زهرا مسافر
گروه بورس کالا- با کاهش شدید نرخ بیلت (ماده اولیه تولید آهن‌آلات) در بورس‌فلزات لندن (LME) ترس بازار آهن را فرا گرفته است.

دیروز قیمت شمش فولاد در این بورس به حدود ۴۰۰ دلار و در منطقه CIS به ۵۰۰ دلار رسید. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از تولید میلگرد در ایران از طریق شمش وارداتی صورت می‌گیرد بنابراین احتمال اینکه نرخ آهن در بازار داخلی باز هم کاهش یابد، دور از انتظار نیست. از سوی دیگر واردات شمش آهن و میلگرد به ایران از چین، ترکیه و منطقه CIS است و زمزمه‌های کاهش بیشتر آهن‌آلات در این مناطق به گوش می‌رسد، بنابراین انتظار می‌رود در روزهای آینده جو روانی ناشی از کاهش قیمت آهن‌آلات در جهان به ایران برسد و بازار ایران قطعا متاثر از این نوسانات خواهد بود.البته طی دو هفته گذشته، اجرای طرح مالیاتی جدید سردرگمی بلاتکلیفی را در بازار آهن به همراه داشته است که این امر موجب نوسان قیمت‌ها در این بازار طی دو هفته گذشته شده است.
برخلاف ماه‌های مرداد و شهریور سال‌جاری که بازار آهن از روند نزولی برخوردار بود اما از ابتدای مهرماه امسال به علت اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده این بازار با سردرگمی مواجه شد که این امر نوسان قیمت‌ها را به همراه داشت.
در نخستین هفته مدت مورد بررسی به علت اجرای طرح یادشده قیمت آهن به‌صورت حباب‌گونه با رشد نرخ مواجه شده بود اما در دومین هفته با ادامه روند کاهش قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی و تاثیر این کاهش روی بازارهای داخلی حباب ایجاد شده ترکید و دوباره با افت قیمت‌ها روبه‌رو شدیم.
در نخستین روز اجرای طرح یادشده در گمرکات و اطلاع‌رسانی ناقص، بازار‌آهن با سردرگمی مواجه شد به‌گونه‌ای که طی سه‌شنبه نخستین هفته مهرماه امسال معاملات در بازار آهن رونق نداشت و فروشندگان تا مشخص‌نشدن کامل این طرح، نسبت به فروش کالای خود امتناع کردند که این امر به‌طور طبیعی روی رشد قیمت‌ها بی‌تاثیر نخواهد بود.در مدت یادشده، نرخ میلگرد برخی کارخانه‌های داخلی از جمله اهواز، اردبیل و فولاد آذربایجان با افزایش در بازار غیررسمی عرضه شدند، اما میلگرد مابقی کارخانه‌ها از ثبات برخوردار بود.در مبادلات چهارشنبه هفته مورد بررسی، بی‌رونقی در بازار آهن همچنان ادامه داشت به‌طوری‌که در این روز بازار آهن به‌خواب رفت.در این روز، میلگرد اهواز، اردبیل و فولاد آذربایجان نسبت به روز قبل از آن با کاهش نرخ در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت اما میلگرد تولیدی مابقی کارخانه‌های داخلی از ثبات نرخ برخوردار بودند.در پی اجرای طرح مالیاتی جدید از اول مهرماه سال‌جاری نرخ آهن در بازار غیررسمی با رشد مواجه شد و گویی این طرح بر افزایش قیمت آهن‌آلات دامن زده است زیرا به اعتقاد فعالان بازار آهن این طرح، رشد قیمت‌ها را به همراه دارد.
در معاملات روز شنبه دوهفته گذشته نرخ میلگرد برخی از کارخانه‌های تولیدکننده از جمله اهواز، اردبیل و آذربایجان شاهد رشد قیمت بود، اما در این روز میلگرد مابقی شرکت‌های تولیدی بدون تغییر قیمت در بازار تهران عرضه شدند.
در این مدت، شنیده‌ها حاکی از آن بود که به علت اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده علاوه‌بر رشد قیمت آهن‌آلات، خریداران و فروشندگان در تردید برای معامله به‌سر می‌برند.
در مبادلات روز یکشنبه دو هفته گذشته به‌رغم ثبات نرخ میلگرد در بازار غیررسمی اما تقاضا با رونق مواجه شده بود در این روز میلگرد تولیدی اغلب کارخانه‌های داخلی بدون تغییر قیمت در این بازار پیشنهاد شدند.
در این مدت، میلگرد فولاد آذربایجان با رشد نرخ در بازار تهران به فروش رسید، اما در این روز میلگرد مجتمع فولاد بناب شاهد کاهش نرخ بود.در مبادلات روز دوشنبه دو هفته گذشته، قیمت پیشنهادی برخی از شرکت‌ها از جمله اردبیل، نطنز و آذربایجان با افزایش عرضه شدند.در این مدت، میلگرد تولیدی مابقی شرکت‌ها بدون تغییر نرخ در بازار تهران به فروش رسیدند.
در حالی که فعالان بازار در روزهای نخستین مهرماه سال جاری پیش‌بینی می‌کردند که با پایان یافتن ماه مبارک رمضان نرخ آهن‌آلات در بازار آزاد واقعی خواهد شد و تقاضا نیز رشد را تجربه می‌کند اما از هفته گذشته ورق برگشت به گونه‌ای که نرخ تیرآهن در روز شنبه هفته گذشته در زمینه میلگرد با نوسان و در زمینه تیرآهن با کاهش روبه‌رو شد.
در مبادلات این روز، میلگرد اهواز، اردبیل، نطنز و آذربایجان از نوسان برخوردار شد و میلگرد مابقی شرکت‌ها بدون تغییر نرخ به فروش رسیدند.در روز یاد شده میلگرد اردبیل و نطنز با رشد و میلگرد اهواز و آذربایجان با کاهش نرخ در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفتند. در معاملات روز یکشنبه هفته گذشته، میلگرد این شرکت‌ها بدون تغییر قیمت در بازار تهران عرضه شدند و میلگرد اردبیل و فولاد آذربایجان با کاهش نرخ پیشنهاد شدند.
از اواسط هفته گذشته به علت نوسان نرخ آهن دوباره بازار را با بلاتکلیفی روبه‌رو کرد به طوری که در این مدت به رغم اجرای طرح مالیات جدید و رشد حباب‌گونه قیمت‌ها اما به علت افت نرخ شمش فولاد دوباره بازار آهن کاهش نرخ‌ها را تجربه کرد.
در دوشنبه هفته گذشته، میلگرد اهواز، اردبیل، البرز، الیگودرز، فولاد پارس و آذربایجان شاهد کاهش قمیت در بازار غیررسمی بودند اما در این روز مابقی شرکت‌ها در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت کرده و محصولات خود را به نرخ روز قبل از آن در بازار تهران عرضه کردند. روند کاهشی قیمت آهن به دو روز پایانی هفته گذشته کشیده شد به طوری که در روز سه‌شنبه هفته گذشته میلگرد اردبیل و فولاد آذربایجان با افت به فروش رسیدند.
طی چهارشنبه هفته گذشته میلگرد اهواز، الیگودرز، میلگرد سایز ۲۲ و ۲۵ فولاد آذربایجان با کاهش نرخ مواجه شده و میلگرد مابقی شرکت‌ها بدون تغییر قیمت در بازار تهران پیشنهاد شدند. به رغم کاهش نرخ تیرآهن از ابتدای هفته گشته در بازار تهران اما در مجموع قیمت این محصول طی دو هفته گذشته روبه‌رشد بوده است. نرخ سبد تیرآهن ریز و درشت در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن با رشد در بازار تهران مبادله شدند.