Untitled-3 copy

معامله با قیمت پایه

بازگشت نرخ ارز به کانال 50‌هزار تومانی در هفته جاری و چشم‌انداز منفی سرمایه‌گذاران نسبت به روند تولید به همراه اعمال محدودیت بر مصرف برق صنایع از جمله صنعت فولاد موجب شد تا پس از یک‌دوره کوتاه رونق دادوستد محصولات فولادی، روند معاملات برای این کامودیتی‌‌‌ها در بازار آزاد و بورس وارد فاز رکودی شود. روز گذشته بیش از 163‌هزار تن شمش فولاد XSP در رینگ داخلی بورس‌کالا عرضه شد که برای این حجم از محصول تنها تقاضایی در حدود 150‌هزار تن به ثبت رسید. بررسی آمار معاملات حاکی از آن است که میزان تقاضا برای شمش فولاد با کاهش 16درصدی نسبت به هفته ابتدایی تابستان مواجه شده است. همچنین سطح تقاضا برای ورق رنگی و قلع‌اندود که هفته پیش نیز عرضه نشده بودند به حدود 8‌هزار تن رسید که نشان‌دهنده برتری تقاضا نسبت به عرضه این محصولات در سطح 50درصدی است. دوشنبه گذشته هر کیلوگرم شمش فولاد به طور متوسط با قیمت پایه 20‌هزار و 100تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه و تقاضای ضعیف به معامله اکثر عرضه‌‌‌ها در سطحی نزدیک به قیمت پایه منجر شد.

چرا بازار کم‌عمق است؟

کاهش بهای ارز در بازار آزاد طی روزهای گذشته را می‌‌‌توان یکی از دلایل افت تقاضا برای محصولات فولادی دانست. به طور سنتی نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد از سیگنال‌‌‌های اصلی جهت‌دهنده به روند بازار محصولات فولادی از جمله شمش و مقاطع طویل بوده است، به طوری که کاهش بهای ارز آزاد موجب افت انتظارات تورمی در ذهن فعالان بازار شده و در نتیجه از میزان خریدهای هیجانی و همچنین حجم تقاضای افرادی که تنها به جهت حفظ سرمایه و نقدینگی خود در این بازار فعالیت می‌کنند می‌کاهد. به عقیده تحلیلگران بازار پول و ارز با وجود انتشار اخبار منفی سیاسی در خصوص روند مذاکرات، افزایش عرضه ارز در بازار که موجب کاهش فشار بر معاملات ارزی شده، مانع رسیدن نرخ دلار به کانال 50‌هزار تومانی می‌شود. همچنین نبود تقاضای چشمگیر در بازار را می‌‌‌توان از دیگر عواملی دانست که مانع رشد قیمتی ارز شده است.

به عقیده کارشناسان اما ثبات در نرخ ارز را نمی‌‌‌توان تنها عاملی دانست که موجب کاهش رونق در معاملات محصولات فولادی، چه در بازار آزاد و چه در بورس‌کالا شده است. تحلیلگران معتقدند که افزایش تنش به دلیل انتشار اخباری در مورد افزایش نرخ گاز از جمله دلایلی است که زمینه‌ساز ورود معاملات به فاز احتیاطی شده است. در حال حاضر قیمت گاز استفاده‌شده در صنعت فولاد به صورت درصدی از نرخ گاز محاسبه می‌شود. در نتیجه اگر قیمت گاز خوراک با افزایش 40درصدی مواجه شود، هزینه تولید کارخانه‌های فولادی نیز افزایش می‌‌‌یابد. این در حالی است که این صنعت در حال حاضر طی فصول گرم سال با محدودیت مصرف برق و در فصول سرد سال با محدودیت مصرف گاز مواجه است؛ عاملی که تاثیر چشمگیر منفی بر حجم تولید محصولات فولادی طی دوسال اخیر گذاشته است.

در حالی که که زمزمه‌‌‌های افزایش هزینه تولید در هفته‌‌‌های اخیر افزایش یافته است، سیاستگذار مصمم است با افزایش حجم عرضه از رشد قیمت‌ها جلوگیری کند تا همچون اواخر سال گذشته قیمت محصولات به طور نجومی افزایش پیدا نکند. از طرفی صادرکنندگان نیز موظفند ارز حاصل از صادرات محصولات فولادی را به نرخ 38‌هزار تومان به دولت بازگرداندند. درست است که بهای آن بالاتر از قیمت معیار نیمایی 28هزار و 500تومانی است؛ اما همچنان اختلاف حدود 25درصدی با قیمت ارز در بازار آزاد دارد. این دلایل موجب شده است تا بازار وارد فاز احتیاطی شود و تقاضا نیز عقب‌نشینی کند.

بیم و امید در بازارهای داخلی و جهانی میلگرد

سردرگمی فعالان بازار از تحولات اخیر تنها به بازار شمش فولاد محدود نشده، بلکه بر معاملات مقاطع طویل نیز تاثیر گذاشته است، به صورتی که حتی از میلگرد عرضه‌شده نوردکاران در بورس‌کالا طی هفته گذشته نیز استقبال نشد. چهارشنبه گذشته بیش از 134‌هزار تن میلگرد در تالار داخلی بورس‌کالا عرضه شد که برای این حجم از عرضه تنها تقاضایی معادل 50‌هزار تن به ثبت رسید. در نتیجه برتری عرضه بر تقاضا نیز هر کیلوگرم میلگرد که با قیمت پایه 22‌هزار و 600تومان عرضه شده بود با میانگین قیمتی نرخ پایه معامله شد که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس بهای تمام‌شده این مقطع طویل فولادی به 24‌هزار و 747‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد.

بررسی قیمت‌ها در بازار ‌‌‌آزاد نیز نشان می‌دهد که در ابتدای هفته قیمت میلگرد در اغلب کارخانه‌ها با کاهش 100 تا 400تومانی اعلام شد؛ اما چند کارخانه هم بدون تغییر نرخ محصولات خود را عرضه کردند و کف پیشنهادی قیمت در سطح 24‌هزار و 200تومان قرار داشت. همچنین در روزهای گذشته بازار در ثبات قرار داشت و اکثر شرکت‌ها تغییر قیمتی نداشتند.

در شرق آسیا نیز افزایش امیدواری به تصویب لایحه‌‌‌ای از سوی دولت چین در جهت تحریک بازار سرمایه به دلیل تداوم نشانه‌‌‌هایی مبنی بر ظهور رکود به رشد قیمتی این مقطع طویل فولادی منجر شده است. روز گذشته بهای میلگرد در بورس کالایی شانگهای به 3‌هزار و 739یوآن (حدود 515دلار) رسید و بازده هفتگی مثبت 2درصدی را به ثبت رساند. با این حال سطح قیمت‌ها همچنان یک‌‌درصد کمتر از اواسط ماه میلادی گذشته است. جدیدترین آمارهای دولتی نشان می‌دهد که طبق انتظارات، بخش تولید کشور در ماه ژوئن برای سومین ماه متوالی منقبض شده است. همچنین میزان وام‌‌‌های جدید گرفته‌شده در ماه مه با کاهش مواجه شده‌‌‌اند که نشان می‌دهد توسعه‌دهندگان املاک نسبت به آینده بازار املاک و مستغلات در این کشور خوش‌بین نیستند.