گروه بورس کالا - سردار خالدی: دادوستدهای دیروز بازار آتی بورس کالای ایران با نوسان دنبال شد، در حالی که قیمت سکه صبح دیروز با رشد محسوسی به تاثیر از دلار با دامنه نوسان 5 درصدی رو‌به‌رو بود که بعد از ظهر از شدت رشد قیمت‌ها کاسته شد.

در همین رابطه سیاوش سلیمانی یکی از کارگزاران بورس کالا با اشاره به اینکه دلیل اصلی مثبت شدن بازار، افزایش تقاضا برای دلار و سکه در بازار بوده، افزود: با رسیدن سطح قیمت‌ها به کف، مردم منتظر گرفتن موقعیت‌های خرید شدند و با هجوم ثبت سفارش‌ها برای خرید، بازار شاهد تحرکات مثبت قیمتی بود. براساس گفته این کارشناس، انتشار برخی اخبار امیدوار‌کننده پیرامون نشست آژانس در وین باعث شد دادوستدها در بعداز‌ظهر با افت قیمت مواجه شود. در همین راستا خبرگزاری مهر اعلام کرد وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه رسمی روز دوشنبه موضوع منع خرید نفت از ایران را از دستور کار خارج کردند، همچنین براساس گزارش ایرنا، نماینده مذاکره‌کننده ایران در وین اعلام کرد مذاکرات ایران و آژانس خوب و سازنده بوده و می‌توان به ادامه روند مذاکرات خوش بین بود. به نظر می‌آید تاخیر در انتشار این اخبار باعث شده ریزش قیمت دلار و سکه نیز با تاخیر همراه شود. به باور سلیمانی، روند مبادلات در شرایط فعلی در صورت اینکه با همین پارامترهای موجود ادامه پیدا کند در روزهای بعد باز هم کاهشی خواهد بود، اما اگر سطح قیمت‌ها به کف برسد، مقاومت معامله‌گران باعث می‌شود دادوستدها دوباره سیر صعودی به خود بگیرد، به همین دلیل است که بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند روند دادوستدها به انتشار اخبار در روزهای آینده بستگی دارد. ناگفته نماند دور دوم تحویل پیش‌فروش‌ها و از سویی تمدید تحویل اوراق گواهی سپرده به جای سکه از موضوعاتی خواهد بود که می‌تواند مبادلات را تحت تاثیر قرار دهد.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت طلای جهانی نیز گفت: پیش‌بینی‌ها برای طلای جهانی براساس تحلیل‌هایی که صورت گرفته حاکی از این است که سطح ریزش قیمت‌ها به یک هزار و 530 دلار به ازای هر اونس هم خواهد رسید، اما در صورت اینکه روند قیمت‌ها افزایشی شود ممکن است طی مدت شش ماه آینده به مرز یک هزار و 600 دلاربه ازای هر اونس نیز برسد. سلیمانی معتقد است در صورت اینکه اوضاع بدهی‌های مستقل منطقه یورو بدتر شود و ارزش یورو به پایین‌ترین سطح برسد حتی در صورت اینکه شاخص جهانی دلار هم تقویت شود باز هم استفاده از طلا به عنوان دارایی مطمئن و جایگزین می‌تواند در افزایش سطح تقاضاها برای این کالا تاثیرگذار باشد. سلیمانی در ادامه به معامله‌گران توصیه کرد کسانی که در شرایط فعلی سکه دارند و نیازی به نقدینگی آن ندارند بهتر است سکه‌هایشان را نگه دارند و منتظر روند بلندمدت بازار باشند، زیرا در شرایط فعلی قیمت‌ها ریزشی است و اگر کسی هم نیاز به نقدینگی دارد باید با ترسیم وضعیت فعلی و چگونگی تبدیل برخی از سکه‌ها به اوراق گواهی بهترین تصمیم معاملاتی را بگیرد. این کارشناس بورس کالا در رابطه با کاهش مداوم میزان وجه تضمین طی دو ماه گذشته در سال جدید نیز گفت: در شرایط کنونی میزان وجه تضمین در همان محدوده مناسب است و به نظر می‌رسد در صورت اینکه بازار باز هم کاهشی شود این رقم پایین‌تر هم بیاید. براساس شنیده‌ها قرار است سازوکار تعیین میزان وجه تضمین در جلسات کمیته قراردادهای مشتقه بورس کالا مورد بررسی قرار گیرد تا در آینده نزدیک فرآیند تعیین سپرده شرایط جدیدی داشته باشد.
طبق تازه‌ترین تصمیم مدیریت قراردادهای مشتقه بورس کالای ایران، میزان وجه تضمین از امروز به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد رسید تا طی دو ماه گذشته میزان کاهش وجه تضمین ۶۰۰ هزار تومان (۲۲/۲۲ درصد) باشد و امیدواری سرمایه‌گذاران حقیقی به حضور در بازار بیشتر شود. اما مبادلات دیروز در شرایطی از سر گفته شد که معامله‌گران قراردادهای آتی روز دوشنبه ۲۲ هزار و ۶۰۹ قرارداد آتی سکه طلا را مورد مبادله قرار دادند که ارزشی بالغ بر یک هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال پیدا کرد. این در حالی است که دیروز در آخرین روز معامله سکه اردیبهشت‌ماه، مدیریت قراردادهای مشتقه فرآیند تحویل سکه را برای مشتریان اعلام کرد. قیمت سکه دیروز در هر یک از سررسیدها با نوسان مثبت نزدیک ۵ درصد همراه شد، این در حالی بود که بعد‌از‌ظهر تا حدودی از شدت رشد قیمت‌ها کاسته شد. قیمت سکه اردیبهشت‌ماه با ۹۰/۴ درصد در محدوده ۶۱۶ تا ۶۴۶ هزار تومان، سکه خردادماه با ۶۱/۴ درصد در محدوده ۶۲۹ تا ۶۵۶ هزار تومان، سکه تیرماه با ۹۳/۴ درصد در محدوده ۶۵۷ تا ۶۸۶ هزار تومان، سکه مردادماه با ۷۷/۴ درصد در محدوده ۶۵۷ تا ۶۸۶ هزار تومان و سکه شهریورماه با ۷۵/۴ درصد در محدوده ۶۷۱ تا۷۰۵ هزار تومان قرار گرفت.