفته‌های آتی، روند دادوستدها افت محسوسی را تجربه کرد. در این میان، دیروز معاملات بازار قراردادهای آتی سکه در شرایطی افت قابل توجهی را تجربه کرد که برای بازار نقدی این کاهش قیمت زیاد نبود.

سیاوش سلیمانی یکی از کارشناسان بازار قراردادهای آتی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل افت قیمت‌ها به اخبار مثبت و بسته تشویقی گروه ۱+۵ در قبال ایران پیرامون مباحث هسته ای بر می‌گردد، افزود: روند دادوستدها در یکی دو روز آینده بیشتر با همان سیر نوسانی دنبال می‌شود، اما ریزش قیمت‌ها ادامه نخواهد داشت و چه بسا این روند دوباره همانند روزهای ماقبل پس از ریزش اندک، با افزایش قیمت همراه شود.

سلیمانی در ادامه با اشاره به افزایش سطح اختلاف قیمت‌ها در بازار نقدی و بازار قراردادهای آتی اظهار کرد: دادوستدهای دیروز بازار در شرایطی انجام شد که در سررسیدهای دور همچون بهمن‌ماه اختلاف قیمت‌ها با بازار نقدی بیشتر شده بود و بازار سعی کرد خودش را بیشتر اصلاح کند، به همین دلیل کاهش قیمت‌ها در سررسیدهای دورتر به ۵ درصد نزدیک شد.

این کارشناس بازار آتی در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر پارامترهای غیر اقتصادی که بیشترین تاثیر را روی روند دادوستدها گذاشت، تغییرات قیمت طلای جهانی در این باره بسیار تاثیرگذار بوده است؛ در ماه دسامبر همواره روند مبادلات بازار طلا نزولی بوده این در شرایطی است که از هفته دوم ماه ژانویه با باز شدن بازارها که مصادف با ماه بهمن است شرایط برای صعود قیمت‌ها فراهم می‌شود. براساس گفته سلیمانی در ماه ژانویه اغلب صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌هایشان را نقد می‌کنند و موقعیت‌هایشان را می‌بندند و همین روی تغییرات قیمتی تاثیرگذار است.

این کارگزار بورس کالا در خصوص بازگشایی کدهای جدید در بازار قراردادهای آتی تصریح کرد: قرار است طی روزهای آینده با موافقت مدیریت قراردادهای مشتقه، کدهای معاملاتی جدید بازگشایی شود که در صورت وقوع این اتفاق، حجم و ارزش مبادلات بالا خواهد رفت و چه بسا موقعیت‌های خریداران نیز بیشتر شود. به باور سلیمانی بهتر است محدودیت‌های خرید و فروش یکسان شود و آنچه به عنوان محدودیت برای فروشنده تلقی می‌شود برای خریدار نیز قابل پیگیری شود که در هر صورت می‌توان به بهبود اوضاع امیدوار بود.

به نظر این کارشناس بهتر است اکنون که دادوستدها به‌دور از التهاب در وضعیت عادی قرار دارد، شرایط خاص و ویژه را از بازار برحذر داریم. در مجموع در بازار روز گذشته افت قیمت‌ها در همه سررسیدها به تناسب فاصله زمانی با شدت بیشتری دنبال شد؛ به طوری که قیمت سکه سررسید آذرماه با کاهش ۲۸/۲ درصدی در محدوده یک میلیون و ۱۸۱ هزار تومان تا یک میلیون و

۲۰ هزار تومان، سررسید دی‌ماه با افت

۹۴/۳ درصدی در محدوده یک میلیون و ۲۳۱ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۶۸ هزار تومان و سررسید بهمن‌ماه با کاهش ۸۱/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۲۹۶ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۴۹ هزار تومان قرار گرفت.

قیمت طلا؛ این هفته چه می‌شود؟

در نظرسنجی این هفته سایت کیتکو از ۲۶ نفر شرکت‌کننده؛ ۱۲ نفر به افزایش، ۵ نفر به کاهش و ۹ نفر دیگر به عدم تغییر یا نوسان اندک بهای جهانی طلا در هفته جاری رای داده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، تحولات اقتصادی آمریکا به خصوص ادامه بن‌بست مالی این کشور و سیاست‌های انبساط پولی فدرال رزرو بیشترین تاثیر را بر تحولات قیمت طلا خواهد داشت. «آدریان دی» کارشناس ارشد اقتصادی تاکید کرد: بی‌شک وقوع رکود اقتصادی در آمریکا به ضرر قیمت طلا خواهد بود، ولی پایبندی فدرال رزرو آمریکا به اجرای سیاست‌های انبساط پولی بر بازار طلا تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش سایت طلا، برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند قیمت طلا در روزهای آینده بین ۱۶۷۵ تا ۱۷۲۵ دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود ادامه تنش‌های سیاسی و درگیری‌های داخلی در خاورمیانه تاثیر قابل‌توجهی روی قیمت طلا خواهد گذاشت. همچنین در تازه‌ترین گزارش فاکس بیزینس، موسسه مالی بارکلی پیش‌بینی کرده است میانگین قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۱۳ میلادی به کمتر از ۱۸۱۵ دلار در هر اونس خواهد رسید که این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی این بانک بیش از ۴/۲ درصد کاهش داشته است. میانگین قیمت هر اونس نقره نیز سال آینده به ۰۵/۳۲ دلار خواهد رسید. موسسه بارکلی در بیانیه ای افزود؛ گرچه چشم‌انداز بازار جهانی طلا در سال ۲۰۱۳ میلادی مثبت و امیدوار‌کننده است، ولی هنوز ریسک‌های زیادی اقتصاد جهانی و بازارهای مالی و کالا را تهدید می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۳ میلادی به کمتر از ۱۸۱۵ دلار برسد. اگر ارزش دلار طی ماه‌های آینده افزایش یابد قیمت جهانی طلا بر مبنای سایر ارزهای بین‌المللی افزایش خواهد یافت. میانگین قیمت هر اونس پلاتین نیز سال آینده با ۴ درصد کاهش به کمتر از ۱۶۹۰ دلار خواهد رسید. این در شرایطی است که براساس گزارش رویترز برخی کارشناسان می‌گویند: تقاضای طلا نسبت به گذشته کاهش یافته است و فعالان کوتاه‌مدت بازارها به سوی سهام روی آورده‌اند. به گزارش بورس نیوز، تحلیلگران مارکت واچ معتقدند اعلام حمایت از وضعیت اقتصادی آمریکا می‌تواند سرمایه گذاران را به سمت سهام بکشاند تا فعالان این بازار دیگر دلیلی برای خرید طلا نداشته باشند. تحلیل‌های فنی نیز از وضعیت اونس نشان می‌دهد اگر طلا به کمتر از ۱۶۹۰ دلار برسد به ۱۶۶۰دلار نیز سقوط خواهد کرد.