گروه بورس فلزات- دست‌اندرکاران بازار هشدار داده‌اند که افزایش شدید پریمیوم(فرآورده های) سرب در اروپا طی چند ماه آینده می‌تواند عواقب وخیمی را برای آینده این بخش داشته باشد. شرکت سوئیس گلنکور پریمیوم‌های سالانه جدیدی را تا ۲۵۱دلار در هر تن براساس تحویل در ایتالیا پیشنهاد می‌کند که حدودا دو برابر پریمیوم‌های توافق شده سال گذشته است. برخی از تولیدکنندگان اروپایی اظهار می‌دارند که چنین افزایشی غیرقابل توجیه است و هیچ‌گونه سابقه تاریخی نداشته و غیرقابل قبول است که در ظرف یکسال پریمیوم به دو برابر افزایش پیدا کند. در حقیقت کارشناسان معتقدند که پریمیوم افزایش خواهد یافت، اما این افزایش بیشتر به افزایش هزینه‌های تولید بستگی دارد مانند قیمت انرژی، مواداولیه و غیره.تولیدکننده دیگری می‌گوید، برداشت من این است که پریمیوم سال آینده افزایش خواهد داشت و دلیل آن، بالا رفتن قیمت‌ها در بورس‌فلزات لندن است ولی افزایش ۲۰۰دلار در هر تن بسیار بالا است.

بیشترین توافق‌های فروش سرب براساس قرارداد‌های بلندمدت است که فعالیت نقد بازار را محدودتر می‌کند.

فروشنده‌ای اظهار می‌دارد که ما برای قرارداد‌های فروش در حال مذاکره هستیم تا به یک افزایش برسیم، اما مشتریان دارای دیدگاه‌های متفاوتی هستند چون آنان نمی‌دانند چرا قیمت‌ها و پریمیوم‌های آن می‌بایستی افزایش پیدا کند. یک سکه دو رو دارد.

یک تاجر می‌تواند با عقد قرارداد کوتاه‌مدت در بازار راکد به سود قابل‌ملاحظه‌ای برسد، اما چنین دیدگاه یا قرارداد کوتاه‌مدت می‌تواند فاصله بین تولیدکننده و مصرف‌کننده را در بلندمدت افزایش دهد. بخش سرب اروپا بسیار منسجم است و تولیدکنندگان دارای پایگاه نسبتا کوچکی از مشتریان هستند که روابط آنان به چندین سال پیش برمی‌گردد و حاشیه سود آنان ثابت است و هرگونه وقفه‌ای در این شرایط می‌تواند این توازن را دائما مختل نماید.

مشتریان با توجه به بالابودن پریمیوم که هیچ‌گونه ترحمی به فروشندگان در صورت افت آن و قیمت‌ها در آینده نخواهد کرد به منابع فلزی دیگری توجه خواهند نمود. چون سود کوتاه‌مدت به نفع آنان نیست و موجب تیرگی روابط بین مشتریان و فروشندگان می شود.در حال حاضر چین بزرگ‌ترین صادرکننده سرب به غرب است و با کاهش اخیر مزایای صادراتی این کشور صادرات آن متوقف خواهد شد و بالعکس صادرات اروپا به چین می‌تواند همچون دریچه‌ای باشد برای کاهش فشار بر بازارهای راکد غربی.اما برخی از تجار پیش‌بینی می‌کنند که پریمیوم ۲۰۰دلار در هر تن می‌تواند دامنه یا میزان پایین نوسانات یا تغییراتی باشد که در سال آینده در این فصل شاهد آن خواهیم بود.

یک تاجر سرب و روی می‌گوید قیمت بازار را گلنکور تعیین می‌کند و دست‌اندرکاران باید تابع آن باشند. تاجر دیگری می‌گوید به‌دلیل افت میزان موجودی انبارهای LME و افزایش قیمت‌های سرب پریمیوم آن به ۲۲۰دلار در هر تن نیز خواهد رسید. میزان موجودی کنونی انبار LME از ۱۱۷۹۰۰تن در ماه ژوئن به ۴۷۲۷۵تن کاهش پیدا کرده است.