گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته با جو انتظاری سنگین دست به گریبان بود که همین امر نیز شاخص کل بورس را از پیشرفت باز داشت. در هفته گذشته شاخص کل بورس در نهایت با ۱۰۸ واحد کاهش مواجه شد تا بازار در انتظار روشن شدن برخی از ابهامات پیش‌روی معاملات باشد. در حال حاضر ۴ مساله عمده پیش روی بازار قرار دارد؛ انتظار برای گزارش‌های ۹ ماهه، انتظار برای اعلام نتایج مذاکرات ۲۰ ژانویه، تعیین تکلیف لایحه بودجه و دو موضوع مهم مرتبط با این لایحه از جمله نرخ گاز پتروشیمی و عوارض معدنی و در نهایت تعیین تکلیف اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها مهم‌ترین موضوعات پیش روی بازار هستند. در این شرایط به نظر می‌رسد امروز در شروع هفته جدید کاری نتایج مذاکرات ژنو اعلام شود تا یکی از ۴ ابهام برطرف گردد. در مهم‌ترین خبرهای اعلام شده در مورد این مذاکرات نشست سه‌جانبه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بر سر موضوع‌های باقیمانده درباره «برنامه اقدام مشترک» (توافق‌نامه ژنو) در شهر ژنو سوئیس برگزار شد. به گزارش «ایرنا»، این نشست میان «سیدعباس عراقچی»، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، «هلگا اشمید»، معاون کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «وندی شرمن»، نماینده آمریکا در گروه ۱+۵ برگزار شد. دیروز نیز مذاکرات ژنو در حال اجرا بود که انتظار می‌رود دو طرف توافقی را برای شروع اجرای توافق‌نامه تاریخی هسته‌ای شروع کنند.

در همین حال در مسائل اقتصادی مهم‌ترین موضوع روزهای اخیر در کنار لایحه بودجه طرح هدفمندی یارانه‌ها موضوع اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها است. در همین رابطه سخنگوی دولت گفت: برنامه دولت برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در قالب تبصره لایحه بودجه حداکثر تا دو هفته آینده به مجلس ارائه می‌شود. در همین حال در تحولات اقتصادی مهم هفته گذشته بحث‌ها در مورد وضعیت صنعت نفت و قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها همچنان مورد توجه بازار بود. در این رابطه مهندس زنگنه، وزیر نفت با اعلام اینکه قیمت نفت در بودجه سال آینده ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه پیش‌بینی شده است، در خصوص سیاست‌های خصوصی‌سازی وزارت نفت، توضیح داد: برای پتروشیمی و دستگاه‌های واحد از سوی دولت برنامه‌هایی انجام شده، اما اینکه بخواهیم بگوییم به خصوصی‌سازی رسیده‌ایم و به سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و مقام معظم رهبری دست یافته‌ایم، هنوز اتفاقی نیفتاده و با آن زمان فاصله داریم. از سوی دیگر در هفته گذشته سازمان خصوصی‌سازی در گزارشی از تصمیم برای واگذاری ۱۲ شرکت خبر داد، اما اندکی بعد «شانا» در خبری واگذاری این شرکت‌ها را رد کرده است. علی کاردر در گفت‌و‌گو با «شانا»، با اشاره به مصوبه اخیر هیات واگذاری مبنی بر واگذاری ١٢ شرکت زیرمجموعه شرکت مادرتخصصی ملی نفت ایران تا پایان سال جاری گفت: واگذاری هیچ یک از شرکت‌های مندرج در این لیست قطعی نیست، اما متولیان امر در وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، این موضوع را بررسی و نتایج آن را اعلام می‌کنند.

بر‌اساس برنامه اعلام شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی مقرر شده است، ٧٠ درصد سهام شرکت ملی حفاری ایران، ١٠٠ درصد سهام شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب، ١٠٠ درصد سهام شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت، ١٠٠ درصد سهام شرکت پیرا حفاری ایران، ۶/۴۰ درصد سهام شرکت شل سنگال، ۳۳/۳۳ درصد سهام شرکت مهندسی و ساخت صنایع نفت، ١٥ درصد سهام شرکت تکنولوژی پیشرفته آبادان، ١٠٠ درصد سهام شرکت ملی نفت ایران - شارجه، ١٠٠ درصد سهام شرکت ملی نفت ایران - لندن، ١٠٠ درصد سهام شرکت ملی نفت ایران - سنگاپور، ١٠٠ درصد سهام شرکت ملی نفت ایران - لیبی و ١٠٠ درصد سهام شرکت توسعه پترو ایران در فصل پایانی سال ٩٢ واگذار شوند. در همین حال معاون وزیر نفت، دکتر معظمی از اعمال تخفیف در قیمت خوراک واحد‌های پتروشیمی خبر داد و گفت به شرطی به واحد‌های پتروشیمی در مورد قیمت خوراک تخفیف می‌دهیم که آنها حاضر باشند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. هم‌اکنون به یک جمع‌بندی اصولی برای تعیین قیمت خوراک واحد‌های پتروشیمی رسیده‌ایم که تا پایان امسال قیمت خوراک این واحد‌ها اعلام خواهد شد. در کنار بخش نفت به نظر می‌رسد دولت تلاش روزافزونی را برای خروج بخش مسکن از رکود در دستور کار دارد که به نظر می‌رسد این برنامه در قالب مراحل پله‌ای برای جلوگیری از شوک قیمتی برنامه‌ریزی شده است که در این بخش علاوه بر حرکت بخش مسکن با ایجاد تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن، سپرده‌گذاری در بانک مسکن برای تقویت این بانک نیز مد نظر بوده است. گفتنی است در ماه‌های اخیر کاهش شدید بهای اوراق تسهیلات مسکن سرمایه‌گذاری در این اوراق را در مقابل سود بیش از ۲۰درصدی بانک‌های تجاری از جذابیت انداخته بود.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه برای سومین روز متوالی با کاهش شاخص همراه شد که نتیجه برخورد بازار با شرایط ابهام‌انگیر پیش رو و همچنین رفتار جدید در برخورد با سهام کوچک است. در حالی که در دو هفته گذشته سازمان خصوصی‌سازی با عرضه‌های سنگین سهام در نمادهای بزرگ، این نمادها را از حرکت باز داشت موجب گرایش سرمایه‌گذاران حقیقی به سوی نمادهای کوچک بازار شد؛ امری که باعث در جا زدن و کاهش قیمتی نمادهای بزرگ و جهش نمادهای کوچک شد. این شرایط موجب شده است که سرمایه‌گذاران حقیقی با سهم نزدیک به ۷۰درصدی در بازار، نمادهای کوچک را به اوج قیمتی رسانده و در مقابل نمادهای بزرگ بازار تحت تاثیر عرضه‌های سنگین سازمان خصوصی‌سازی با افت مواجه شوند.

پدیده شرکت‌های بدون سهامدار عمده

در خلال چند هفته اخیر فشار تقاضا در شرکت‌های کوچک و در مقابل عرضه سهام توسط سرمایه‌گذاران قدیمی موجب شکل‌گیری شرکت‌هایی شده است که سهامدار عمده شناخته شده‌ای ندارند. نمادهایی نظیر آذراب، تکنوتار، کمباین‌سازی و برخی از شرکت‌های قطعه‌ساز از جمله شرکت‌هایی هستند که حضور سرمایه‌گذاران حقیقی در آنها موجب خروج سرمایه‌گذاران حقوقی شده و باعث شده عملا شرکت‌های بدون سهامدار عمده در بازار سرمایه حضور داشته باشند. همین امر نیز مرحله جدیدی را پیش روی فعالان بازار قرار می‌دهد؛ مرحله‌ای که در آن در هر قیمتی فروشندگان قابل ملاحظه‌ای در نمادها حضور داشته و خریداران می‌توانند علاوه بر خرید سهام، مدیریت شرکت‌ها را نیز در دست داشته باشند. در بازار هفته گذشته در گروه پتروشیمی، معامله‌گران پس از اعلام گزارش قابل توجه پتروشیمی خراسان در انتظار اعلام گزارش‌های دیگر شرکت‌های این گروه هستند. در این گروه، هلدینگ خلیج فارس با انتشار گزارشی تاثیر افزایش قیمت گاز بر این هلدینگ را بی‌اثر توصیف کرد. در گروه پالایشگاهی بازار همچنان در انتظار گزارش‌های ۹ ماهه این گروه است. در گروه فلزی فولاد آلیاژی ایران در حالی با صف خرید همراه بود که به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد آلیاژی ایران، این شرکت از ابتدای فروردین تا پایان آذر، ۲۸۵ هزارتن فولاد خام از انواع عملیات حرارت پذیر، سخت شونده، میکروآلیاژ، فنر، ابزار سردکار، ابزار گرم کار، بلبرینگ، خوش تراش، زنگ نزن، دما بالا و صنعتی در شرکت فولاد آلیاژی ایران تولید کرده است. این در حالی است که میزان محصول تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، ۲۵۸هزار تن بوده است. همچنین، در این مدت حدود ۲۲۱ هزار تن محصول شرکت فولاد آلیاژی ایران به ارزش ۴۷۰۰میلیارد ریال به بازارهای مختلف مصرف عرضه شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۱، از نظر ارزشی بیش از ۲۷ درصد رشد داشته است.

در گروه مالی، نماد بیمه پارسیان روز چهارشنبه باز شد که با دامنه نوسان همراه بود و همین امر به صف خرید این نماد مجر شد. روز چهارشنبه همچنین نماد بانک صادرات برای تشکیل مجمع انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد. در گروه خوردویی نوسان اکثر نمادها روز چهارشنبه در شرایطی ادامه داشت که بحث در مورد لزوم کاهش یا عدم کاهش قیمت خودرو‌ها پابرجا است. در آخرین تحولات، دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر ضرورت کاهش قیمت خودرو، تاکید کرد: این اظهارات با واقعیت‌های صنعت خودرو همخوانی نداشته و غیر‌قابل اجرا است. احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: سخنگوی دولت پیش از این نیز در ابتدای تشکیل دولت و به عنوان مشاور رئیس‌جمهوری سخنان مشابهی را مطرح کرده بود. در گروه ساختمانی روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد رشد قیمتی اکثر نمادها به دلیل افزایش وام بانکی بودند. اوراق تسهیلات مسکن نیز روز چهارشنبه با جهش قیمتی مواجه شدند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی با کاهش شاخص بود که در آن شاخص با ۶۸۰واحد کاهش به رقم ۸۸هزار و ۶۹واحد رسید.ارزش معاملات نیز در بورس و فرابورس مجموعا به ۵۹۶میلیارد تومان رسید. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با توجه به یک روز فعالیت بیشتر بازار به ۲هزار و ۲۴۹میلیارد تومان رسید که ۵/۲۸ درصد رشد نسبت به هفته قبل را نشان می‌دهد. شمار خریداران نیز در هفته گذشته به ۲۰۴هزار و ۸۰۸نفر رسید که ۲۱/۲درصد رشد را نشان داد. شاخص نیز در کل هفته با ۱۲/۰ درصد کاهش معادل ۱۰۸واحد را تجربه کرد تا بازدهی بازار به ۵/۱۳۱ درصد برسد.