دنیای اقتصاد- با پایان سه ماه سوم، تولید فولاد خام در جهان از مرز 900میلیون تن گذشت براساس آمار منتشره از سوی موسسه بین‌المللی آهن و فولاد، تولید فولاد خام در جهان طی 9 ماه اول سال 2006 در 62 کشور جهان که گزارش تولید خود را به این موسسه اعلام کرده‌اند، به ظرفیت 903میلیون و 389هزار تن رسید. این حجم از تولید در مقایسه با زمان مشابه سال قبل به میزان 3/9درصد افزایش داشته است.

رحمت‌ا... باقرپور: با پایان سه ماهه سوم تولید فولاد خام در جهان از مرز ۹۰۰میلیون تن گذشت.
براساس آمار منتشره از سوی موسسه بین‌المللی آهن و فولاد IISI تولید فولاد خام در جهان طی 9 ماه اول سال 2006 در 62 کشور جهان که گزارش تولید خود را به این موسسه اعلام می‌دارند، به ظرفیت 903میلیون و 389هزار تن رسید. این حجم از تولید در مقایسه با زمان مشابه سال قبل به میزان 3/9درصد افزایش داشته است.
گفتنی است که تولید فولاد جهان در ماه سپتامبر سال‌جاری به میزان ۱۰۱میلیون و ۳۵۷هزار تن رسید که این حجم از تولید در مقایسه با ماه آگوست امسال ۳۹/۰درصد کاهش داشته است. تولید فولاد خام در ماه آگوست ۲۰۰۶ به میزان ۱۰۱میلیون و ۷۵۵هزار تن بود اما ظرفیت تولید ماه سپتامبر امسال در مقایسه با ماه سپتامبر سال گذشته ۸/۸درصد افزایش داشته است.
در منطقه اروپا 25 کشور عضو اتحادیه اروپا طی 9 ماه اول سال‌جاری میلادی به میزان 147میلیون و 997هزار تن فولاد خام تولید کرده‌اند. این حجم از تولید 8/5درصد افزایش در مقایسه با زمان مشابه سال قبل داشته است. بالاترین حجم تولید فولاد خام در اتحادیه اروپا به کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و انگلستان اختصاص یافت. این کشورها به‌رغم کاهش تقاضا در بازار اروپا به ترتیب 2/35، 2/23، 1/15، 2/13 و 5/10میلیون تن تولید فولاد خام را ثبت کرده‌اند و تولید در این منطقه در مقایسه با زمان مشابه سال قبل، مثبت ارزیابی می‌شود کاهش تولید صرفا در کشورهای اتریش، یونان، اسپانیا و سوئد دیده می‌شود.
در دیگر کشورهای اروپایی نظیر ترکیه، سوئیس و رومانی نیز به میزان ۲۴میلیون و ۸۹۰هزار تن فولاد خام تولید شد. ترکیه طی ۹ ماه اول سال ۲۰۰۶ به میزان ۱۷میلیون و ۲۸۹هزار تن فولاد خام تولید کرده است. تولید فولاد خام ترکیه ۱۱درصد افزایش داشته است. کشور رومانی ۴میلیون و ۷۴۰هزار تن و صربستان و مونته‌نگرو یک‌میلیون و ۳۷۵هزار تن و سوئیس نیز ۹۳۶هزار تن فولاد خام طی این مدت تولید کرده‌اند. کشور صربستان و مونته‌نگرو با وجود این حجم اندک از تولید به میزان ۵/۵۳درصد افزایش در تولیدشان نسبت به زمان مشابه قبل مشاهده می‌شود که در مقایسه با دیگر کشورهای جهان نرخ رشد قابل توجهی به حساب می‌آید.
کشورهای مشترک‌المنافع CIS (شوروی سابق) طی 9 ماه اول سال 2006 به میزان 88میلیون و 895هزار تن فولاد خام تولید کرده‌اند. این کشورها طی 9 ماه اول سال گذشته 83میلیون و 378هزار تن تولید داشتند. این آمار حاکی است که رشد تولید امسال در این کشورها 6/6درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل بوده است.
کشورهای روسیه ۵۲میلیون و ۵۶۶هزار تن تولید و رشدی معادل ۴/۷درصد، اوکراین ۳۰میلیون و ۳۶۹هزار تن تولید و رشدی معادل ۳/۷درصد و قزاقستان نیز ۳میلیون و ۱۴۳هزار تن تولید و کاهش تولیدی معادل ۲/۴درصد در مقایسه با زمان مشابه سال قبل داشته‌اند.
تولید فولاد خام در منطقه آمریکای شمالی طی 9 ماه اول سال 2006 نسبت به زمان مشابه سال قبل 6/6درصد افزایش یافته است. در این منطقه طی این مدت 100میلیون و 377هزار تن تولید فولاد خام صورت گرفته است که 75میلیون و 631هزار تن از این ظرفیت با رشدی معادل 9درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل توسط ایالات متحده آمریکا تولید شده است. پس از ایالات متحده کشورهای کانادا و مکزیک هر کدام به ترتیب به میزان 11میلیون و 970هزار تن و 11میلیون و 762هزار تن تولید کرده‌اند که کانادا طی 9 ماه اول سال‌جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل 4/3درصد افزایش و مکزیک 2/4درصد کاهش تولید را ثبت کرده‌اند.


تولید فولاد طی ۹ ماه اول سال ۲۰۰۶میلادی در منطقه آمریکای جنوبی نسبت به زمان مشابه سال قبل ۰۱/۰درصد کاهش یافت. بیشترین کاهش تولید در منطقه آمریکای جنوبی مربوط به کشورهای اروگوئه و برزیل است. در برزیل تولید فولاد خام به میزان ۸۰۰هزار تن نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است، کاهش تولید برزیل طی ۹ماه اول سال میلادی نسبت به زمان مشابه سال قبل ۷/۳درصد بوده است. برزیل طی ۹ ماه اول سال ۲۰۰۶میلادی ۲۲میلیون و ۷۷۲هزار تن فولاد خام تولید کرده است. پس از برزیل کشورهای آرژانتین و ونزوئلا از تولیدکنندگان عمده فولاد در این منطقه به حساب می‌آیند.
براساس این گزارش، علاوه بر منطقه
آمریکای جنوبی در منطقه آفریقا نیز تولید فولاد کاهش داشته است. براساس آمار و ارقام منتشره از سوی IISI اکثر کشورهای تولیدکننده فولاد در آفریقا تولید خود را کاهش داده‌اند در قاره آفریقا طی ۹ماه اول سال ۲۰۰۶ به میزان ۱۲میلیون و ۶۳۱هزار تن فولاد خام تولید شده است، که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۶/۴درصد کاهش تولید مشاهده می‌شود. بالاترین حجم تولید این منطقه به کشورهای آفریقای جنوبی و مصر تعلق دارد. آفریقای جنوبی ۷میلیون و ۲۵۷هزار تن تولید اما ۰۷/۰درصد افزایش تولید نسبت به زمان مشابه سال قبل به چشم می‌خورد. مصر ۳میلیون و ۶۷۰هزار تن تولید و ۷/۱۲درصد کاهش نسبت به زمان مشابه سال قبل داشته است.
در منطقه خلیج‌فارس رشد تولید فولاد خام به‌رغم کاهش 2/3درصدی تولید عربستان و همچنین کاهش 6/6درصدی قطر مثبت ارزیابی می‌شود. کشورمان ایران به میزان 7میلیون و 293هزار تن فولاد خام طی 9ماه اول سال 2006 تولید کرد. رشد تولید ایران طی این مدت به میزان 3/4درصد بوده است. حال آنکه کشور قطر تولیدی معادل 749هزار تن و عربستان نیز تولیدی معادل 3میلیون و 14هزار تن داشته است.
در منطقه آسیا بالاترین حجم تولید فولاد جهان طی ۹ماه اول سال ۲۰۰۶ به میزان ۴۷۷میلیون و ۲۰۰هزار تن صورت گرفت. رشد تولید در این منطقه همچون ماه قبل ۱/۱۳درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل بوده است. چین ۳۰۸میلیون و ۴۳۸هزار تن فولاد خام طی ۹ماه اول سال‌جاری تولید کرد. رشد تولید این کشور در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۴/۱۸درصد بود. پس از چین کشور ژاپن بالاترین حجم تولید فولاد در منطقه آسیا و جهان را به ثبت رساند. این کشور طی ۹ماه اول سال‌جاری به میزان ۸۶میلیون و ۶۴هزار تن فولاد خام تولید کرد، رشد تولید در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۸/۱درصد بوده است.
هند طی این 9ماه 31میلیون و 406هزار تن فولاد خام تولید کرده است. رشد تولید این کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل 1/14درصد بوده است.
کره جنوبی پنجمین تولیدکننده بزرگ تولید فولاد جهان طی ۹ماه اول سال میلادی ۲۰۰۶ به میزان ۳۵میلیون و ۹۸۰هزار تن فولاد خام تولید کرده است. رشد تولید این کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل ۸/۱درصد بوده است. کشور تایوان هم ۱۵میلیون و ۳۱۳هزار تن تولید و رشدی معادل ۸/۸درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل داشته است.
در منطقه اقیانوسیه کشور استرالیا طی 9ماه، 5میلیون و 882هزار تن فولاد خام تولید کرده است. رشد تولید این کشور در مقایسه با زمان مشابه سال قبل 6/0درصد بوده است. کشور زلاندنو هم 645هزار تن تولید فولاد خام داشته است. کاهش تولید این کشور در مقایسه با زمان مشابه سال قبل 5/2درصد بوده است، اما در مجموع رشد تولید این منطقه به میزان 3/0درصد بوده است.