گروه بورس کالا- کتایون دارابی: مبادلات روز گذشته رینگ پتروشیمی‌ در حالی برگزار شد که نرخ‌های اعلامی ‌از سوی کمیته قیمت‌گذاری برای محصولات پلیمری در این روز اعمال شد.

در این روز با توجه به رشد میانگین ۶۰ تومانی قیمت‌های پایه محصولات پلیمری، نرخ‌های ثبت شده برای خرید کالاها نیز نسبت به هفته گذشته بالاتر بود. به گفته فعالان بازار با توجه به افزایش قیمت ارز در بازار و همچنین اعمال قیمت‌های جدید در رینگ پتروشیمی ‌و پیش‌بینی‌های فعالان بازار مبنی بر ادامه روند رو به ‌رشد قیمت‌ها در این روز بیشتر معامله‌گران نرخ‌هایی بالاتر از هفته گذشته را روی سیستم بورس ثبت کردند. از سوی دیگر شایعه افزایش نرخ دلار دولتی به یک هزار و ۳۰۰ تومان در روز گذشته سبب شد بیشتر معامله‌گران روند بازار را رو به رشد ارزیابی کنند. با این حال گفته می‌شود بازار داخل با سردرگمی‌ و تردید خریداران به دلیل نوسانات نرخ ارز در عین حال که پیش‌بینی‌ها روند مثبت را نشان می‌دهد، مواجه است. برخی از فعالان بازار می‌گویند: در حال حاضر قیمت پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن در بازارهای جهانی در کف قیمتی خود قرار دارد، اما با توجه به اینکه همواره با پایان یافتن سال نوی میلادی بیشتر معامله‌گران انتظار جنب و جوش و حرکت از بازار را دارند، احتمال دارد بازارهای جهانی اندکی با حرکت آرام و تدریجی رشد قیمت‌ها همراه شود.

با این حال نوسانات نرخ ارز در بازار داخل طی روزهای اخیر و همچنین انتشار خبرهایی مبنی بر کنترل نرخ ارز سبب شده تا بیشتر معامله‌گران برای مبادله دچار تردید و دودلی باشند؛ اگر چه این عده روند رو به رشدی برای بازار پتروشیمی‌ها گمان می‌برند، اما با این حال شایعاتی مبنی بر افت و کنترل نرخ ارز طی دو روز اخیر سبب شده تا تردید معامله‌گران افزایش یابد.

به این ترتیب در این روز بیشتر محصولات پلیمری با افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته روبه رو بودند. گریدهای متفاوت محصولات H؛ ۰۰۷۵، ۰۲۰‌، ۷۲۴۰، ۱۵۴۰‌، BL۳و ۵۲۱۸ در این روز با سقف قیمت توسط کارگزاران خریداری شدند. تقاضای ثبت شده برای ۰۰۷۵ در این روز ۱۱۰ هزارتن بود و این کالا با نرخ یک هزار و ۸۹۵ تومان خریداری شد. BL۳ نیز در این روز ۷ تا ۸ هزارتن تقاضا داشت و با نرخ یک هزار و ۶۷۰ تومان خریداری شد.

به گفته آگاهان بازار بیشتر خریداران در صبح روز گذشته در انتظار مبادلات بورس کالا و ثبت نرخ‌ها پس از اعمال قیمت‌های جدید کمیته قیمت‌گذاری بودند تا روند بازار را پیش‌بینی کنند. با این حال با انجام مبادلات در بعداز ظهر و در رینگ پتروشیمی ‌سبب شد تا بازار داخل با افزایش حجم مبادلات و در نتیجه تحرک بیشتری مواجه شود.

علاوه بر این بسیاری از کارخانه‌داران در شرایط کنونی، از ادامه مبادلات با توجه به افزایش قیمت ‌ها ابراز نگرانی کرده و معتقدند؛ در حال حاضر بیشتر خریداران محصولات آنها قادر نیستند با نرخ‌های جدید کنار بیایند، اما آنها مجبور هستند با توجه به خرید مواد اولیه با نرخ‌های بالاتر اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کنند.