بازار فولاد در دولبه تیغ

گروه بورس کالا- هفته گذشته در بازارهای فولاد با وجود نبود تقاضای کافی قیمت‌ها به دلیل عرضه محدود تولیدکننده‌ها ثابت ماند به خصوص در بخش بیلت. این در حالی بود که بازار ایران نیز به دلیل بالارفتن قیمت بیلت وارداتی، خود را برای رشد قیمت آماده کرد، اما از آنجا که بیشتر کشورها به دلیل تعطیلات تابستانی و همچنین ماه رمضان با کمبود تقاضا مواجه هستند شرایط مشخصی را نمی‌توان از آینده ارزیابی کرد. در تحلیلی که در ادامه می‌خوانید سایت مرکز خدمات فولاد ایران به بررسی تحولات بازارهای فولاد در جهان و ایران پرداخته که مشروح آن را می‌خوانید. بی‌تحرکی بازار بیلت

هفته گذشته در بازار بیلت سی آی اس قیمت ۶۸۵ دلار بود که کمبود عرضه باعث شد به‌رغم افت تقاضا قیمت ثابت بماند. احتمال دارد ترکیه‌ای‌ها قیمت‌ها را کاهش دهند و این روند بازار را عوض کنند هرچند البته تا پایان ماه رمضان نباید منتظر تغییری جدی در بازار بیلت بود.

بیلت سی آی اس به ترکیه ۶۹۵ تا ۷۰۰ دلار سی اند اف عرضه شده که ۲۵ تا ۳۵ دلار نسبت به قیمت میلگرد صادراتی ترکیه کمتر بود در نتیجه خریدار نداشت. در حوزه دریای خزر نیز عرضه بیلت سی آی اس محدود بود.

خریداران خاور دور حاضرند در ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار سی اند اف بیلت خریداری کنند. از طرفی تولیدکنندگان سی آی اس قصد دارند بازار را ترک کنند تا وضعیت را بررسی کنند.

در جنوب شرق آسیا هفته گذشته بیلت کره ۶۸۰ دلار فوب معامله شد به نظر تجار شاید قیمت پیشنهادی بازار نقدی به ۷۰۰ تا ۷۱۰ دلار فوب نیز برسد چون موجودی بازار کم است. تقاضا پس از ماه رمضان افزایش خواهد یافت. قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی کره‌جنوبی همچنان رو به بالاست. اواخر جولای قیمت پیشنهادی ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار فوب بود و حال به ۶۸۰ دلار فوب رسیده است.

هفته گذشته بورس لندن در معاملات بیلت چندان فعال نبود. تعطیلات تابستانی و ماه رمضان بر بازار اثر گذاشته و در بازار فیزیکی نیز این چنین است. متوسط قیمت بیلت در بورس لندن به ۶۰۴ دلار کاهش یافت.

قیمت بیلت در شمال چین هفته اخیر رکورد جدیدی ثبت کرد، ولی چند روز گذشته روندی نزولی گرفت.

ثبات بیلت در ایران

بازار بیلت در ایران هفته با ثباتی را پشت سر گذاشت. عرضه بیلت به‌خصوص سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی محدود بود، ولی تقاضا هم نبود. تعطیلات رمضان همراه با افت تولید بسیاری از کارخانه‌ها باعث شده تا تقاضای بیلت به حداقل خود برسد، از سوی دیگر با تغییر خط تولید بعضی از کارخانه‌ها مصرف سایزهای ۱۰۰ و ۱۲۰ میلیمتر به ۱۵۰ میلیمتر تغییر یافته همین امر باعث افزایش تقاضای سایز ۱۵۰ میلیمتر شده است و فاصله قیمت این سایز را با سایزهای دیگر به‌وجود آورده است. بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر که اول هفته ۷۷۵ تومان در انزلی معامله می‌شد در چهارشنبه به ۷۸۰ تومان با ۴ درصد مالیات ارزش افزوده رسید، ولی با افزایش قیمت ارز فروشنده‌ها دست از معامله برداشتند بیلت سایز ۱۲۵ در بندر امام ۷۴۵ تومان و در بندر انزلی ۷۷۰ تومان پیشنهاد شد. دو مساله در مورد بیلت وجود دارد که آینده این کالا را تغییر خواهد داد: اول آنکه در سه ماه گذشته قیمت تمام شده وارداتی بیلت بالاتر از قیمت فروش آن بوده است و این مساله به محدودیت واردات و عرضه این کالا می‌انجامد.

دوم اینکه به علت رشد اقتصادی در روسیه، کارخانه‌های روسی بر خلاف سال گذشته تلاش می‌کنند ماده خام نفروشند به همین علت عرضه بیلت کاهش یافته است. بنابراین احتمال پایین آمدن قیمت در ماه‌های آینده بعید است.

بازار ضعیف مقاطع در آمریکا

در اروپا تعطیلات تابستانی رکود را بر بازار مقاطع نیز حاکم کرده است. تولیدکننده‌ها قصد دارند قیمت‌های سپتامبر را به دلیل هزینه بالای تولید ۲۰ تا ۴۰ یورو افزایش دهند. در آلمان میلگرد ۶۱۰ تا ۶۳۰ یورو در هر تن بود و یک ماهی است ثابت است. در ایتالیا ۵۳۰ تا ۵۴۰ یورو و در انگلیس ۵۳۰ پوند بود.

تقاضای مقاطع در آمریکا ضعیف بود چون بازار ساخت‌وساز در رکود است و با توجه به تصمیمات اخیر آمریکا در مورد سقف بدهی‌های دولت، از این بدتر نیز خواهد شد.

با توجه به ماه رمضان بازار مقاطع ترکیه در رکود بود. قیمت میلگرد ۱۹ تا ۲۹ دلار کاهش یافته به ۷۳۳ تا ۷۵۸ دلار درب کارخانه بدون مالیات بر ارزش افزوده رسید.

به‌رغم افت قیمت‌های ترکیه، عرضه‌کنندگان سی آی اس سعی داشتند قیمت‌ها را بالاتر نیز ببرند. میلگرد سی آی اس ۷۲۰ دلار فوب دریای سیاه شنیده شده که ۲۵ دلار نسبت به سه هفته قبل بالاتر است. ظاهرا مشتریان حاضرند در ۷۰۰ دلار فوب خرید کنند. در بازار داخلی روسیه نیز تقاضا بالا است، از این رو عرضه‌کننده‌ها قیمت را کاهش نمی‌دهند. در خاورمیانه رکود ماه رمضان همه را به صبر و انتظار کشانده است.

بازار میلگرد امارات با توجه به کاهش ساعات کاری ماه رمضان در سکوت بود. قیمت فعلی بازار نقدی میلگرد امارات ۷۴۹ تا ۷۵۱ دلار است میلگرد صادراتی ترکیه به امارات ۷۲۵ دلار

سی اند اف است، ولی خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت هستند.

در چین نگرانی‌های اقتصادی بازار فیوچرز میلگرد را نزولی کرد. قرارداد میلگرد پس از افت ۱۸ دلاری جمعه گذشته، هفته اخیر ۴دلار افت داشت.

مقاطع در بازار داخلی

قیمت میلگرد در طول هفته تقریبا باثبات بود. علت این ثبات دو مساله است: نخست قیمت‌ها به کف خود رسیده و کاهش قیمت دیگر برای کارخانه‌ها امکان‌پذیر نیست به‌خصوص با قیمت فعلی بیلت. دوم به این دلیل که میزان عرضه به شدت کاهش یافته شنیده شده که سه کارخانه در حال نیمه تعطیل هستند.تیرآهن روند باثباتی داشت و نوسان آن در حد بازار بود. نبشی و ناودانی هم کاهش آرامی داشتند.در روز چهارشنبه با تغییر نرخ ارز، فروشنده‌ها دست از عرضه کشیدند، ولی بعضی کارخانه‌ها تنها به افزایش ۱۰ تومانی رضایت دادند بعضی دیگر هم تنها سعی کردند از فرصت استفاده کنند و فروش خود را بالا ببرند. دیدگاه عمومی این است که تا پایان ماه رمضان اتفاق خاصی نخواهد افتاد. این در حالی است که قیمت‌ها در بازار جهانی تغییر نکرده، تیرآهن ۸۷۵ دلار سی اف آر بنادر جنوب، بیلت ۶۹۵ تا ۷۰۵ سی اف آر بنادر شمال و میلگرد ۷۷۰ دلار تحویل بندر امام پیشنهاد می‌شود در حالی‌که مشکلات پرداخت اعتبارات اسنادی همچنان به قوت خود باقی است.

رکود در بازار ورق حکمفرما شد

افزایش نگرانی نسبت به وضعیت اقتصادی جهان و اتفاقات هفته گذشته در بازارهای مالی سطح جهان، اکثر بازارها را نزولی کرده است.

در ترکیه نگرانی از نوسانات نرخ ارز و بحران اقتصادی جهان بازار ورق را در سکوت نگه داشته و از طرفی رکود ماه رمضان نیز حکمفرما بود. با این حال قیمت ورق صعودی بود و ورق گرم ۱۰ دلار رشد داشته به ۷۴۰ تا ۷۶۰ دلار رسید. ورق گرم وارداتی ۷۱۵ دلار سی اف آر از اوکراین است که ۱۵ دلار رشد داشته است. قیمت روسیه تا ۳۰ دلار نسبت به جولای بالا رفته است. البته تقاضا نیست. بازار صادرات ورق ترکیه در سکوت است؛ چرا که مشتریان اصلی در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند. ورق گرم ترکیه ۷۳۵ تا ۷۴۰ دلار فوب پیشنهاد می‌شود. همه در انتظار رسیدن ماه سپتامبر هستند که ماه رمضان، تعطیلات تابستانی و تعمیرات کارخانه‌ها به اتمام می‌رسد.

اروپایی‌ها نگران از وضعیت اقتصادی جهان واردات را متوقف کردند و معتقدند در آینده نزدیک رشد قیمت دیگر بعید است. ورق گرم وارداتی ۵۴۰ تا ۵۵۰ یورو بود که خواستار نداشت. هنوز اروپا در تعطیلات است و بازار راکد. در انگلیس ورق گرم تولید داخل ۵۷۵ تا ۵۸۶ یوور در هر تن است. برخی در قیمت‌های پایین تر نیز عرضه می‌کنند. در شمال اروپا ورق گرم ۷ یورو و در جنوب ۵ یورو افت داشت.

در آمریکا همچنان بازار ورق نزولی بود. قیمت ورق گرم در بازار نقدی باز هم کاهش یافته و ۶۴۰ دلار در هر شورت تن بود. ورق سرد ۷۶۰ تا ۸۰۰ دلار در هر شورت تن و ورق گالوانیزه ۷۹۰ تا ۸۴۰ دلار شنیده شد. برخی احتمال می‌دهند ورق گرم در آمریکا به ۶۲۰ دلار نیز برسد. وضعیت نامساعد اقتصادی و نگرانی‌ها بر بازار تاثیر سوئی گذاشته و همه در انتظار به سر می‌برند. ولی در جنوب شرق آسیا ورق گرم صادراتی کره ۱۰ تا ۲۰ دلار رشد داشته است. هفته گذشته ورق گرم چین در ۶۹۰ تا ۷۰۰ دلار فوب معامله شد. تقاضا هنوز خیلی ضعیف است. عرضه‌کننده‌ها سعی دارند قیمت‌ها را بالا ببرند، ولی خریداران نمی پذیرند. هنوز وارد کننده‌ها در قیمت‌های ماه قبل در ۷۱۰ تا ۷۲۰ دلار سی اف آر درخواست می‌دهند.

در چین با افت قیمت در بازار فیوچرز، بازار نقدی نیز نزولی شد. در شانگهای ۸ دلار افت داشته به ۷۴۵ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

عرضه محدود ورق در بازار ایران

بازار ورق هفته آرامی را داشت. از اوایل هفته همه انتظار داشتند که با ورود محموله‌های گالوانیزه قیمت کاهش یابد که این امر محقق نشد. ورق روغنی(سرد) و ورق سیاه(گرم) بازار آرامی را داشتند حتی افزایش نرخ ارز هم روی بازار این کالاها تاثیری نگذاشت. گذشته از رکود ناشی از رمضان، تعطیلی کارخانه‌های مصرف‌کننده ورق هم مزید بر علت شده است. فعلا بازار با عرضه‌های آرام بعضی از مجموعه‌های مبارکه یا بسته‌های وارداتی سرگرم است، ولی شرایط پس از ماه رمضان قابل پیش‌بینی نیست. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول که اول هفته ۹۱۰ تومان عرضه می‌شد در آخر هفته به ۹۲۰ تومان هر کیلو رسید، ولی افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن قیمت ارز بود نه افزایش تقاضا البته عرضه هم هر روز محدودتر می‌شود.

احتیاط خریداران سنگ‌آهن

هفته گذشته بازار سنگ آهن در ثباتی نسبی بود. از طرفی افزایش نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی جهان خرید چینی‌ها را کم کرده ولی عرضه پایین هند نیز مانع از افت قیمت شد. چینی‌ها محتاط تر شده خرید را کاهش داده‌اند. فعالان بازار تاثیرات این نگرانی‌ها را کوتاه مدت و موقتی می‌دانند. سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۹۰ دلار سی اف آر نیز عرضه شده، ولی خریدار نداشت. حتی فروش در ۱۸۵ تا ۱۸۶ دلار نیز دشوار شده است. معاملاتی جزئی در ۱۸۶ دلار شنیده شده است. متوسط قیمت معاملات ۱۸۳ تا ۱۸۴ دلار سی اف آر و در ثبات بود.

بازار سوآپ سنگ آهن نیز ۵ دلار افت داشت، ولی مجددا بهبود یافت. موجودی سنگ آهن بنادر چین نیز یک درصد افزایش یافت و به ۹۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تن رسید.

سکوت قراضه در اروپا و آمریکا

هفته گذشته بیشتر خرید‌های قراضه ترکیه از آمریکا بود و در کل حجم خریدها نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشت تجار اروپا و سی آی اس نیز در سکوت بودند. قیمت پیشنهادی فعلی آمریکا برای قراضه سنگین ۴۷۴ تا ۴۷۵ دلار سی‌اف‌آر بود. قراضه ۲۰-۸۰ اروپا ۴۷۰ دلار سی‌اف‌آر ترکیه شنیده شد. آمریکا به دنبال بالا بردن قیمت قراضه است در حالی که عرضه‌کنندگان سی آی اس تخفیف می‌دهند. شاید ترک‌ها بتوانند در ۴۶۰ دلار سی اف آر قراضه آ۳ سی آی اس را بخرند.در اسپانیا قراضه خرد شده ۳۲۸ یورو در هر تن بود. تجار اسپانیایی با ترکیه در ۴۶۰ دلار سی اف آر معامله کرده‌اند تا به فولادسازان داخلی برای خرید فشار بیاورند. در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده ۸ دلار افت داشت به ۴۵۳ دلار در هر شورت تن رسید. در چین قیمت قراضه صعودی بود، ولی اواخر هفته با رکود بازار فولاد قیمت قراضه نیز نزولی شد و۳ تا ۵ دلار نسبت به هفته قبل افت کرد.

توکیو استیل ژاپن قیمت خرید قراضه را با توجه به رکود بازار داخلی چند مرتبه کاهش داد و به ۴۶۸ دلار رساند. در نتیجه قراضه صادراتی ژاپن در مزایده هفته گذشته ۲۲ دلار نسبت به ماه قبل افت کرده به ۴۳۶ دلار سی اف آر رسید.