تمهیدات جدید دولت برای بازار فولاد

گروه بورس کالا - در حالی که معاملات فولاد از سوی فولادسازان خصوصی در بورس کالا به دنبال سیاست بانک مرکزی در راستای افزایش نرخ دلار، از چهارشنبه هفته گذشته ۱۸ خرداد ماه متوقف شد، وزارت بازرگانی از تمهیدات جدید دولت برای بازار فولاد خبر داده است، این در حالی است که تولیدکنندگان برای ورود برخی مواد و نیز تهیه شمش فولاد باید از ارز استفاده کنند و از این رو عرضه را متوقف کرده‌اند؛ چرا که در صورتی قادر به فروش خواهند بود که هزینه‌های تحمیل شده را برآورد کرده و آن را در قیمت تمام شده نیز اعمال کنند؛ در صورتی که بورس اجازه رشد قیمت را به آنها نمی‌دهد. دولت برای ایجاد انگیزه در فروش محصولات فولادسازان خصوصی در بورس کالا وعده ارائه شمش فولاد خوزستان در قبال فروش در بورس را به آنها داده بود؛اما این وعده تاکنون عملی نشده و با توجه به افزایش تعداد فولادسازان خصوصی در بورس کالا اصلا باید دید این وعده عملی خواهد شد یا خیر ؟ در همین حال وزارت بازرگانی از ارائه اعتبارات ارزی به تولیدکنندگان برای عرضه در بورس خبر داده، اما از جزئیات این اعتبار و میزان آن نیز هنوز آمار دقیقی منتشر نشده است. این در حالی است که شرایط فعلی برای کنترل روند صعودی بازار فولاد و سامان‌دهی معاملات، همکاری و هماهنگی بین دولت و تولیدکنندگان را می‌طلبد، باید دید وزارت بازرگانی برای کنترل بازار فولاد چه راهکارهایی را به کار می‌گیرد.

در همین راستا، معاون وزیر بازرگانی با اعلام جزئیات جدید تمهیدات دولت برای بازار فولاد گفت: تحولات اخیر ارزی قیمت فولاد را در بازار افزایش داد.محمدحسن نکویی‌مهر به خبرگزاری مهر گفت: قیمت فولاد با توجه به تغییرات نرخ ارز در چهارشنبه هفته گذشته تغییراتی داشت که با توجه به کنترل‌هایی که صورت گرفت، روند کاهشی قیمت مقاطع در بازار آغاز شده است.

وی افزود: در این میان تلاش شده برای معاملات آتی با متعادل کردن قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های جهانی، رهگیری معاملات و شناسایی فولاد موجود در واحدهای تولیدی حتی در بورس کالا اعم از وجود تقاضاهای کاذب در بورس کالا، بازار را مدیریت کنیم.معاون وزیر بازرگانی افزود: البته باید به این نکته توجه کرد که بخش اعظم نیاز داخل کشور از طریق واردات انجام می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که قیمت‌های جهانی به گونه‌ای باشد که انگیزه‌ای برای واردات وجود داشته باشد، روی قیمت داخلی نیز اندکی مشکل خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ذوب‌آهن اصفهان به عنوان تعیین‌کننده مقاطع طولی و فولاد مبارکه به عنوان تعیین‌کننده مقاطع تخت عرضه خوبی را برای ماه‌های آتی تدارک دیده و تقریبا ملاحظاتی که دولت در بخش قیمت فولاد دیده است، احساس می‌شود که بازار محصولات فولادی از روند معقولی در آینده پیروی کند و آرامش در بازار به صورت کامل حاکم شود.

تغییر نرخ تعرفه فعلا، نه

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به تعرفه به عنوان یکی از ابزارهای تنظیم‌ بازار خاطرنشان کرد: کاهش تعرفه میلگرد یکی از ابزارهای تنظیم بازار این کالا است که این موضوع در جلسات کارشناسی مطرح شده است؛ ولی اعتقاد وزارت بازرگانی این است که اگر واحدهای تولیدکننده نخواهند وضعیت قیمت و تولید را رعایت کنند، از تعرفه می‌توان به عنوان یک ابزار استفاده کرد.

نکویی‌مهر گفت: در این میان اگر قرار باشد کاهش تعرفه‌ای صورت گیرد، قیمت‌های جهانی به سمت ایران افزایشی خواهد بود؛ بنابراین تاکید ما این است که از خط ری‌فاینانس برای واردات شمش و میلگرد استفاده کنیم و به خصوص، تعرفه شمش را کاهش دهیم تا واردات، تولید محور باشد و تولیدکنندگان بتوانند از فضای ری‌فاینانس استفاده و شمش وارد کرده و نسبت به تولید اقدام کنند.

وی اظهار کرد: البته هر کارخانه‌ای که به واردات شمش با استفاده از این خط ری‌فاینانس اقدام کند، محصول تولیدی را نیز باید به بورس بیاورد.

به گفته نکویی‌مهر، اگر واحد تولیدی، محصولات خود را داخل بورس کالا عرضه نکند، نسبت به قیمت‌گذاری آن اقدام خواهد شد؛ چرا که این امر تمهیدی برای عرضه تمامی محصولات تولیدی در بورس است.

وی تاکید کرد: بر اساس تصمیم جدید دولت، عرضه فولاد به اشخاص حقیقی در بورس ممنوع شده است و تنها اشخاص حقوقی حق خرید دارند و البته باید ۲۴ ساعت قبل از انجام معاملات، وجه را پرداخت کنند. معاون وزیر بازرگانی گفت: یکسری مکانیزم‌هایی برای کنترل حجم معاملاتی که قرار است انجام شود در نظر گرفته شده است.

خصوصی‌ها تحت فشار افزایش نرخ ارز

در همین حال تولید‌کنندگان فولاد از روز چهارشنبه هفته گذشته و در پی افزایش نرخ ارز، عرضه فولاد را طی یک اعلام رسمی و همگانی متوقف کردند. گر چه از ابتدای هفته جاری تولید‌کنندگان عمده و دولتی عرضه را از سر گرفتند، اما این‌بار با قیمتی بالاتر. در حال حاضر بین۲۰ تا۳۰ شرکت تولیدی در رینگ فلزات و فولاد در بورس کالا پذیرش شده‌اند که بیشتر آنها شرکت‌های خصوصی هستند که به گفته آنها ضرر بیشتری از افزایش نرخ ارز را تحمل می‌کنند.

در این بین به گفته مسوولان شرکت‌های خصوصی تولیدی فولاد بیشترین ضرر متوجه این گروه می‌شود؛ زیرا آنها از حمایت‌های دولتی برای تهیه شمش فولاد در معاملات سلف این رینگ بی‌بهره‌اند و باید تمام هزینه‌ها را خود متقبل شوند و شاید به همین دلیل است که تنها تولید‌کنندگان دولتی عرضه را از سرگرفتند،‌ اما با قیمتی بالاتر که نشان‌دهنده تاثیر افزایش نرخ ارز براین صنعت است، به طوری که روز یکشنبه ذوب‌آهن سبد کالایی خود را با افزایش قیمت معادل۸۴۰ تومان عرضه کرد و فولاد مبارکه نیز با رشد ۳ درصدی محصولات خود را عرضه کرد. این در حالی است که در هفته گذشته نیز محصولات این شرکت ۲ درصد نسبت به آخرین مبادله افزایش یافته بود.

اینکه تولید‌کنندگان نخواهند هزینه بیشتری را متحمل شوند، منطقی است اما اینکه یک گروه عمده تولیدی حاضر در یک بازار تصمیم به توقف عرضه بگیرند و نیازهای بازار بی‌پاسخ بماند مساله‌ای است که می‌تواند با نظارت‌های صحیح حل شود.

تنظیم بازار باید همه‌جانبه انجام شود، به طوری که «وزارت صنایع» و «سازمان حمایت از مصرف‌کننده» در کنار بورس کالا باید بر ترتیب عرضه و الزام تولید‌کنندگان به عرضه نظارت کنند و حتی در صورت لزوم وزارت صنایع و معادن زیرمجموعه‌های خود را به این کار ملزم کند. این اعتقاد بسیاری از فعالان حاضر در بورس کالا به عنوان خریدار است؛ زیرا در این صورت است که نیازها به موقع مرتفع می‌شود.

عباس یعقوبی، دبیر هیات مدیره بورس کالا، درباره تغییرات نرخ ارز و توقف معاملات فولادسازان خصوصی در بورسی کالا به «ایسنا» گفت: تغییرات نرخ ارز و تاثیرات آن بر صنعت فولاد و معامله آن کاملا قابل درک است، اما اینکه همه از بورس کالا توقع برگزاری منظم و هر روزه عرضه و در نتیجه معاملات را داشته باشند از عهده این شرکت خارج است، زیرا این کار نیازمند تعامل ارگان‌های مرتبط نیز است.