به گزارش «اکو ایران»، تصمیم غیرمنتظره بانک خلق چین در خصوص کاهش نرخ بهره فرصت رشد نرخ جدیدی در بازارهای کالایی با محوریت بازار فلزات مهیا کرد؛ به نحوی که پس از رالی سقوط نرخ در بازار فلزات آهنی و غیرآهنی در نیمه ابتدایی مرداد ماه؛ بر نرخ این محصولات در نیمه دوم ماه افزوده شد.

بانک خلق چین نرخ وام‌های یک ساله را ۱۵ واحد پایه برابر ۱۵/ ۰ درصد کاهش داد؛ این حرکت غافلگیرانه و پیش از انتشار داده‌های تولید صنعتی، خرده‌فروشی و سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت بود و این گمانه را مطرح کرد که احتمالا این داده‌ها کمتر از حد انتظار بوده و سیاستگذاران چینی برای کاهش تاثیر منفی آن بر بازارها تصمیم به کاهش یکباره نرخ بهره گرفته‌اند.  به هر ترتیب تصمیم بانک خلق چین برای کاهش غیرمنتظره نرخ بهره زمینه رشد محدود قیمتی در بازار سنگ‌آهن، فولاد، مس، آلومینیوم و سایر فلزات صنعتی را فراهم کرد. در حال حاضر نرخ بهره وام یک ساله در این کشور ۵/ ۲ درصد است.  در عین حال گفته می‌شود؛ مقامات چینی برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ در حال بررسی کاهش حق تمبر معاملات سهام هستند. این امر می‌تواند به احیای اعتماد در بازار سهام این کشور و بهبود احساسات سرمایه‌گذاران در بخش مالی کمک کند.

امید کالایی‌ها به ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳

کاهش محدودیت کرونایی در چین از ابتدای سال ۲۰۲۳ زمینه رشد بهای فلزات در بازارهای جهانی را فراهم کرد؛ اما رفع محدودیت کرونایی در چین نتوانست تاثیر مثبت بسزایی در تقاضا برای کامودیتی‌ها برجا بگذارد و به این ترتیب جریان افزایشی ایجاد شده در بازارهای کالایی به سرعت متوقف و حتی معکوس شد. در این شرایط استمرار بحران در بخش املاک چین نیز مزید بر علت شد تا به تضعیف بیشتر قیمتی در بازار فلزات کمک کند.  دیوید لنوکس، تحلیلگر منابع در Fat Prophets معتقد است بازارها از کند شدن اقتصاد چین آگاه بودند و به این ترتیب برخلاف برآوردها، رشد نرخ محسوسی در بازارهای کالایی ظرف ماه‌های سپری شده از سال ۲۰۲۳ رقم نخورد. در این شرایط بازارهای کالایی چشم‌انتظار یک محرک جدید و جذاب هستند؛ بسیاری از فعالان بازار به اعمال محرکی جذاب که به تحریک واقعی بازار در نیمه دوم امسال و سال ۲۰۲۴ بینجامد، امیدوار هستند.

تضعیف فولادسازی به زیان سنگ‌آهنی‌ها

داده‌های تولید فولاد در چین نشان داد که میزان تولید فولاد خام در چین برای ماه ژوئیه کمتر از ماه ژوئن بوده است، با این وجود فعالان بازار به امید رشد مجدد فعالیت فولادسازی در این کشور هستند. کاهش فعالیت فولادسازان در چین ظرف ماه‌های اخیر فشار کاهش نرخ موثری به بازار سنگ‌آهن وارد کرده است.