مرکز خدمات فولاد ایران - پکن تلاش می‌کند قبل از بازی‌های المپیک در ماه آگوست، هوای آلوده این شهر را پاکسازی کند.

به همین دلیل به ۴۰ کارخانه در تینجان در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق پکن، دستور داده است که عملیات خود را به مدت ۲ ماه متوقف سازند. تعطیلی‌های موقت در تینجان تنها بخشی از برنامه دولت است. احتمال دارد این تعطیلی‌ها شامل برخی کارخانه‌ها در شمال چین نیز بشود. هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست که کدام یک از کارخانه‌ها تعطیل خواهند شد. با وجود این که دولت چین ۲۰ میلیارد دلار برای پاکسازی هوا هزینه کرده است، همچنان این مساله مایه نگرانی آنها در بازی‌های المپیک است. معادن زغال سنگ، نیروگاه‌هایی که با زغال سنگ کار می‌کنند، کارخانه‌های فولاد و سیمان و دیگر صنایع سنگین در اطراف پکن نیز به آلودگی هوا در پکن دامن می‌زنند. مراسم گشایش بازی‌های المپیک در ۸ آگوست است و کارشناسان هواشناسی خواسته‌اند که مسوولان از چند هفته جلوتر کارخانه‌ها را تعطیل کنند تا نتیجه بهتری حاصل شود.

تعطیلی در تینجان از ۲۵ جولای شروع شده و تا ۳۰ سپتامبر یعنی تا پایان بازی‌های پارا المپیک ادامه دارد. تینجان میزبان رقابت‌های فوتبال المپیک است. بنابراین ۲۶ محل ساختمان‌سازی در نزدیکی استادیوم المپیک این شهر موقتا تعطیل خواهد شد. به گزارش رویترز یکی از شلوغ‌ترین مراکز فولاد در چین به ۲۶۷ شرکت دستور داده تا فعالیت‌های خود را موقتا تا ۸ جولای تعطیل کنند. در شهر تانگشان در ۱۵۰ کیلومتری پکن، حدود ۶۶ کارخانه ذوب آهن، کارخانه سیمان و تولید کنندگان کوچک برق قرار است کار خود را تعطیل کنند.

زمان بازگشایی شرکت‌ها مشخص نبوده و بستگی به بررسی‌های زیست محیطی دارد. در چند روز اخیر بارش باران در پکن به طور نامعمولی شدید بوده است. پیش از این هوای پکن غبارآلود بود؛ ولی بارش‌های اخیر نوید آسمان آبی را تا چند روز آینده به پکن می‌دهد. برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا، دولت طرح زوج و فرد کردن پلاک ماشین‌ها را از ۲۰ جولای آغاز خواهد کرد.