گروه بورس کالا - طی هفته گذشته بازار فولاد دستخوش تحولات متعددی شد و نتیجه آن نوسان شدید قیمت‌ها بود.
بر این اساس میانگین قیمت میلگرد به رکورد قبلی خود که در آبان ماه ثبت شده بود نزدیک شد و ۲ هزارو ۱۰۰ تومان معامله شد و دراین میان تیرآهن هم در سایزهای مختلف جهش قیمت پیدا کرد، به طوری که میانگین سایز ۱۴ تا ۱۸ به ۴۲۷ هزار تومان رسید؛ اما در پایان هفته قیمت‌ها با کاهش رو‌به‌رو شد.

البته این قیمت‌های اعلام شده از سوی بنگاهداران بود و در بیشتر روزهای هفته اغلب تولیدکننده‌ها به دلیل نوسان زیاد بازار از اعلام قیمت خودداری می‌کردند. کارخانه‌ها در فروش محصولات خود در برخی روزها به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها در بازار و در برخی روزها نیز به دلیل نوسان منفی بازار، از فروش دست کشیدند. به نظر فعالان بازار فولاد علت اصلی بروز شرایط ذکر شده این است که نوسان منفی قیمت مقاطع با سرعت به بازار شمش نمی‌رسد و به بیانی دیگر کاهش قیمت مقاطع تاثیر سریعی در بازار شمش ندارد در نتیجه تولیدکننده‌ها از این موضوع مطمئن نیستند که در صورت کاهش قیمت فروش محصولاتشان، در عین حال بتوانند قیمت خرید و هزینه دریافت مواد اولیه را هم کاهش دهند.
از سوی دیگر در زمان افزایش قیمت، به طور کلی تقاضا کاهش پیدا می‌کند، اما همزمان با آن برخی از تولیدکننده‌ها به جهت انتظاری که برای فروش با قیمت‌های بالاتر دارند از حجم فروش خود می‌کاهند، ضمن اینکه رشد قیمت شمش این نگرانی را ایجاد می‌کند که آیا می‌توانند شمشی را که کالای تولید شده از آن را امروز می‌فروشند، دوباره با قیمت مناسبی تامین کنند یا خیر.
در نتیجه همه این سردرگمی‌ها که هم در بخش تقاضا و هم در بخش خرید وجود دارد، بازار فولاد را دچار رکود و قفل شدن معاملات می‌کند.
اما در سوی دیگر جریان، بنگاه‌های معاملاتی هم مطرح هستند. این واحدها به دلیل دو انگیزه که یکی بالا بردن توان خرید از بورس کالا و دیگری کاهش ریسک ناشی از نگه داشتن کالا است اقدام به عرضه کالاهای انباری خود کردند.
به گفته دست‌اندرکاران بازار فولاد هفته گذشته این اقدام یعنی فروش کالاهای ارزان خریداری شده که در انبارها موجود بود باعث شد تا برخلاف جریان بورس و رشد 10درصدی قیمت‌ها، در بازار آزاد با کاهش قیمت مواجه شویم چرا که همزمان با عرضه، از حجم تقاضا نیز در سطح وسیعی کاسته شد.
اما جدا از شرایط بازار فولاد، این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی دست اندرکاران بازار، سودده بودن فرآیند تولید فولاد و حفظ جریان گردش نقدینگی است که در صورت عدم سرعت داشتن این جریان، شرایط نه تنها برای واردکننده‌ها بلکه برای تولید کننده‌ها نیز سخت‌تر می‌شود.
رشد قیمت‌ها در بورس کالا
طی هفته گذشته میانگین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا مجوز نوسان ۱۰ درصدی را گرفت در نتیجه میانگین قیمت میلگرد در بورس کالا به مرز ۲ هزار تومان رسید. با توجه به قیمت‌های بازاری برخی از کالاها همچون میلگرد فولاد خراسان، این افزایش قیمت‌ها در نگاه اول منطقی ارزیابی می‌شود، اما موضوعی که باعث شد تا همچنان نگاه‌ها نسبت به این جریان تردیدآمیز باشد چگونگی رشد قیمت‌ها در بورس کالا است. به گفته معامله گران دانستن این موضوع که در هر عرضه‌ای مجوز رشد ۱۰ درصدی قیمت‌ها وجود دارد خود باعث می‌شود تا تقاضای کاذب وارد بازار شده و انگیزه‌ای برای نوسان گیران و نه معامله گران و خریداران واقعی ایجاد شود.
البته در سوی دیگر جریان معامله‌گران بورسی و به خصوص کارگزاران هم قرار دارند.
به نظر این افراد به جهت انتقاداتی که در ماه‌های اخیر از روند ثبت قیمت‌ها در بورس صورت گرفت، این احتیاط تا حدودی منطقی است، چرا که معامله‌گران بورس هم راضی نیستند که به برهم زدن نظم بازار یا مسبب افزایش شدید قیمت‌ها متهم شوند و این نوسان‌های ۱۰ درصدی و پلکانی را تنها راه موجود برای واقعی کردن قیمت‌ها و بالا بردن انگیزه واردات می‌دانند.
در همین حال هفته گذشته با وجود شایعاتی که در خصوص عدم صدور مجوز برای رشد قیمت شمش خوزستان در بازار مطرح شده بود قیمت شمش نیز در بورس کالا با رشد مواجه شد و یک هزارو 743 تومان معامله شد.
در همین حال شمش در بازار آزاد نوسان زیادی نداشت و با وجود کاهش قیمت مقاطع در پایان هفته در محدوده ۱۹۴۰ تومان باقی ماند.
به نظر می‌رسد با توجه به تعطیلی روز یکشنبه و پایین بودن سطح معاملات در روز شنبه، احتمالا دو جریان، یکی انباشت تقاضا و نوسان مثبت بازار و دیگری کاهش قیمت‌ها به سبب پایین بودن میزان عرضه و فعالیت واحدها در بازار مورد انتظار است.