انگلیس و شرکایش برای پایان دادن به توافق نامه برجام آماده اند

 اندرو میچل این ادعا را در پاسخ به پرسش آنتونی هیگین بوتهام نماینده مجلس عوام در منطقه برنلی مطرح کرد که مدعی شد: ایران برخلاف برجام به فعالیت خود ادامه می دهد و برنامه هسته‌ای این کشور بسیار فراتر از میزان مورد نیاز برای فرآیندهای صرفاً صلح آمیز است.

خبر مرتبط
پیام هشدارآمیز آتش زننده برجام به اسرائیل: منتظر انتقام پشیمان‌کننده در درون سرزمین‌های اشغالی باشید

ذوالنوری در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق گفت: اقدام شنیع و جنون آمیز اخیر آنان هزینه و انتقام سختی برایشان به دنبال خواهد داشت و حتی آن رژیم پلید باید منتظر انتقام پشیمان کننده در درون سرزمینهای اشغالی باشد.

وی با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره ترور خبرنگاران ساکن انگلیس توسط ایران و سیاه‌نمایی درباره تحرکات ایران در منطقه غرب آسیا پرسید: آیا از نظر دولت لندن، برجام همچنان یک توافق مناسب است؟

معاون وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد: ما در کنار شرکای بین‌المللی خود، آماده‌ایم تا از همه گزینه‌های موجود برای مقابله با مشکلاتی که اشاره شد، از جمله آغاز به‌کارگیری مکانیسم ماشه و پایان دادن به برجام در صورت لزوم، استفاده کنیم.

وی همچنین مدعی شد: حمایت ایران از گروه‌های ممنوعه در غزه، مانند حماس و جهاد اسلامی فلسطین، تلاش‌های ما برای آتش‌بس پایدار در غزه را به خطر انداخته است.

ادعای این دیپلمات انگلیسی درباره برجام در حالی مطرح می‌شود که ایران پس از امضای این توافق در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسوولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت.

اما پس از ورود دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا به کاخ سفید، تحریم‌هایی که به واسطه برجام رفع شده بود، با تصمیم یکجانبه وی برای خروج از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸) بازگردانده شد.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۸ سازوکار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امور خارجه اعضای باقی‌مانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند.

اما ناتوانی اجرای تعهدات یادشده و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران در طول آن یکسال، به تمامی تعهداتش ذیل برجام عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام در هشت دور با حضور نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران در وین برگزار شد. هیات آمریکایی نیز به طور غیر مستقیم در گفت‌وگوها حاضر بود. اما نتیجه مذاکرات به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس دی‌ماه گذشته پیرامون آخرین موضع دولت لندن نسبت به برجام ادعا کرد: موضع ما همچنان این است که در سال ۲۰۲۲ یک توافق قابل اجرا روی میز گذاشته شد، که ایران را به اجرای تعهداتش و ایالات متحده را به توافق باز می‌گرداند.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسوولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.