رحمت‌ا... باقرپور

کاهش قیمت کلاف گرم و کلاف سرد فولادی در بازارهای جهانی علی‌الخصوص بازارهای خاورمیانه موجبات رکود همه جانبه در صنایع پایین‌دست این صنعت و این محصول را فراهم کرده است تا جایی که خریداران و مصرف‌کنندگان نهایی به میزان مورد نیاز و مصرف خود خرید می‌کنند و منتظر به پایان رسیدن این بحران هستند.

از سوی دیگر رکود بازار فولاد موجب کاهش نقدینگی بسیاری از تجار را فراهم نموده است به گونه‌ای که قادر به خرید این محصولات نبوده تا بتوانند برای دوران رونق بعد از این بحران هزینه نمایند و در آینده بتوانند سود نسبتا خوبی را برای خود تضمین نمایند. از ظاهر قضیه اینگونه بر می‌آید که قیمت کلاف گرم به کف رسیده است و جایی برای کاهش باقی نمانده است. برخی از تجار و کارشناسان اعتقاد دارند که محصولات چینی که نسبت به ۳ هفته گذشته ۳۰دلار کاهش قیمت داشته است و به ۷۵۰دلار بر هر تن CFr بنادر خلیج‌فارس رسیده است به دلیل وجود تعرفه‌های صادراتی و بالا بودن نرخ کرایه حمل‌ونقل دریایی، دیگر کاهش نخواهد یافت، اما از سوی دیگر قیمت کلاف گرم روس و اوکراین است که در منطقه خاورمیانه به قیمت ۷۲۵ تا ۷۵۰ CFrبنادر خلیج‌فارس پیشنهاد شده است و پیش‌بینی می‌شود که این قیمت‌ها تا ۴۰دلار دیگر نیز کاهش یابد.

قیمت کلاف سرد در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس نیز به دلیل رکود بیش از حد در خرید آن همچنان راکد باقی مانده است. قیمت کلاف سرد چین که بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰دلار در هر تن بود. در حال حاضر در محدوده ۸۸۰ تا ۹۵۰ CFr بنادر خلیج‌فارس راکد باقی مانده است و خریدی برای این محصول وجود ندارد.

برخی از خریداران می‌گویند که تقاضا برای محصولات کلاف سرد وجود ندارد، اما اگر قرار بود که این محصولات را خریداری کنند به قیمت ۸۲۰ تا ۸۵۰دلار در هر تن خریداری نمی‌کردند. آخرین فروش کلاف سرد چین به بنادر ترکیه ۹۰۰دلار بوده که طی ۳ هفته گذشته تاکنون ۷۰دلار کاهش قیمت داشته است.