دنیای اقتصاد: عرضه برق در بورس انرژی، پس از دوره‌های روزانه، به‌صورت هفتگی نیز قابل داد‌و‌ستد شد. از این پس می‌توان به معاملات برق به‌صورت ماهانه و حتی سالانه نیز امیدوار بود که گام بزرگی در جهت بهبود حجم معاملات و توجیه بیشتر خرید برق در بورس انرژی به‌شمار می‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که معاملات برق به‌صورت ماهانه و حتی سالانه از محدودیت‌های فنی و قانونی خاصی برخوردار نبوده و البته امکان راه‌اندازی آن در میان‌مدت فراهم خواهد بود. این رویکرد جدید که از یکسو حجم معاملات را افزایش داده و از سوی دیگر توان تامین مالی آن را تسهیل کرده است را می‌توان داده‌ای جدید و مهم برای خرید با ابعاد بزرگ‌تر قلمداد کرد که می‌تواند خریداران واحدهای صنعتی را به خرید بیشتر ترغیب کند. امکان افزایش مدیریت عرضه و تقاضا بر پایه حجم معاملات، سهولت ورود خریداران جدید به بورس انرژی، برنامه‌ریزی بهتر فعالیت‌ها، کاهش برخی هزینه‌های تولیدی و تحویلی و نهایتا حضور بیشتر و فعال‌تر عرضه‌کنندگان برق در بورس انرژی را می‌توان از ویژگی‌های دیگر این قبیل معاملات به‌شمار آورد که دورنمای متفاوتی را پیش‌روی بورس انرژی ترسیم خواهد کرد.

محمد‌حسین عسگری، مدیر عملیات بازار بورس انرژی اعلام کرد با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل آمده با وزارت نیرو، از تاریخ شنبه ۱۰/ ۰۷/ ۹۵، نمادهایی با دوره تحویل هفتگی ۰۸/ ۰۸/ ۹۵ در تابلوی سلف‌موازی استاندارد بازار مشتقه بورس انرژی ایران گشایش می‌یابند. وی افزود این نمادها بر‌اساس دوره مصرف، شامل چهار نماد کم‌باری هفتگی، میان‌باری هفتگی، اوج‌بار (پیک) هفتگی و بار‌پایه هفتگی است. عسگری در ادامه بیان کرد: از آغاز معاملات برق در بورس انرژی تا‌کنون نمادهای با دوره تحویل روزانه در این بورس مورد معامله قرار می‌گرفته است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نخستین مرحله، نمادهای هفتگی و پس از آن طی برنامه زمانبندی مشخص نمادهای ماهانه، فصلی و سالانه در بورس انرژی ایران مورد‌معامله قرار می‌گیرند.وی با تشریح بیشتر موضوع فوق افزود: در حال‌حاضر برق در قالب قراردادهای سلف‌موازی استاندارد در بورس انرژی عرضه می‌شود. بر این اساس خریداری که برای مثال ۵۰ قرارداد بار پایه هفتگی با شروع دوره تحویل ۸/ ۸/ ۹۵ را خریداری می‌کند، در حقیقت ۵۰ مگاوات برق مورد‌نیاز خود را برای کل ۲۴ساعت یک هفته که از ۸/ ۸/ ۹۵ آغاز می‌شود، تامین ‌می‌کند. به همین ترتیب نیروگاهی که ۱۰۰ قرارداد کم‌باری هفتگی ۱۵/ ۸/ ۹۵ را عرضه می‌می‌کند در واقع ۱۰۰ مگاوات از ظرفیت خود را برای کلیه ساعات کم‌باری (۸ ساعت در هر روز) یک هفته که از تاریخ ۱۵/ ۸/ ۹۵ شروع می‌شود، به فروش می‌رساند.محمدحسین عسگری با اشاره با قابلیت تفکیک قراردادهای خریداری شده با دوره تحویل طولانی‌تر به نمادهای با دوره تحویل کوچک‌تر اعلام کرد، خریداران قراردادهای با دوره تحویل هفتگی، به‌طور جداگانه تا سقف قراردادهای خریداری شده می‌توانند این برق را در قالب نمادهای با دوره تحویل روزانه (در روزهای متعلق به همان هفته) در بورس انرژی ایران مجددا در طول دوره معاملاتی قراردادها عرضه کنند.

وی افزود: وفق «ضابطه گشایش و طول دوره معاملاتی» نمادهای قراردادهای سلف‌موازی استاندارد برق مصوب هیات‌پذیرش بورس انرژی ایران، کلیه‌ نمادهای معاملاتی با دوره تحویل هفتگی، چهار هفته پیش از «شروع دوره تحویل» گشایش می‌یابند. طول دوره معاملاتی هر نماد نیز از روز گشایش نماد معاملاتی تا ۳ روز پیش از شروع دوره تحویل است. بر این اساس در شنبه هر هفته، نمادهای با دوره تحویل هفتگی چهار هفته بعد در بورس انرژی قابلیت معامله پیدا می‌کنند. مدیر عملیات بازار چهارمین بورس رسمی کشور ادامه داد: فعال شدن نمادهای هفتگی در راستای توسعه و تعمیق معاملات برق در بازار سرمایه کشور ‌صورت گرفته و با گشایش این نمادها، خریداران و فروشندگان با سهولت بیشتری می‌توانند نسبت به عرضه و تامین برق مورد نیاز خود در این بورس اقدام کنند.وی ارزش کل معاملات انجام شده برق در بورس انرژی ایران از ابتدا تا‌کنون را حدود ۱۲۸۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد که ۱۱۴۶۲ میلیارد ریال آن متعلق به نمادهای بار‌پایه روزانه، ۵۳۴ میلیارد ریال مربوط به نمادهای کم‌باری روزانه، ۵۲۳ میلیارد ریال نمادهای میان‌باری روزانه و ۳۱۱ میلیارد ریال متعلق به نمادهای بار‌پیک روزانه بوده است. عسگری ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ نیروگاه بخش خصوصی و یازده نیروگاه دولتی (شامل نیروگاه‌های برقابی و هسته‌ای)، ۳۹ شرکت توزیع نیروی برق و ۱۱ شرکت خرده‌فروشی برق بازیگران بازار برق بورس انرژی ایران را تشکیل می‌دهند.